התרחבה מהר מדי? משקיעי נטפליקס חוששים
ספקית שירותי צפייה בסרטים ובסדרות דרך האינטרנט והטלוויזיה, זינקה השבוע בוול סטריט ברקע להגדלה הדומיננטיות שלה בעולם. האם היא תצליח להתבסס כרשת טלוויזיה אינטרנטית עולמית? למרות הקפיצה המרשימה במניית החברה, מצבה הפיננסי עדיין מדשדש
המשקיעים בחברת נטפליקס זכו למעט נחת ביום רביעי האחרון כאשר הכריז ריד הסטינגס, מייסד ומנכ"ל החברה, על התרחבות גלובלית משמעותית ומעתה שירותי הצפייה הישירה בטכנולוגיית סטרימינג של החברה יהיו זמינים בעוד 130 מדינות בעולם (וביניהן ישראל). מניית החברה לא איחרה להגיב בוול סטריט, קפצה ב-9.3% ומחירה עמד על 117.68 דולר. מאז יום רביעי, המניה איבדה מעט גובה וחתמה את יום המסחר האחרון של השבוע בירידה של כ-3%.
לכתבות נוספות בנושא:
- נטפליקס מגיעה ל-130 מדינות, גם לישראל
-
נטפליקס ישראל: מלא פוטנציאל ומלא בעיות
מעתה, נטפליקס פעילה ב-190 מדינות. ההתרחבות המטאורית של החברה במדינות בעולם נעשתה בתוך שנה אחת וזו ההפתעה הגדולה בהכרזה של מנכ"ל החברה ביום רביעי האחרון. כבר בתחילת 2015 דיווחה החברה על תוכנית התרחבות ל-200 מדינות בעולם, אך אף אחד לא ציפה שהחברה תסיים את המלאכה כבר בשבוע הראשון של חודש ינואר 2016.
השאלה הגדולה שמטרידה את המשקיעים כעת היא האם הכניסה ל-130 מדינות חדשות היא משימה קצת כבדה על החברה וקצת מהירה מדי עבור חברה שמתמודדת עם הפסדים ופעילותה הגלובלית (מחוץ לארה"ב) עדיין לא רווחית.
לא תראה רווחים בקרוב
בדוחות הכספיים שפרסמה החברה לרבעון השלישי של 2015 דיווחה החברה על הפסד של 68 מיליון דולר ובמקביל פרסמה תחזית לא מעודדת לרבעון הרביעי של 2015 עם הפסד של 117 מיליון דולר (החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי ב-19 בינואר).
האם אכן נולדה כאן רשת טלוויזיה אינטרנטית גלובלית, כפי שהכריז מנכ"ל החברה על רקע ההתרחבות הבינלאומית? על פי הערכות אנליסטים בארה"ב, ההתרחבות הגלובלית ב-130 שווקים נוספים תהיה כרוכה בעלויות גבוהות מצד נטפליקס והחברה לא צפויה לראות רווחים מפעילותה הבינלאומית ב-5-6 השנים הקרובות. גם בבית ההשקעות בניו-יורק Albert Fried & Co סבורים שהצמיחה העולמית של החברה תיקח זמן רב והרווחים עדיין עוד רחוקים.
תסתדר גם בלי סין?
נטפליקס התרחבה למדינות באמריקה הלטינית, קנדה, דרום אפריקה, ניגריה, מרוקו, אירופה, יפן, אוסטרליה, ניו-זילנד, הודו וכו'. החברה מנסה לשכנע את המשקיעים בכך שיש לה פוטנציאל צמיחה ועל פי הערכות כל צמיחה משמעותית בעתיד תבוא רק משווקים בינלאומיים ענקיים כמו הודו.
הפעילות הבינלאומית הענפה של החברה נותרת חסרה ללא סין. כמו אפל וגוגל, נטפליקס הייתה רוצה דריסת רגל לשוק הסיני ולפי מנכ"ל החברה, ריד אוסטינגס, היעדר אישור של הממשל הסיני מטרפד את חדירת השירות שמציעה החברה לשוק הענק. "יש רק שתי אפשרויות כשזה נוגע לסין - אפשר להיות כמו אפל שהכפילה את רווחיה בשוק הסיני או להיות כמו גוגל שמוחרמת בסין עם יוטיוב מאז 2012", כך צוטט מנכ"ל החברה.
האתגר של נטפליקס
למרות ששוק הטלוויזיה האינטרנטית הולך וגדל, נטפליקס עדיין רחוקה מלהוות איום על הטלוויזיה בכבלים במדינות בהן היא פעילה. בהתייחסות לתחרות שעשויה נטפליקס להוות על חברות הכבלים בישראל, מציינת אילנית שרף, מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות, כי נטפליקס מספקת פיתרון שאינו מלא בהשוואה לחברות הגדולות (יס והוט), אולם יחד עם זאת, עדיין מדובר בחבילה מאוד אטרקטיבית שמחירה בעולם נע בטווח שבין 8-12 דולר - שישית מהמחיר בו נמכרות חבילות טלוויזיה רב ערוציות ע"י שתי השחקניות הוט ויס.
"חשוב לציין כי בדומה למוצר התוכן של סלקום, הוא נותן מענה חלקי מבחינת היקף התוכן המוגש כיום לצרכן הישראלי באמצעות החברות הגדולות הוט ויס ולכן אינו מתאים לכול האוכלוסיות ואינו מהווה תחרות מלאה. עם זאת הוא בהחלט בעל פוטנציאל תחרותי ויש בו כדי לנגוס ולקחת נתח שוק בעיקר כאשר מדובר בצרכנים צעירים החשופים לטכנולוגיה ומשלבים מספר מדיות לצפייה בתכנים לצד צרכנים המעוניינים להוזיל את עלויות הבידור בבית", מוסיפה שרף.
מה עלול להכביד על היכולת של נטפליקס לנגוס בשוק הכבלים המקומי? להערכת פסגות, נטפליקס צריכה לבצע התאמות לתכנים שיוגשו לצרכן הישראלי באמצעות תרגומם. חדירתה של נטפליקס לשוק הישראלי ללא תרגום מהווה חסם כניסה יחסית גבוה שיקשה עליה לחדור והחברה תצטרך להתאים בהמשך את הגשת התכנים לאוכלוסייה המקומית.