מנהל בי"ח יוספטל: "סגירת שדה דב תעלה בחיי אדם"
עשרות אלפי תושבי אילת מגיעים מדי שנה לטיפולים במרכז דרך שדה דב, שאמור להיסגר ביוני השנה. טיסות לנתב"ג לא רק יכפילו את זמן הנסיעה אלא גם ייקרו אותה. "זה יעלה בחיי אדם", מתריע מנהל בי"ח יוספטל וגם שר הבריאות יוצא עכשיו למאבק בעניין
חיי אדם מול אתר בנייה יוקרתי: למעלה מ-30 אלף תושבי אילת טסים מדי שנה מאילת לשדה דב כדי לקבל טיפולים רפואיים מצילי חיים בבתי החולים ובמרפאות במרכז הארץ. ביוני הקרוב צפוי שדה דב להתפנות והטיסות לאילת יועברו לנתב"ג. העברת הטיסות תכפיל את זמני הנסיעה ותייקר אותה בצורה משמעותית ותגרום לחולים לוותר על טיפולים.
דו"ח מבקר המדינה כבר התריע על הבעייתיות נטולת הפתרון לתושבי אילת בסגירת שדה דב, והביע פליאה על כך ששדה התעופה האזרחי מתפנה בחטף כבר ב-2016, בזמן שהבסיס הצבאי שלידו יישאר במקום עד 2019 וממילא יעכב את עבודות הבנייה הנרחבות המתוכננות לאזור.
קראו עוד מחדשות הבריאות:
סל דל: אלו תרופות תממן לכם המדינה החל מהשנה?
סל התרופות 2016: המאושרים והמאוכזבים מההכרעה
מחדל הפונדקאות בנפאל: התגלתה הסיבה לטעות הגורלית
עכשיו מצטרף למאבק גם שר הבריאות. במסמך שהגיע לידי ynet, כתב השר יעקב ליצמן, לח"כ אלי אללוף, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות: "ברצוני להבהיר כי סגירת שדה התעופה שדה דב, יביא במישרין לפגיעה במטופלים המוטסים לקבלת שירותים רפואיים באזור המרכז".
"כידוע לכולם, השירותים הרפואיים הקיימים באילת הינם מוגבלים, ואינם נותנים מענה לכל היקף הצרכים הרפואיים של התושבים, בשל גודל האוכלוסייה המצומצם יחסית, ובשל ריחוקה הגיאוגרפי מכל מרכז רפואי אחר היכול לספק שירותים רפואיים", כתב השר ליצמן, "כתוצאה מכך, נאלצים מטופלים רבים לקבל שירותים רפואיים במרכזים רפואיים במרכז הארץ, באמצעות טיסות מאילת לתל אביב. חשוב לציין כי בחלק מהמקרים מדבר בחולים קשים, הזקוקים לטיפולים תכופים (כדוגמת חולים אונקולוגים), ואף לליווי של בני משפחה".
מבקר המדינה: "לא נמצאו נימוקים לפינוי שדה דב במועד שנקבע"
כזכור, לפי ההסכם בין משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ורשות שדות התעופה עד יוני 2016 ייסגר שדה דב לטיסות אזרחיות, בעוד שדה התעופה הצבאי הסמוך ימשיך לפעול עוד כשלוש שנים נוספות. להחלטה זו יש כאמור השלכות משמעותיות על תושבי אילת בכלל, ועל החולים בפרט.
על ההחלטה הזו נמתחה ביקורת חמורה כבר בדו"ח השנתי של מבקר המדינה: "לדעת משרד מבקר המדינה, יש לבחון בשנית את ההחלטה על אי-הצמדת פינוי התעופה האזרחית למועד פינוי המתקן הצבאי, בעיקר כל עוד לא נמצאו חלופות ראויות לתעופה האזרחית, שכן לא נמצאו נימוקים בקרב מקבלי ההחלטות שיתמכו בפינויו של השדה האזרחי במועד שנקבע, בזמן שהמתקן הצבאי ימשיך לפעול לפחות שלוש שנים נוספות. לדעת משרד מבקר המדינה, על מנכ"ל משרד ראש הממשלה לבצע בדיקה מעמיקה של הנושא, ועל פי תוצאות הבדיקה לבחון מחדש את ההחלטה בנוגע ללוחות הזמנים לפינוי שדה דב".
"יותר קל לטוס לאירופה"
לפי הערכת קופות חולים כללית ולאומית, כ-25,500 חולים מדי שנה טסים מאילת לשדה דב במטרה לקבל טיפולים או לערוך בדיקות שאינם בנמצא בשירותי הבריאות המקומיים באילת. מדובר גם בטיפולים מצילי חיים לחולים כרוניים, חולי סרטן וכן בדיקות סקר חשובות.
אושר אינז'ר, בת 15.5 היא אחת מהחולים שנאלצו לטוס השנה פעמים רבות לשדה דב. אושר אובחנה ביולי האחרון בסוכרת נעורים. בחודשים הראשונים לאבחון נאלצה להגיע מדי שבוע למרפאה בבית החולים שניידר לקבלת טיפול. כעת המחלה שלה מאוזנת, אך עדיין עליה להגיע לטיפול ומעקב שגרתי מדי שלושה חודשים.
"אנחנו קמים בחמש בבוקר כדי להספיק לטיסה הראשונה בשעה שבע וחצי", מספר אביה, ארמונד אינז'ר, המלווה אותה לטיפולים הרפואיים, "אנחנו מגיעים לתל אביב בשמונה וחצי, לוקחים מונית ועד תשע וחצי אנחנו בשניידר. גם במרפאה אנחנו צריכים לבקש שיקדמו את הטיפול באושר, כי בשעה חמש יוצאת הטיסה האחרונה לאילת".
לדבריו, המעבר של הטיסות לנמל התעופה בן גוריון יקשה עליהם בצורה משמעותית. "הטיסה לבן גוריון תיקח יותר משעה. בנוסף, כאשר מדובר בנמל תעופה גדול כמו בן גוריון, ייקח לנו עוד שעה רק לצאת ממנו, להגיע לטרמינל 3 ולמצוא שם מונית", הוא אומר, "היום אני משלם למונית 100 שקל בממוצע לנסיעה לשניידר, מנתב"ג הנסיעה ארוכה יותר ותעלה לי 200-250 שקל לכל כיוון"
אינז'ר מספר כי גם שדה התעופה באילת מתוכנן בקרוב לשנות את מיקומו והוא יורחק מהעיר. "זה אולי טוב להתפתחות העיר, אבל לא טוב לתושבים", הוא אומר, "יהיה הרבה יותר מסורבל להגיע לשדה התעופה. זה מאוד בעייתי. בזמן שיקח לנו להגיע מאילת לתל אביב, כבר יותר קל לטוס לאירופה".
העברת שדות התעופה תשפיע בצורה משמעותית כל כך על משפחת אינז'ר עד כי הם שוקלים לעזוב לחלוטין את אילת. "זה לא נעים להיות חולה באילת", הוא מסביר, "הבת שלי היא דור שני באילת, אבל אם המצב יחמיר, לא נהסס לעזוב. אם שירותי הבריאות לא זמינים, אין לנו מה לחפש פה".
מנהל יוספטל: "חושש שחולים יעדיפו להימנע מקבלת טיפול חיוני"
מנהל בית החולים יוספטל, ד"ר אלדר ברקוביץ', מצטרף למתריעים על הסכנה שבסגירת שדה דב. ד"ר ברקוביץ' מבהיר שבשל אופייה הייחודי של העיר המרוחקת, שירותי הרפואה בעיר מתנהלים בצורה יצירתית, כאשר חלק מהפתרונות, נשען על הטסת מטופלים למרכז הארץ לקבלת טיפול מחד, והטסת מטפלים מהמרכז לאילת, מאידך.
"מכיוון שנמל התעופה בן גוריון גדול יותר, גם הבירוקטיה שלו גדולה יותר מאשר בנמל תעופה קטן כמו שדה דב", מדגיש ד"ר ברקוביץ', "זוהי לוגיסטיקה לא פשוטה שתכפיל, אם לא למעלה מזה, את זמן ההגעה. אני חושש שאנשים יחשבו פעמיים אם ללכת לטיפולים או לבדיקות ואני חושש שאנשים יקבלו החלטה להימנע מטיפול חיוני בשל בעיות נגישות".
לד"ר ברקוביץ' חשוב להבהיר כי על אף הדימוי שלנו על טיסה כחוויה מהנה, הרי שעבור חולים מדובר בהכרח לא נעים. "אנשים לא באמת אוהבים לטוס, בייחוד כשמדובר בחולים, בילדים או באוכלוסייה המבוגרת", הוא אומר, "כולם היו מעדיפים שירות ליד הבית. אבל הם בחרו לחיות פה, ומדינת ישראל מחויבת לספק להם את הנגישות לשירות רפואי".
לדבריו של ד"ר ברקוביץ', מדי יום מגיעים לבית החולים יוספטל בין חמישה ל-12 רופאים מומחים מבתי החולים הגדולים במרכז הארץ, לטפל בתושבי אילת וסביבתה. "הם יוצאים בשבע בבוקר מהבית, ובתשע וחצי מתחילים לקבל חולים", הוא מתאר", הם עובדים רצוף עד ארבע וחצי, ועולים על טיסה בחזרה בשעה חמש. זה לא פשוט, אבל הם מגיעים כל שבוע. אם הם ייאלצו להגיע לנתב"ג ולהתמודד עם הבירוקרטיה, יכול להיות שהם יעדיפו לוותר לחלוטין. מדובר במנהלי מחלקות שאין להם עודף זמן פנוי".
"אילת הולכת להיות מנותקת מבחינה רפואית וזו מכה קשה למערכת הבריאות הטובה שיצרנו פה בשנים האחרונות", הוא מסכם, "הגיע הזמן שמקבלי החלטות ידעו את זה ויקחו אחריות. להחלטה הזו יש מחיר, והיא תעלה לנו בחיי אדם".
איזה פרויקט אמור לקום במקום שדה התעופה? צפו: