הרוג תשיעי בפרשת כריות האוויר של טאקאטה
הונדה הודתה במקרה מוות תשיעי של נוסע במכוניתה כתוצאה מהכשל בכריות האוויר של טאקאטה, חודשים לאחר שנער בן 13 שנהג ללא רישיון נהרג בפנסילבניה
הונדה מאשרת: אדם תשיעי נהרג בתאונה כתוצאה מכשל בכריות האוויר. בתאונה, שהתרחשה בחודש יולי בפנסילבניה, נהרג צעיר שנהג במכונית בניגוד לחוק, לאחר שכשל במנגנון ניפוח כריות האוויר הוביל לפתיחתה באופן לקוי. מדובר במקרה המוות השמיני בארה"ב שקושר לכשל בכריות האוויר של טאקאטה, והתשיעי בעולם. כל המקרים התרחשו במכוניות מתוצרת הונדה, למרות ש-11 יצרניות נוספות פרסמו קריאות לתיקון בגין תקלה דומה.
הפרשה בישראל:
- 20,330 מאזדה למוסך לתיקון כריות האוויר
- 17,668 סובארו אימפרזה למוסך בגלל כרית האוויר
- טויוטה מזמינה 34 אלף מכוניות למוסך בגלל כרית אוויר
- ניסאן ישראל מזמינה מכוניות בנות 10 למוסך
- הונדה מזמינה למוסך אלפי מכוניות, בגלל כרית אוויר
בדיקת שרידי הרכב על-ידי הונדה, בשיתוף רשויות החוק, גילתה כי "מנפח כרית האוויר התפרק" במכונית מדגם הונדה אקורד. "פציעות שנגרמו כתוצאה מהתפרקות החלק כפי הנראה הובילו למותו הטראגי של הנהג", כך נמסר מיצרנית הרכב.
הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA) הודיעה כי מקרה המוות אירע בחודש יולי, לאחר שמכונית האקורד שכבר הוצאה לה קריאה לתיקון, התנגשה והנהג אושפז ולאחר מכן נקבע מותו. הצעיר, בן 13 בלבד, נהג במכונית בניגוד לחוק ובלי רשות הוריו, כך על-פי גורמים המקורבים למשפחה.
על-פי הונדה, בשנת 2010 נשלחה לבעל הרכב הודעה לגבי הצורך בתיקון מנגנון כריות האוויר. הרכב לא תוקן ונמכר מאז, ועל-פי היצרנית מכתב נוסף נשלח לבעל הרכב העדכני יום לפני התאונה, ב-21 ביולי. בניגוד לישראל, בעלי מכוניות בארה"ב אינם מחויבים להיענות לקריאה לתיקון, וניתן למכור את הרכב ולהמשיך להשתמש בו בלי הפרעה. הרשויות מפעילות עם זאת לחץ על יצרניות הרכב לבצע את התיקון, אך לא מקנות להן סמכויות אכיפה כלשהן.
בחודש נובמבר האחרון יצרנית כריות האוויר היפנית טאקאטה, שכריות האוויר הפגומות שלה התגלו במיליוני מכוניות בכל רחבי העולם - כולל עשרות אלפים גם בישראל - הסכימה לשלם קנס בגובה 70 מיליון דולר לרשויות האמריקאיות. היא עומדת בפני אפשרות לקנס נוסף בגובה עד 130 מיליון דולר ל-NHTSA, כל זאת בטענה כי לא הודיעה על הכשל בזמן ולא פעלה כנדרש כדי לתקנו.
ה-NHTSA הודיעה בשבוע שעבר על מינוי בכיר במשרד המשפטים לשעבר כאחראי לניטור ההתקדמות בפרשה. מדובר באחת מהקריאות לתיקון הגדולות ומסובכות ביותר לתיקון בהיסטוריה האמריקאית, זאת משום שהיא כוללת 23 מיליון כריות אוויר ב-19 מיליון מכוניות שיוצעו על-ידי 12 יצרניות רכב שונות. בהתאם, בכל העולם קיים מחסור אדיר ברכיבים הנדרשים לתיקון, וכתוצאה מכך לוקח חודשים ארוכים מאוד עד שחלק מהמכוניות מתוקנות.