היו חדשניים וממוקדים: 7 טיפים לעסק מצליח
מדי שנה נסגרים בישראל אלפי עסקים קטנים חדשים, לעיתים מדובר באי הכנה מראש שמכשילה את הצלחת העסק. הנה שבעה טיפים שיכולים לסייע לכם רגע לפני שאתם ניגשים לפתיחת העסק הפרטי שלכם
בשיתוף המכללה האקדמית גליל מערבי
בעל עסק קטן משקיע את כל כולו בהקמת העסק והפעלתו, במטרה להגשים רעיון, או כמקור פרנסה עיקרי. בהקמה והפעלת עסק נדרשת השקעה ניכרת של זמן והאנרגיה, וכתוצאה מכך הדבר כרוך, לא אחת, במחיר אישי מצד היזם, ובכלל זה שעות עבודה רבות והיעדרות מהבית.
מה מונע מעסקים קטנים בישראל להצליח?
השאיפה להצלחה, כדי להימנע מהשקעת חינם, ברורה. הבעיה היא שעסקים רבים אינם שורדים. בישראל נסגרים בכל שנה כ-40,000 עסקים קטנים, מה שמהווה מכה למשק הלאומי וליזם הפרטי.
הממשלה נוקטת צעדים שונים להקטין חסמים המקשים על סקטור העסקים הקטנים, ובכלל זה הקלה ברגולציה ובבירוקרטיה, באגרות ורישוי, הנגשה למכרזים ושיפור ברשת הביטחון הסוציאלי לעצמאיים.
במקביל לכך היזם צריך לפעול באופן אישי להגדיל את סיכויי הצלחתו, ע"י רכישת ידע בשלושה תחומים - ידע ניהולי, ידע שיווקי, וידע בתחום המיקצועי של הענף.
'טיפים', כמו גם יעוץ של מומחה, עשויים לעזור באופן נקודתי, אך אינם יכולים להחליף את הידע העצמי. בהינתן שהסביבה החיצונית משתנה מהר, במימדים של טכנולוגיה, מגמות חברתיות ורגולציה; חשוב שבעל העסק יהיה מסוגל להתמודד עם מצבים משתנים בסביבה תחרותית. לכן, הטיפים להלן צריכים לעורר חשיבה עצמית של היזם, ואינם בבחינת פתרון קסם.
הנה כמה טיפים לעסק מצליח -
1. חדשנות במודל עיסקי
היה יצירתי. אפיין מודל עיסקי ייחודי לעסק שלך, ואל תתבסס על גישת 'להיות כמו אחרים'. יתרון תחרותי, שהוא המפתח להצלחה, מתחזק כתוצאה מאופן פעולה חדש ושונה.
במקרים רבים ניתן להתבסס על מודלים עיסקיים המבוססים על מסחר ושיווק מקוון, ומגמות של יצירת תוכן ע"י קהילות, כלכלה שיתופית, רשתות חברתיות ומכירה גלובלית. חדשנות וייחודיות יכולים לבוא לידי ביטוי בהרחבה של תכונות המוצר או השרות מעבר למקובל בענף, תוך צימצום תכונות אחרות.
2. נצל את הקירבה לשוק
לבעל עסק קטן יש יתרון שיווקי מסוים על מנהל חברה גדולה בכך שהוא קרוב ומכיר את לקוחותיו היטב. הדבר מקנה לו יכולת לקבל משוב מידי ובלתי אמצעי על שביעות רצון, היתכנות החדרת מוצר חדש, ותקשורת ישירה על מבצעים והנחות.
3. התאמה ללקוח
לעסקים קטנים יש גמישות יחסית בכך שהם יכולים לערוך שינויים בתמהיל המוצרים במהירות ללא תהליכים מורכבים של קבלת ההחלטות שמאפיינים ארגונים גדולים. אפשר לשקול מגמות חדשות כגון התאמה אינדיבידואלית של מאפייני מוצר לפי טעמי הלקוח. יש להקפיד על מוצר ושרות איכותי המקדמים נאמנות לקוחות.
4. מיקוד עיסקי והתפתחות הדרגתית
מרבית העסקים נכשלים בתחילת הדרך ולא שורדים אפילו את השנה הראשונה, ורק 55% מהעסקים שורדים לאחר חמש שנים. בניית עסק צריכה להיעשות בהדרגתיות, כשבהתחלה ראוי להתמקד במספר מצומצם של מוצרים או שירותים; בבחינת ריכוז מאמץ בגיזרה צרה. לאחר הצלחה בפעילות הראשונית אפשר להרחיב הפעילות בהדרגה למוצרים נוספים.
5. שיתופי פעולה
חתור לבסס שיתופי פעולה עם גורמים נוספים בשוק אשר יכולים להגדיל את מעגל הפרסום ונגישות ללקוחות. כמו כן ראוי לקדם שיתופי פעולה עם גורמי מעטפת - אלו שמספקים לך חומרי גלם או תשומות אחרות, או רוכשים ממך, או משלימים את התחום העיסקי שלך.
6. הקפדה על תכנון ובקרה פיננסית
התבסס על תחשיבים אמיתיים להבטחת ריווחיות, והקפד על ניהול מסודר של ספרי החשבונות.
לעניין זה נכון להיעזר ברו"ח.
7. הקפדה על פעולה חוקית ומוסרית - כולל דיני מיסים וזכויות עובדים
הקפד לקבל ייעוץ משפטי שוטף, ובטרם תבצע פעולות מהותיות בעסק, רק כך ישמרו האינטרסים של עסקך. הקפד על התנהלות אתית והוגנת. דאג לתיעוד מסודר של כל המסמכים.
בהצלחה!
הכותב הוא ראש תכנית התמחות לניהול עסקים קטנים ובינוניים בבית הספר לניהול ע"ש סר הארי סולומון, במכללה האקדמית גליל מערבי. לפרטים נוספים על חוג הלימוד, לחצו כאן