תחרות למוניות? מוביט משיקה שירות שיתוף נסיעות
לעבודה, ללימודים או לקניון: מוביט, שמפעילה אפליקציה פופולרית לניווט בתחבורה ציבורית, משיקה את Moovit Carpool - שתשדך בין נהגים ונוסעים בעלי יעד משותף
האם זו הסכנה החדשה לענף המוניות בישראל? עוד שחקנית מצטרפת לשוק הנסיעות המשותפות בארץ - חברת מוביט הישראלית השיקה פיילוט של שירות שיתוף נסיעות חדש, בשם Moovit Carpool, אשר יחבר בין נהגים וטרמפיסטים שנוסעים במסלולים דומים מדי יום. מוביט (Moovit), שמשרדיה ממוקמים בפארק המדע ברחובות, מפעילה אפליקציה פופולרית לניווט בתחבורה ציבורית. היא צברה עד היום 30 מיליון הורדות ב־60 מדינות, מתוכן 2 מיליון בישראל. מנכ"ל החברה הוא ניר ארז.
כעת נכנסת החברה לתחום חדש לחלוטין מבחינתה: מעתה היא לא רק ספקית של מידע אלא גם מפעילה שירות תחבורה שיתופית של ממש, והמטרה המוצהרת שלה היא להוזיל עלויות נסיעה עבור נהגים ברכב פרטי, להציע לנוסעים אפשרויות נסיעה נוחות ומהירות יותר - ואף להפחית את העומס בכבישים. מוביט תתחרה ישירות בווייז, שמפעילה שירות דומה לנסיעות משותפות.
מחשב מסלול משותף
נהגים בעל רכב פרטי שרוצים לצרף אליהם טרמפיסטים לנסיעות יומיומיות, יורידו אפליקציה חדשה בשם Moovit Carpool, הזמינה כרגע רק באנדרואיד. הנהג מגדיר את המוצא והיעד (למשל, בית ועבודה, או בית ואוניברסיטה) ואת הנקודה שממנה הוא רוצה לאסוף נוסעים (למשל, תחנת אוטובוס הסמוכה לביתו). הוא גם מגדיר באיזו שעה הוא נוהג לצאת ובאיזה מספר נוסעים מקסימלי הוא מעוניין. נוסעים המעוניינים למצוא טרמפ פותחים את אפליקציית Moovit הרגילה, ובפניהם יוצגו נסיעות שמתאימות להם על פי היעד והשעה הרצויים. הם יכולים לבקש נסיעה, ואם הנהג מסכים - הנסיעה נקבעת. מוביט תדאג לחבר בין נהגים וטרמפיסטים שנוסעים במסלולים דומים ובשעות דומות.
נהגים יכולים להציע דרך Moovit Carpool עד שתי נסיעות משותפות ביום. במסגרת השירות, הנוסעים ישלמו לנהג החזר הוצאות, כאשר התשלום נעשה באשראי דרך האפליקציה, והסכום נקבע כתלות במרחק הנסיעה בקילומטרים ולרוב יהיה דומה למחיר התחבורה הציבורית באותו מסלול. בשלב זה, מוביט לא גובה עמלה. ואיך מונעים רמאויות והברזות? מערכת דירוג פנימית, שבמסגרתה נהגים ונוסעים מעניקים זה לזה ציונים, אמורה למנוע מצבים שבהם נוסעים או נהגים לא יגיעו לאיסוף שנקבע. בנוסף, כדי להזמין או להציע נסיעה תצטרכו לאמת מספר טלפון ולהתחבר עם פרופיל פייסבוק.
השירות הוא כרגע בגדר פיילוט מצומצם למשתמשי אנדרואיד בלבד שעונים על כמה קריטריונים ויקבלו הזמנה אישית ממוביט. הפיילוט ייפתח בהדרגה ליותר ויותר משתמשים. נהגים שרוצים להירשם לפיילוט יכולים להיכנס ללינק ולהזין פרטים.
היתרון שמוביט מציעה לנהגים היא חיסכון בהוצאות הדלק, בלי צורך להאריך משמעותית את זמן הנסיעה הרגיל; ועבור נוסעים שמתניידים בדרך כלל בתחבורה ציבורית, מדובר בדרך נוחה יותר להגיע ליעדם.
"מוביט בוחנת בצורה מתמדת פתרונות חדשים עבור המשתמשים שלה, במיוחד עבור אלו הנדרשים לנסיעות ארוכות המשלבות כמה אמצעי תחבורה", מסר אלכס טורס, סמנכ"ל שיווק מוצר במוביט. "החלטנו לבצע את הניסוי בישראל לא רק כי לאפליקציה קהילת משתמשים גדולה ונאמנה כאן, אלא גם כי הישראלים כבר הוכיחו פעמים רבות בעבר עד כמה הם פתוחים לפתרונות טכנולוגיים חדשניים".
ווייז, שנמצאת בבעלות גוגל, מפעילה מאז חודש יולי פיילוט דומה של שירות נסיעות משותפות בשם Ridewith, שגם הוא מחבר בין נהגים לטרמפיסטים. שני השירותים עובדים באופן כמעט זהה, וצפויים להתחרות זה בזה ישירות. אך כמו Ridewith, גם השירות של מוביט מציב כמה בעיות רגולטוריות וחוקיות: למשל, על פי חוק אסור לנהגים פרטיים שאין להם רישיון רכב ציבורי להסיע נוסעים בתשלום. בנוסף, פוליסות ביטוח החובה לרכב פרטי אינן מכסות הסעת נוסעים בשכר.
מוביט, כמו ווייז מנסה לעקוף את הבעיות הללו באמצעות הגבלת הנסיעות לשתיים ביום וקביעת מנגנון התשלום כך שיהווה החזר נסיעות בלבד ולא יאפשר לנהגים להרוויח כסף. בכל מקרה, במוביט מקווים שהרשויות "יעלימו עין" בשלב זה, כפי שהן עושות במקרה של ווייז.
הידיעה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של ידיעות אחרונות