מירוץ דקאר 2016. הישרדות, הגרסה המוטורית
בתום חגיגות השנה החדשה יוזנק בפעם ה-37 מירוץ השטח הקשה בעולם, ראלי דקאר. במשך שבועיים יחצו מאות מתחרים 11 אלף ק"מ בתנאי שטח קשים, ומחציתם לא יגיעו כלל לקו הסיום. קבלו סקירה על הצפוי והפייבוריטים
בזמן שרוב העולם המערבי יתאושש ממסיבות השנה החדשה, יזנקו ביום ראשון (3.1) מבואנוס איירס, ארגנטינה, כ-350 צוותי מירוץ לאחת מתחרויות הספורט המוטורי הקשות בעולם - ראלי דקאר. זו הפעם ה-37 בה נערך מרתון המירוץ הקשוח והתובעני, שהחל דרכו לפני עשרות שנים במסע מיתולוגי בין פריז שבצרפת לדאקר, בירתה של סנגל באפריקה. מירוץ אותו מסיימים באופן היסטורי רק כמחצית מהמזנקים ובו קיפחו חייהם מספר גדול של מתחרים וצופים.
ynet מסקר את הדקאר ב-2001: עם נהג המירוץ ניר ברקת
28 בני אדם נהרגו במהלכו מאז הוזנק לראשונה, אך גם עובדה זו לא פגעה בפופולאריות האדירה שלו. שכן גם השנה יעקבו אחריו כ-8 מיליון דרך האתר הייעודי, בנוסף למאות מיליונים ב-190 מדינות שונות מסביב לגלובוס, שיצפו בהתפתחויות הדרמטיות דרך 70 ערוצי טלוויזיה ואין ספור כלי תקשורת אחרים.
המירוץ השנה יהיה הראשון מאז המעבר ב-2009 לדרום אמריקה, בו נתיב המירוץ לא יחצה את האנדים לכיוון צ'ילה, אלא יפנה מקו הזינוק בבירת ארגנטינה לצפון המדינה. משם יחצה לבוליביה ולאחת האטרקציות המרכזיות; מדבר המלח הגדול בעולם - סלאר דה אויוני. משם יזנקו המתחרים הנותרים בחזרה לכיוון קו הסיום שימתין שבועיים מאוחר יותר ברוסאריו.
בסך הכל יכסו הצוותים שיחצו את קו הגמר כ-11 אלף ק"מ בתנאי שטח קשים ומשתנים הכוללים שבילי כורכר מהירים, דיונות ענק, פודרה טובענית, נהרות ולעיתים בוץ חלקלק ובוגדני בשל תנאי מזג אוויר העשויים להשתנות בפתאומיות. גם הגובה ישחק תפקיד מרכזי עם שיא של 4,600 מטר מעל פני הים בקטע הדירוג בבוליביה, הנקודה הגבוהה ביותר בהיסטוריה של הדקאר שתשפיע ללא ספק על יכולת הנשימה של המנועים והמשתתפים, בעיקר רוכבי האופנועים.
על ארבע
בקטגוריית המכוניות צפוי השנה קרב מרתק. בקבוצת מיני, מנצחת המירוץ בארבע השנים האחרונות, ינהגו הוותיקים נאסר אל-עטייה (מנצח 2015 ו-2011) ונאני רומה (מנצח 2014), שהדקאר הקודם הסתיים עבורו בתקלה טכנית קילומטרים ספורים מקו הזינוק. נהג הרכש החדש של הקבוצה ורוקי בדקאר הוא מיקו הירבונן (עם 15 נצחונות במירוצי WRC, אליפות העולם בראלי). לצידו ישב אחד הנווטים הוותיקים בדקאר, מישל פריין שניצח יחד עם נאני רומה ב-2014 ופייר לאטיג ב-1994-1996.
קבוצת פיז'ו שחזרה לדקאר אשתקד, תנסה לסיים הפעם גבוה יותר, ומציגה נבחרת כוכבים מרשימה מאד. החל בקרלוס סיינז (פעמיים אלוף העולם ב-WRC ומנצח דקאר 2010), דרך סיריל דפרה (5 נצחונות על אופנוע) וסטפן פטרהנסל (6 נצחונות דקאר עם אופנוע וחמישה נוספים עם מכונית) - כולם התחרות גם אשתקד. אליהם יצטרף לא אחר מסבסטיאן לואב. הנהג המעוטר בהיסטוריה של ה-WRC עם תשע אליפויות עולם.
בהתחשב רק בצוות הנהגים, פיז'ו יכולה לנצח את הדקאר בקלילות. אלא שהדקאר הוא מירוץ בו לאמינות וביצועי הרכב משקל עצום. והפיז'ו 2008 DKR לא רק אכזבה אשתקד, היא גם היחידה בקטגוריה עם הנעה אחורית. לקראת המירוץ השנה שודרג הרכב עם תוספת כוח, אווירודינמיקה משופרת, מרכז כובד נמוך יותר, צמיחה בממד האורך והרוחב ומערכת מיתלים חדשה. נותר רק לראות האם כל אלה יספיקו.
ג'ינל דה ווילה (מנצח דקאר 2009) היה היחיד ששמר אשתקד על מרחק קטן מהמנצח אל עטייה, קרב אותו הפסיד לבסוף עקב טעות בניווט. בארבע השנים האחרונות הוא נוהג עבור הקבוצה הדרום אפריקאית של טויוטה, ורשם הישג מרשים עם מקום בין עשרת המהירים ביותר בעשור האחרון - למעט 2007. בכך הופך גם הוא למתמודד שיש לקחת בחשבון. יזיד אל-ראג'י הסעודי, שהשתתף בשנה שעברה לראשונה וכמעט סיים שלישי (לפני שפרש), יצטרף לקבוצה.
אחרון חביב בין השמות הגדולם הוא רובי גורדון האמריקאי. מאז סיים במקום השלישי ב-2009, לא הצליח הנהג לשחזר את ההישג, וגם הפעם ספק אם יצליח לאיים על הקבוצות החזקות מצרפת. עם זאת, הופעה וירטואוזית מרשימה נקבל ממנו כנראה גם השנה.
על שניים
לאחר פרישתו של מארק קומה, מנצח המירוץ הקודם (וארבעה נוספים), לראשונה בעשור האחרון לא יתחרה אף מנצח-עבר בקטגוריית האופנועים. עובדה שמבטיחה קרב צמוד יחסית. בדיוק כמו שאנחנו אוהבים.
קבוצת ק.ט.מ, מנצחת המירוץ ב-14 השנים האחרונות, תתייצב עם שורת רוכבים צעירים כמו טובי פרייס (סיים את טבילת האש ב-2015 עם מקום שלישי מצוין) ומטיאס וולקנר, כאשר לצידם רוכבים וותיקים מאד כמו ג'ורדי וילדומס, אוליבר פיין ודיוויד קסטו. סוגרת את קבוצת הכתומים היא ליאה סיינז שערקה מהונדה, וסיימה את הדקאר הקודם במקום התשיעי והמעולה.
שלוש שנים לאחר שחזרו לדקאר תגיע הונדה עם רעב אמיתי לניפוץ הדומיננטיות הבלתי נגמרת של ק.ט.מ, ותנסה לזכות לראשונה מאז סוף שנות ה-80. הרוכב הבכיר של הקבוצה יהיה פאולו גונקאלבס שסיים אשתקד שני, ולצדו מי שנחשב ליורש של מארק קומה, חואן ברדה - מוביל חלקו הראשון של המירוץ הקודם. סוגרים את חבורת החוד הם הלדר רודריגז הוותיק שעבר השנה מהונדה לימאהה, ורובן פאריה שיתחרה השנה עם הוסקוורנה לצד פאולו קוונטינלה.
במשקל כבד
יש להניח שגם השנה - ובפעם ה-14 בהיסטוריה - תסיים קמאז כמנצחת קטגוריית המשאיות. השאלה היחידה אינה מי תאיים עליה, אלא מי מנהגיה יזכה לחצות ראשון את קו הסיום. כדאי להזכיר כי בכל אחת משלוש השנים האחרונות ניצח נהג אחר מהקבוצה; אדוארד ניקולייב ב-2013, אנדרי קרגינוב ב-2014 ואייראט מרדיאב ב-2015. קמאז אגב היא הקבוצה היחידה ללא הוראות קבוצתיות, כך שהקרב בין המתחרים צפוי להיות מרתק.
היחידים שעשויים להפריע לשלושת הענקים מרוסיה הם ההולנדי הוותיק חרארד דה רוי (שגנב מהרוסים ניצחון ב-2012), ואלס לופריס שערק לקבוצת איווקו האיטלקית. האנס סטייסי, שבגיל 57 הוא אחד מהנהגים הוותיקים בקטגוריה, עזב את איווקו לטובת קבוצת מאן, עמה ניצח ב-2007, האחרון על אדמת אפריקה.