סל המוצרים התייקר אשתקד בכ-6%
דו"ח המועצה לצרכנות, המסכם נתונים שאספו סיירי המועצה במהלך 2015 ברחבי הארץ, מצא עלייה ממוצעת של 6% במחיר סל מוצרים המכיל 22 פריטים. רשת YOU רשמה את פער המחירים הגבוה ביותר בין ינואר לדצמבר - זינוק של 19%. ובאיזו רשת נקנה הסל הזול ביותר?
סיירת המועצה הישראלית לצרכנות (סמ"ל) פרסמה הערב (ב') את הדו"ח השנתי לשנת 2015, ממנו עולה כי סל המוצרים שבדקה הסיירת באופן קבוע עלה במהלך השנה בממוצע ב-6%.
יש לכם תלונה צרכנית? עשו לכם עוול? כתבו לנו
הדו"ח מסכם את הנתונים שאספו סיירי סמ"ל במהלך 55 מחזורי תצפיות שביצעו ברשתות השיווק. במסגרת התצפיות נבדקו 359 סניפים שונים ב-58 ערים שונות. סיירת המועצה הישראלית לצרכנות פועלת זו השנה השלישית. יש לציין כי בבדיקה לא נלקחו בחשבון הנחות מועדון/כרטיסי אשראי או הנחות על קניית מינימום עד סך של 200 שקל.
סל המוצרים שנבדק הכיל 22 פריטים זהים שנבדקו בכל הסניפים: אורז פרסי קלאסי סוגת, בצל יבש, ג'ל כביסה, גבינת קוטג', גזר, זיתים ירוקים, חזה עוף טרי, כרעיים עוף טרי, מים מינרליים, מלפפונים, משקה קל, סרדינים, עגבניות, פלפל אדום, פסטה ספגטי, קפה טורקי בוואקום עלית, קפה נמס טייסטרז צ'ויס, שוקולד, תה קלאסיק ויסוצקי (100), תחליף חלב סימילאק אדוונס פלוס, תפוח אדמה לבן ארוז, תפוח עץ.
הסל היחיד שהוזל: סופר דאבח
דו"ח המועצה לצרכנות השווה את שינויי המחירים שנרשמו ברשתות השונות, בין ינואר לדצמבר 2015. לפי הדו"ח, הרשת הקמעונאית "סופר דאבח" היא היחידה שמחיר סל הקניות שלה ירד בין ינואר לדצמבר ב-1%. על סל קניות של 22 מוצרים שילמו לקוחות דבאח בינואר 278 שקלים, בעוד שבדצמבר עמד מחיר הסל על 274 שקלים. אחרי דבאח דורגה רשת "מגה בעיר", בה הפער בין ינואר לדצמבר 2015 עמד על עלייה של 2% בלבד.
מנגד, ברשת YOU נרשם פער המחירים הגבוה ביותר של סל הקניות שנרשם במהלך השנה: מחיר סל המוצרים שעלה בינואר 267 שקלים, עלה בדצמבר ל-317 שקלים - פער של 19%.
רשת "אושר עד", שדורגה אחרי YOU, רשמה פער של 17% במחיר הסל - כך שאם בינואר 2015 שילמתם על סל קניות 264 שקלים, בדצמבר אותה שנה שילמתם כבר מחיר של 308 שקלים.
ינואר 2015: הסל הכי זול באושר עד
מהדו"ח עולה עוד, כי דירוג הרשת הזולה ביותר רשם שינויים מסויימים במהלך השנה. בחודש ינואר 2015 סל הקניות הנבדק (22 מוצרים) הזול ביותר היה ברשת אושר, ומחירו עמד על 264 שקלים. הבאה בתור הייתה רשת YOU עם סל מוצרים במחיר של 267 שקלים.
מצדה השני של הטבלה, הרשת היקרה ביותר בבדיקה הייתה "טיב טעם" עם חשבונית בסך 349 שקלים עבור אותו סל קניות זהה - פער של 32% לעומת הרשת הזולה ביותר. מיד אחריה בדירוג סל הקניות היקר ביותר לחודש ינואר הייתה רשת "חצי חינם" עם קנייה בסך 332 שקלים.
דצמבר 2015: הסל הכי זול בסופר דבאח
בחודש דצמבר האחרון נרשמו שינויים כאמור בדירוג: רשת סופר דבאח נמצאה עם סל הקניות הזול ביותר במחיר של 274 שקלים, ואפילו הצליחה כאמור להוזיל את סל הקניות באחוז אחד לעומת ינואר באותה שנה. מיד אחריה הגיע רמי לוי עם סל קניות במחיר של 284 שקלים.
לעומת זאת הקמעונאית שמכרה את סל הקניות היקר ביותר היתה שוב רשת טיב טעם, עם סל מוצרים בסך של 358 שקלים. מדובר על פער של כ-30% בין הסל הזול ביותר ליקר ביותר.
המחירים עלו אחרי החגים
בדו"ח נבדקה גם התנהגות עלות הסל לאורך השנה בארבע רשתות בולטות - שופרסל דיל, רמי לוי, YOU ויינות ביתן. בבדיקה התברר, כי ירידות המחיר הגדולות היו בחודש מרץ (פסח) ובספטמבר (חגי תשרי). עם זאת, אחרי כל הוזלה המחירים עלו אל מעבר לרמתם טרם ההוזלות.
לטענת מחברי הדו"ח, "הרשתות ניצלו את סוף המבצעים ואת העובדה שהצרכנים מודעים לכך שכעת המחירים עולים חזרה, על מנת להעלות את המחירים עוד קצת".
המוצרים שהתייקרו ביותר השנה, לפי הדו"ח היו בקטגוריית הפירות וירקות, ויחד איתן תה ויסוצקי וחזה עוף שלם טרי. העגבניות, כפי שזוכרים הצרכנים, התייקרו בין ינואר לדצמבר ברמה הגבוהה ביותר - 58%.
חוק המזון והמשבר במגה
שנת 2015 היתה שנה סוערת בשוק הקמעונאי, והתרחשו בה מספר אירועים שהשפיעו על עלות סל המצרכים שלנו. האירוע המתוקשר ביותר בשנה החולפת בתחום הקמעונאות היה המשבר ברשת מגה, ומכירת פורמט הדיסקאונט שלה YOU. המשמעות מבחינת הצרכן היא פחות תחרות בקטגוריית ההבי-דיסקאונט. במועצה לצרכנות מציינים, כי כשזה מגיע בתקופה בה כל הרשתות מדווחות על רווחים נמוכים מדובר במכה קשה לצרכן, וללא תחרות אמיתית קיים חשש שהמחירים יעלו.
במקביל נראו חנויות בודדות שעשו צעדים ראשונים בדרך להפיכתן לרשת, כמו סופר דבאח. רשתות קטנות אחרות התרחבו, כמו יוחננוף, ויקטורי ועוד. הבולטת מביניהן היתה רשת "יינות ביתן" שסיימה במהלך השנה בהדרגה את תהליך ההטמעה של רשת כמעט חינם.
גם רשת שופרסל ביצעה מספר מהלכים במקביל, כגון הרחבת המותג פרטי, צמצום הסניפים הלא רווחיים, סגירת פורמט יש ויש בשכונה, והתמקדות בתחום הרכישות באינטרנט.
הכנסת פעלה אף היא בתחום הקמעונאות השנה, בין היתר בקידום חוק המזון (שנחקק בשנת 2014 אך נכנס לתוקף במאי 2015) שנועד בעיקר להסדיר את יחסי הכוחות בין הקמעונאים ליצרנים ומשווקים, וכולל גם את שקיפות המחירים ורפורמת הקורנפלקס שנועדה לאפשר ייבוא קל יותר של מוצרי מזון. נושא פערי התיווך בפירות וירקות ומחירי הפטם עדיין נמצאים בדיון, וללא הכרעה ברורה.
במועצה לצרכנות מציינים, כי יישומי השוואת מחירים שנכנסו לשוק בעקבות פרק שקיפות המחירים הינם בעלי פוטנציאל אדיר לשינוי כלל המשחק, אך מסקנות בנושא ניתן יהיה לקבל רק בשנה הבאה, ונכון להיום יישומים אלו עדיין לא הביאו למהפכה אמיתית.