"ליצור מרחב עם ערך מוסף לביה"ס ולקהילה"
במסגרת תוכנית ההכשרה לאמנות בקהילה בשנקר, השתתפו תלמידי תיכון של רשת עמל בפריפריה בהליך מעורבות חברתית ייחודי המערב אמנות, סביבה וקהילה
תלמידי עמל דימונה הפכו את חצר בית הספר האחורית לפארק מרהיב בהשראת עבודותיו של אמן המאה ה- 20 המודרני פיט מונדריאן, המתאפיין בריבועים של צבעים טהורים וצורות גאומטריות. הפעילות התקיימה במסגרת תוכנית ההכשרה לאמנות בקהילה בשנקר בשיתוף קרן רוטשילד קיסריה.
"החצר שבחרנו לעבוד בה תוחמת את בית הספר מהשכונה, ולמעשה הייתה אזור לא מטופל" מספר מקס פרץ, מנהל בית הספר, "ראינו בכך הזדמנות ליצור מרחב שיש לו ערך מוסף גם לבית הספר וגם לקהילה. לפרויקט נבחרו שתי כיתות י' וכיתה אחת של חינוך מיוחד, ילדים מקסימים שלקחו חלק בכל השלבים של הפרויקט".
הקסם של דימונה
בפעילות שהתרחשה בשעות אחר הצהריים יצרו התלמידים בשיתוף תושבי השכונה אריחים מצוירים. בנוסף, הוצאו הספסלים לרחוב, והקהילה השתתפה בצביעה שלהם יחד עם תלמידי המגמה לאמנות שהנחו והובילו את גם התלמידים האחרים.
רן ששון, יזם קהילתי וסטודנט בשנקר מסביר: "הנכונות של הקהילה, התלמידים, התושבים, הצוותים המקצועיים והעירייה, הייתה מדהימה. הרגשנו שאנחנו מדברים רק עם אנשים, לא עם מערכות. זה יחס אישי שובה לב וזה הקסם של דימונה."
"הזדמנות ליצור מרחב שיש לו ערך מוסף גם לבית הספר וגם לקהילה"
סרפי נגורני, תלמידת כיתה י"א במגמת אמנות מוסיפה: "זה היה מעורר השראה. שילוב תלמידי הכיתה של החינוך מיוחד היה אחד הדברים הכי טובים שעשיתי בחיים שלי. כל אחד מהילדים מדהים והלב מתרחב כל כך. הפרויקט הזה חשף אותי להמון דברים ודרכו הבנתי שארצה להיות מעצבת פנים".
"מקום לחלום בו"
במסגרת הפרויקט "מקום לחלום בו" עברו התלמידים בבית ספר רב תחומי "עמל" כעביה - בית ספר המוביל בחינוך הטכנולוגי במגזר הבדואי בצפון - תהליך משותף בו יצרו חצר אמנותית לרווחתם ולרווחת הקהילה.
התלמידים נחשפו למקורות השראה מתחום האמנות ואדריכלות נוף, והביאו לידי ביטוי את כוחותיהם ושאיפותיהם. התלמידים עירבו את הקהילה המקיפה את ביה"ס, את ההורים ואת תושבי הכפר בתכנון ובביצוע החצר ויצרו יחדיו את המרחב המשותף שלהם.
ג'מאל טבאש, שייח כעביה גויס למשימה: "האתגר שלנו כהורים היה לגייס את הכסף כדי לבנות את הפרויקט. פנינו לאנשים שמבחינה כלכלית יכלו לתרום לפרויקט, ולכולם היה רצון טוב וכל אחד תרם את חלקו.
מעבר לזה, המודעות של האנשים לצורך להתחבר ולעשות עבודה משותפת שבה כל אחד נותן את חלקו, היא פתח לעשייה של עוד דברים בכפר. גם אנחנו ההורים ראינו איך אנחנו יכולים לעזור לבית הספר ולילדים בעשייה ובהגשמת חלומות, ולראות בצורה חיובית את ההשתתפות והתרומה לבית הספר."
יהודית פינקו משנקר מספרת על התהליך: "עבדנו עם הילדים בטכניקה מיוחדת של דיאלוג בדימויים, והיא זו שאפשרה לתלמידים לתקשר בשפת היצירה, לפענח מהו חלום בכלל, מהי תקווה".
חאלד כעביה, רכז המעורבות החברתית מספר: "ההתגייסות לפרויקט הייתה מדהימה. כל מי שהסברנו לו על הפרויקט נתן בנדיבות גדולה וגם עודד אותנו להמשיך. גודל החצר 200 מ"ר וחומרי הגלם היו רבים והיה מדהים שכולם השתתפו. גם להמשך, בנינו קבוצה של כיתות י' שתמשיך את הפרויקט, ותטפח את הגדר ואת הגינה לדורות הבאים".
"לפענח מהו חלום בכלל, מהי תקווה". צילומים: מיכאל פיטרמן ונורית שרת
ועד טבאש, תלמידת כיתה י"א: "בפרויקט למדתי איך עובדים בקהילה, ביחד. אמנות שונה מהמדעים המדויקים שאנחנו עוסקים בהם, שם אני מרגישה שאני יכולה לדמיין וליצור ואין נכון ולא נכון. למדתי את החשיבות של דמיון כדי להוציא דברים לפועל, ובמהלך הפרויקט התקרבתי מאוד לתלמידים שעבדו איתי."
חצר החלומות הושקה באירוע חגיגי בהשתתפות הילדים, ההורים ומכובדי הכפר, בטקס הוצג מיצב ייחודי המורכב מחלוקי נחל עליהם ציירו הילדים את חלומותיהם, ומשברי אבנים. האבנים מסמלות את החלקים השונים המרכיבים את החברה, והשבירות דמויות הקרחונים מציגות את ההתרחקות ביניהם. כשיש תחושה של התרחקות וניתוק, מה שיוצר חיבור הם האנשים עצמם, הן חלוקי הנחל שמייצגים את הזהות, הרגשות, האישיות והחלומות, כמו תפרים, ששומרים את הכל ביחד.
זיכרון חיובי
במסגרת תכנית ההכשרה, "אמנות בקהילה-החממה ליזמות יצירתית" סטודנטים משנקר ותלמידים מתיכון עמל ב' בפתח תקווה הגיעו לביקור אצל ילדים המאושפזים בבית החולים השיקומי לוינשטיין לטובת מפגש יצירה אומנותי.
במפגש יצרו הילדים משחק זיכרון שהורכב מציורים שיצרו והועתקו בצורת מראה (טכניקת רור-שח). המשחק נשאר בבית החולים לוינשטיין לשימוש הילדים ובני משפחותיהם בשעות הפנאי ובין הטיפולים.
עדי יקותיאלי, ראש התוכנית לאמנות בקהילה בשנקר, מסכם: "עשייה שמערבת מרכז ופריפריה יכולה להיות קרקע פורה לשיתופי פעולה בריאים כאשר היא באה ממקום שוויוני ומשתף.
דווקא בתקופות של קונפליקטים, חששות וחשדנות, אמנות בקהילה משמשת כשפה מתווכת שמצליחה לרכך את הקצוות החדים וליצור חיבורים חדשים ומפתיעים בין אנשים ממקומות שונים.
אמנות בקהילה ממחישה את הפוטנציאל החיובי שיש למימוש ועשייה בפועל, לטובת כל המשתתפים. ראינו זאת במאות פרויקטים שנעשו בתכנית לאמנות בקהילה בשנים האחרונות, והדור החדש של הסטודנטים והסטודנטיות המוכשרים שלנו בתוכנית ההכשרה בשנקר מוכיח כי זה אפשרי לכל אחד ובכל מקום."
מחזור חדש של תוכנית ההכשרה לאמנות בקהילה – החממה ליזמות יצירתית בשנקר בשיתוף קרן רוטשילד קיסריה יפתח בפברואר 2016
לפרטים על תוכנית ההכשרה לאמנות בקהילה של שנקר לחצו כאן . ליצירת קשר פנו ל: kehila@shenkar.ac.il .
סייעה בהכנת הכתבה: לוס אוריה מיטלמן.