מרצדס E בצעד נוסף לעתיד - עוברת נתיבים לבד
מרצדס מתקדמת למכונית בעלת יכולת נהיגה עצמאית לחלוטין: ב-E-קלאס החדשה תוכלו לעבור נתיבים בלי לגעת בהגה, ולחנות בשלט רחוק
מכונית הסאלון החדשה של מרצדס: עוברת נתיבים בעצמה, מזהה מצבי סיכון ומסייעת להתחמק מהם ואפילו חונה כשהנהג מסתכל מבחוץ. יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית חשפה בתערוכת דטרויט את הדור העשירי של ה-E-קלאס, ואיתו שורה של חידושים בטיחותיים ואבזור מותרות שמקדמים אותנו למכונית ללא נהג. המכונית החדשה תגיע לישראל ברבעון השלישי של 2016, כך נמסר מחברת כלמוביל, יבואנית המותג.
האבזור האופציונלי של ה-E החדשה יכלול, בין היתר, בקרת שיוט ששומרת מרחק, יודעת לעקוב אחרי הרכב מלפנים ואף לעבור נתיב לצורך עקיפה, מצלמות וחיישנים שמזהים פקק ובולמים כדי למנוע התנגשות, זיהוי הולכי רגל עם סיוע בהתחמקות כדי למנוע דריסתם ואפשרות להכניס ולהוציא את הרכב ממקום חניה מבלי שישב בנאדם במושב הנהג.
גם נוכח העלייה המטאורית בפופולריות של רכבי פנאי, לבטח בפלח היוקרה, ה-E-קלאס נותרה אחת המכוניות החשובות ביותר של מרצדס מבחינת היקף המכירות. ובהתאם, נראה שהיצרנית לא חסכה בגימיקים טכנולוגיים כדי לנסות ולהוביל על-פני מתחרותיה הישירות, בהן ב.מ.וו סדרה 5 (שדור חדש שלה צפוי להיחשף בקרוב), לקסוס GS (שעברה אך לאחרונה מתיחת פנים) ואודי A6, אף היא קרובה יחסית לדור חדש.
מעבר נתיבים אוטונומי:
עיצובית אין בשורה של ממש ב-E, עם קשר ברור ל-S ול-C החדשות ועיצוב שמרני יחסית. גם בתא הנוסעים הכיוון ברור - דימיון ניכר לספינת הדגל, בין היתר תודות לצמד מסכי ענק צמודים (בגודל "12.3 כל אחד) שיוצעו בחלק מהגרסאות. ה-E החדשה תוצע בארבעה עיצובים עיקריים - רגיל, אקסקלוסיב, אוונגרד ו-AMG (בלי תוספת כוח), כאשר שני האחרונים מובדלים בחרטום בעל סבכה שונה שבמרכזו סמל מרצדס ענקי, במקום קישוט מכסה המנוע העומד המסורתי.
חנייה בשלט רחוק:
גרסאות אוונגרד ו-AMG יהנו גם ממתלים ספורטיביים יותר, ואת חלק מהגרסאות ניתן יהיה לצייד בתוספת תשלום בשני סוגי מתלים מתכווננים (עם או בלי בולמי אוויר).
מכונית הסאלון החדשה מעט גדולה מבעבר, עם אורך כולל שצמח בארבעה ס"מ מ-488 ל-492 ס"מ, ובסיס גלגלים שצמח בכשבעה ס"מ מ-287 ל-294 ס"מ. נתוני רוחב, גובה, נפח תא מטען ומשקל עצמי לא פורסמו. ה-E, שנחשפה בינתיים רק בדגם הסדאן, צפויה לזכות בתוך כשנה לגרסת סטיישן שמהווה חלק נכבד מהמכירות באירופה אך לא מוצעת בישראל. גם גרסאות קופה וקבריולה צפויות בהמשך.
בעת ההשקה, מרצדס תציע את ה-E-קלאס בארבע גרסאות - לכולן תיבת תשעה הילוכים אוטומטית: E200 עם מנוע 2.0 ליטר טורבו שמספק 184 כ"ס ו-30.6 קג"מ, מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 7.7 שניות ותצרוכת הדלק שלה עומדת על 16.9 ק"מ לליטר בתנאי מעבדה, וה-E350e, דגם כלאיים נטען משקע שמשלב מנוע 2.0 ליטר טורבו עם 205 כ"ס ו-35.6 קג"מ ומנוע חשמלי עם 82 כ"ס ו-36.7 קג"מ.
ביחד מערכת הכלאיים מפיקה 279 כ"ס ו-61.1 קג"מ, מאיצה את ה-E350e מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 6.2 שניות ומציעה תצרוכת דלק ממוצעת של 47.6 ק"מ לליטר בתנאי מעבדה. עם מצברים טעונים, לגרסה זו טווח חשמלי של 30 ק"מ. שתי הגרסאות הנוספות יציעו מנוע טורבו-דיזל - 2.0 ליטר עם 195 כ"ס ב-E220d שכפי הנראה תוצע בשוק המוניות, 3.0 ליטר עם 258 כ"ס ב-E350d שספק אם תשווק בישראל.
מרצדס מבטיחה בהמשך גרסאות בנזין נוספות - עם הספק שינוע בין 183 ל-245 כ"ס, וגרסת שישה צילינדרים אחת עם 333 כ"ס. פרטים על גרסאות אלו עדיין לא פורסמו.
הדרך לרכב אוטונומי
מערכות הבטיחות ואבזור המותרות של ה-E-קלאס יהיו מהמתקדמים בתעשיית הרכב. אלו כוללים בקרת שיוט אדפטיבית ששומרת מרחק מהרכב מלפנים מ-0 ועד ל-210 קמ"ש, ויכולה לחזור לתנועה אחרי עצירה אם זו לא ארכה יותר מ-30 שניות, למשל בפקק כבד. הרכב גם יודע לשמור על המהירות המותרת בהתאם לשילוט בצד הדרך, ומציע מעבר נתיבים אוטונומי: אם הנהג מאותת יותר משתי שניות והנתיב הסמוך פנוי, הרכב יעבור אליו.
סיוע בתמרון התחמקות:
מערכת השמע של ה-E-קלאס תפיק צליל מיוחד שנועד להפעיל את הרפלקסים של הנוסעים בכדי להפחית את הנזק לאוזניים כתוצאה מרעש של תאונה, במידה וזו בלתי נמנעת. כריות אוויר מיוחדות ידחפו את הנהג והנוסעים כלפי מרכז תא הנוסעים כדי להרחיקם מהדלת במקרה של פגיעת צד, והרכב מסוגל לזהות ולבלום במקרה בו רכב חוצה את הצומת מימין או משמאל והנהג לא מגיב בזמן.
בתחום המותרות, ל-E משטח טעינה אלחוטי לטלפון חכם ואפשרות לקישור NFC (תקשורת טווח קצר), למשל לצורך שיקוף יישומונים מהטלפון על-גבי מסך המולטימדיה של הרכב. אותה תקשורת מאפשרת גם לשלוט ברכב מרחוק באמצעות יישומון - ולנווט אותו לתוך מקום חניה צפוף מבלי להידרש לשבת בתא הנוסעים.