בעל עסק קטן? כך תתנהל נכון פיננסית
לרוב בעלי העסקים הקטנים אין את הידע ובעיקר את הזמן לבצע את הפעולות הנדרשות מבחינה פיננסית ואז נתקלים בבעיות כלכליות של תזרים מזומנים. יש כמה כללי ברזל שיסייעו לכם. מדריך להתנהלות נכונה
ניהול פיננסי של עסק קטן ובינוני הוא ייחודי: לעסק קטן אין מנהל כספים או כלכלן צמוד ולכן לבעל העסק לא תמיד יש את הידע הפיננסי ובעיקר אין לו זמן לבצע את כל הפעולות הדרושות. רוב העסקים הקטנים מתנהלים לא נכון ולכן נתקלים "פתאום" בבעיות כלכליות ותזרימיות אשר הן סממן של חוסר תכנון פיננסי.
להלן 3 כללי ברזל שעל כל בעל עסק לבצע באופן סדור ומתודי, על מנת להתנהל נכון בעסק שלו:
ניהול תזרים מזומנים: זהו הכלי הבסיסי לכל עסק. יש לרשום את כל הצ'קים בדו"ח מסודר שממוין לפי תאריך הפירעון ואת כל ההוצאות האחרות לרבות משכורות והוצאות קבועות ומשתנות. חלק מהדו"ח הוא לגבי הוצאות והכנסות בטוחות וחלקו של הדו"ח הוא תחזית. יש לבצע מעקב מדויק של התזרים וזאת על מנת שלא יהיו חריגות בחשבון הבנק. במידה ורואים שיש חריגות, יש לדאוג לגבייה מואצת או לדבר עם הבנקאי ולהכין אותו מראש.
גבייה מסודרת: עסקים קטנים רבים לא דואגים לגבייה שלהן ונוצר מצב של "חור" תזרימי. יש לבדוק את דו"ח החייבים פעם-פעמיים בשבוע, להתקשר למי שחייב כספים, לרשום ולתעד את השיחות על מנת שיהיה מעקב. לעסק קטן לא מומלץ לתת אשראי ארוך ללקוחות וכך לא לפתות אותם לשלם בזמן.
רכש: בעלי עסקים רגילים לעבוד עם ספקים מסוימים או קבלני משנה. אין זמן ואין חשק לבדוק ספקים חדשים ויש חשש מלהחליף ספקים בעיקר מסיבות של נוחות ועצלות. זו טעות. עסקים קטנים שבנויים על מעט ספקים יכולים לחסוך הרבה כסף בהוזלת הרכש והשירותים שהם מקבלים מספקים ומקבלני משנה. אחת לכמה חודשים יש לבצע בדיקה של ספקים אחרים, ניתן להתייעץ עם קולגות ולבדוק באינטרנט.
ניהול פיננסי נכון של עסק קטן איננו מסובך אך הוא דורש שיטתיות, מי שיעשה את הפעולות הללו מובטח לו שלא יהיו הפתעות וגם אם מגיע תקופה קשה הוא ידע להיערך מבעוד מועד ולא להיות מופתע.
הכותב הוא הבעלים של חברת "לוי - יעוץ כלכלי ועסקי" , המתמחים בעסקים קטנים ובינוניים ובהלוואות בערבות מדינה