4 טעויות של הורים לילדים דיסלקטים
אם לילד יש דיסלקציה זה לא אומר שהוא יתקשה ללמוד שפה נוספת או מקצועות אחרים. איך נדע אם קשיי למידה הם דיסלקציה? ולמה הורים רוצים לעזור לילד אך לפעמים עושים את ההפך מבלי להתכוון?
הימים בהם דיסלקסיה הייתה מילה גסה שנאמרה בלחש חלפו מן העולם, וכיום מערכות התמיכה עבור המאובחנים הן רבות ומגוונות. מנגד התפתחה תופעה בה אנשים רבים מתייגים לקויות שונות תחת השם דיסלקציה כשבפועל לא כך הדבר. אחד אינו מבחין בין ימין לשמאל, שנייה מדווחת על שגיאות כתיב חוזרות ונשנות ואחר מספר על קושי במתמטיקה.
עוד בערוץ הורים:
להעלות תמונות של הילדים לפייסבוק ולאינסטגרם: כן או לא?
"תפסיק להתבכיין" - ללמד את הילדים לדבר
למעשה במרוצת השנים הפכה הדיסלקציה שהינה קושי בקריאה ל"מינוח על" לבעיות מגוונות והנה ההזדמנות לעשות קצת סדר ולהפריך כמה מיתוסים שהתקבעו בחברה.
1. אם לילד יש לי לקויות למידה שונות אז הוא דיסקלטי
הטעות הנפוצה מכולן - כשמדברים על אדם דיסלקטי מתכוונים למעשה לאדם המתקשה בקריאה. לקויות למידה כמו קושי בכתיבה (דיסגרפיה) או קושי בחשבון (דיסקלקוליה) אינן תופעות של דיסלקציה. הקושי לאדם דיסלקטי יכול לבוא לידי ביטוי במגוון דרכים, למשל: קושי בזיהוי הרכב האותיות של המילים או סדר האותיות במילים, כך המילים: בלון, חדר וקטר, יהפכו לחלון, חצר, קטן. קושי אחר הוא בקידוד סדר האותיות במילה וכך יהפכו המילים תירס, מעשנת וגלידה, לתריס, משענת וגדילה.
קושי נוסף הוא בקריאת משפטים וטקסט, שיבוא לידי ביטוי בהפרעה בשיוך האותיות למילים המתאימות, כך שצמד המילים "חניון קניות" ייקרא כ"קניון חניות". קשיים נוספים העלולים לצוץ הם המסוגלות לקרוא מילים חדשות, שמעולם לא נקראו קודם לכן, או לחילופין, קושי לקרוא מילים שהילד הדיסלקטי כבר נחשף לא מעט לצורתן הכתובה, אך קורא אותן בכל פעם כאילו זו הייתה הפעם הראשונה שהוא נתקל בהן.
בהקשר זה מעניין לציין, כי גם דיסגרפיה (קושי בכתיבה) בדומה לדיסלקציה, אינה תופעה אחידה בקרב אלו הסובלים ממנה. ישנם סוגים שונים של קשיים: שגיאות כתיב כמו החלפת אותיות א-ע, ט-ת או השמטת אותיות, וככל שהמילים תהיינה ארוכות יותר, כך ייתכנו יותר שגיאות.
ישנם כאלה שיתקשו בעיקר בכתיבת מילים לא מוכרות ואחרים יתקשו בכתיבת מילים מופשטות ולא במילים מוחשיות.
2. ילד עם לקות למידה לא טוב גם בתחומים אחרים
ישנה תפיסה מוטעית לפיה אדם עם לקויות למידה מתקשה בהכרח בכמה תחומים בו זמנית, למרות שבפועל ייתכן ויתקשה רק בתחום מסוים. כך לדוגמא דיסלקטי המתקשה בקריאה יכול להצטיין בחשבון. גם ההפך הוא נכון. כלומר: מי שבעל קשיים בחשבון יכול להפתיע בקריאה.
3. דיסלקטים מתקשים ברכישת שפה כתובה נוספת
קיימת תפיסה רווחת כי אם ילד אובחן כדיסלקטי ומתקשה בשפה העברית, עדיף שלא להכביד עליו עם רכישת שפה נוספת ובעיקר עם למידת קרוא וכתוב בשפה זרה. נהפוך הוא. יתכן כי עבור חלק מאותם ילדים, דווקא הקריאה והכתיבה בשפה אחרת, תהיה קלה יותר מאשר בעברית.
הדיסלקטי שנוטה לשכל אותיות, יתקשה מאוד בעברית אולם קושי זה כמעט ולא יבוא לידי ביטוי באנגלית רק משום שבשפה זו יש מיעוט במילים העשויות להקשות עליו. לכן, מניעת הקניית קרוא וכתוב באנגלית תגרום לאותו ילד עוול ותמנע ממנו לרכוש שפה שבה יש סיכוי טוב שיצליח לקרוא ביתר הצלחה והנאה בהשוואה לעברית.
לפייסבוק הורים כבר הצטרפתם? היכנסו עכשיו
לא לחינם הומצא הביטוי "עברית שפה קשה". השפה הכתובה שלנו מאתגרת מאוד את הקוראים. תעצרו לרגע לחשוב כמה קל לעשות טעויות של שיכול אותיות שפה העברית ולייצר בעצם מילים אחרות. הדוגמאות הן רבות: עמוד-עומד, קרעה-קערה, גלידה-גדילה. לעומת זאת באנגלית למשל, מבנה השפה הוא כזה שאין הרבה מילים החולקות את אותן האותיות בסדר שונה. כך גם ספרדית ואיטלקית.
4. דיסלקציה היא לקות מולדת
לרוב אכן מדובר בלקות מולדת בהקשר התפתחותי, אבל בהחלט ישנם מקרים מסוימים בהן זו לקות נרכשת. מעבר לכך, ישנם גם לא מעט מקרים בהם אירוע מוחי או חבלת ראש בגיל מאוחר יגרמו לדיסלקציה או דיסגרפיה או אפילו לשניהם יחד. בעבר טיפלתי באדם שבעקבות תאונת דרכים קלה עם רכבו, גילה להפתעתו לאחר כמה ימים כי אינו מצליח לקרוא. בבדיקת סי.טי פשוטה התגלה דימום בראש באזור האחראי על הקריאה. אילו אותו אדם היה אנאלפבית טרם התאונה, הנזק המוחי כלל לא היה מאובחן כיוון שלא נצפו כל סימנים אחרים לקיומו.
ומהי הדרך הנכונה לעזור לילדים בשיעורי בית? צפו:
הכותבת היא מנהלת היחידה לטיפול בהפרעות בתקשורת במרכז הרפואי שיקומי רעות בתל אביב, מרצה בכירה בחוג להפרעות בתקשורת בקריה האקדמית אונו ומרצה בחוג להפרעות בתקשורת ובבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב.