שתף קטע נבחר

נתקעתם בחו"ל בגלל סופה או פיגוע? זה מה שמגיע לכם. מדריך

התייבשתם שעות בשדה התעופה בגלל סופת שלגים? טיסתכם בוטלה בגלל חשש למטען חבלה? עו"ד לענייני תעופה אהוד פאי מסביר מה כדאי לעשות במקרים כאלה, מה תהיו זכאים לדרוש ולקבל בחינם מחברת התעופה, מה מומלץ לעשות אם נאלצתם לשלם על חשבונכם מוניות או לינה במלון, ומתי חברת התעופה פטורה מלשלם לכם שקל

חופשה בחו"ל כרוכה לרוב בעלויות כספיות גבוהות ובסידורים רבים, לרבות רכישת כרטיסי טיסה והזמנת חדר במלון, תכנון מסלול, ביצוע חיסונים במידת הצורך, אריזת מזוודות, רכישת פוליסת ביטוח וחבילה סלולרית ועוד, וכל זאת על מנת שבסופו של יום תהיה לנו חופשה מהנה ומפנקת.

מה עושים כשהחופשה משתבשת? (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מה עושים כשהחופשה משתבשת?(צילום: shutterstock)

עם זאת, קיימים מקרים בהם החופשה עשויה להשתבש מבלי שיהיה לנו שליטה, כדוגמת ביטולים ועיכובים בטיסות, העלולים לגרום לנו "להתייבש" במשך שעות רבות בשדה התעופה ולהגיע אל יעדנו עייפים וכעוסים, במיוחד בתקופה הנוכחית בה המצב הביטחוני השורר ברחבי עולם אינו יציב, כמו גם בתקופת החורף שבמהלכה מזג האוויר עשוי להשפיע על מועדי ההמראות והנחיתות.


 

בחלק מהמקרים, על חברת התעופה לשלם לנו פיצוי כספי של אלפי שקלים בגין עוגמת הנפש, חוסר הנוחות והנזק שנגרם לנו בשל ביטול או עיכוב הטיסה, אולם כאשר הדבר נגרם בגלל "נסיבות חריגות" שלא היו בשליטת חברת התעופה, עשויה היא להיות פטורה מפיצוי, אך עדין תהיה מחויבת לספק לנו בחינם במהלך שעות ההמתנה הרבות לטיסה הטבות שונות.

 

מה קובע החוק?

חוק שירותי תעופה שנועד בין היתר "להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם" (מדברי ההסבר להצעת החוק), קובע כי במקרים כאלה, על חברת התעופה להעניק לנוסעים הטבות בחינם ובמצבים מסוימים גם פיצוי כספי.

 (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

חוק זה, הידוע גם בכינויו חוק טיבי, חל על כל טיסה הממריאה ממדינת ישראל או אליה, לרבות טיסות שכוללות טיסות ביניים (קונקשן), וגם טיסות שכר - צ'רטר, לואו-קוסט, או טיסות שהן חלק מחבילות נופש.

 

אילו הטבות על חברת התעופה לספק לנו?

נוסעים שהונפק להם כרטיסים לטיסה שהמריאה באיחור של 2 שעות ומעלה מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, זכאים לקבל ללא תשלום מחברת התעופה - מזון, משקאות ושירותי תקשורת הכוללים שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה באמצעות פקס או דואר אלקטרוני.

מה מגיע לי לקבל בשדה? ()
מה מגיע לי לקבל בשדה?
 

במקרים של איחור של יותר מחמש שעות, ובמידה וההמתנה היתה כרוכה בשהייה של לילה (למשל אם הטיסה הייתה אמורה להמריא בשעות הערב ונדחתה לבוקר), על חברת התעופה לספק לנוסעים גם אירוח במלון ושירותי הסעה, אלא אם כן הטיסה עוכבה בגלל שביתה מוגנת. בנוסף, במקרים כאלה, רשאים הנוסעים לדרוש לבטל את כרטיסי הטיסה ולקבל חזרה את התמורה ששולמה על ידם עבורם, או לקבל כרטיס לטיסה חלופי במועד המוקדם ביותר שניתן.

 

באילו מקרים זכאים לקבל פיצוי כספי?

במקרים בהם הטיסה בוטלה או המריאה בעיכוב של יותר משמונה שעות, זכאים הנוסעים לקבל מחברת התעופה פיצוי כספי המבוסס על המרחק האווירי שבין יעד המוצא לבין היעד הסופי הנקוב בכרטיסי הטיסה, ושנע בין 1,290 שקל (ליעדים הקרובים) לבין 3,100 שקל (ליעדים רחוקים), למעט במקרים בהם חברת התעופה מצליחה להוכיח כי ביטול הטיסה או עיכובה נגרם בגלל שביתה מוגנת או על מנת להימנע מחילול שבת או חג, או בשל נסיבות מיוחדות עליהן נפרט בהמשך.

* בעיכוב של יותר מ-8 שעות (עיצוב: לוטם חצרוני) ()
* בעיכוב של יותר מ-8 שעות (עיצוב: לוטם חצרוני)
 

מה קורה במקרים של מזג אוויר סוער או התראה לפיגוע?

במידה ומפעיל הטיסה מצליח להוכיח כי ביטול הטיסה או עיכובה נגרמו "בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו, וגם אם היה עושה כל שביכולתו - לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות", כך נקבע בחוק שירותי תעופה, הוא יהא פטור מנשיאת הפיצוי הכספי לנוסעים. בפסקי דין רבים נקבע, כי הכוונה למונח "נסיבות מיוחדות" הוא בעיקר במקרים של מצבי חירום שגרמו לביטול או עיכוב הטיסה כגון: מצב מלחמה ("צוק איתן", למשל), מצב של מזג אוויר קיצוני, או תקלות טכניות חריגות ובלתי צפויות.

 

יחד עם זאת, על מנת שחברת התעופה תהיה פטורה מנשיאת הפיצוי הכספי, עליה להראות באמצעות אסמכתאות את הנסיבות המיוחדות לטענתה גרמו לביטול הטיסה. כך לדוגמה אם חברת התעופה טוענת כי הטיסה בוטלה בגלל סערה, עליה להמציא מסמכים התומכים בטענה זו כגון דו"ח מטאורולוגי המוכיח את תנאי מזג האוויר הקשים ששררו באותו מועד ולאורך כמה זמן התחוללה הסערה ועוד.

 

על צוות המטוס להיות מיומן בתנאי מזג אוויר חורפיים

במסגרת פסק דין שניתן על-ידי בית משפט לתביעות קטנות בראשון לציון, נדונה תביעה של נוסע כנגד חברת תעופה ישראלית, שטס מישראל לפראג ובמהלך הטיסה הוחלט לנתב את הטיסה לשדה תעופה במינכן בשל תנאי מזג האוויר. לאחר מכן הוא הועבר למלון במינכן ולמחרת בבוקר התייצב בשדה התעופה להשלמת הנסיעה לפראג. אך להפתעתו, גם המראת הטיסה השנייה התעכבה בשל ליקוי טכני שהתגלה במטוס, והגיע לבסוף אל יעדו בפראג באיחור של כ-25 שעות מהשעה המקורית.

 

לאור זאת, דרש הנוסע לקבל פיצוי על עוגמת נפש משום שהפסיד לטענתו מחצית מחופשתו אליה הגיע מותש ורעש. מנגד טענה חברת התעופה בין היתר, כי הנוסע לא זכאי לקבל פיצוי משום שהעברת הטיסה מפראג למינכן נגרמה בגלל מזג האוויר הסוער בשדה התעופה בפראג, ולכן אין להטיל עליה אחריות בגין נזק שנגרם לנוסע. בנוסף חברת התעופה הגישה אל בית המשפט דו"ח מזג אוויר שהעיד לטענתה על כך שחל שינוי משמעותי במזג האוויר במהלך הטיסה.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

השופטת קיבלה את התביעה בחלקה, וחייבה את חברת התעופה לשלם לנוסע 2,800 שקל, לאחר שקבעה כי חברת התעופה לא הוכיחה במקרה זה כי עשתה "כל אשר ביכולתה" כדי למנוע את הצורך בהפניית הטיסה לנחיתה במקום אחר בשל תנאי מזג האוויר, ולכן אינה פטורה מחובתה לפצות את הנוסע.

 

השופטת ציינה כי במהלך עדות שניתנה על ידי נציג חברת התעופה עלה שלא ניתנה הוראה להפנות את הטיסה למינכן רק בשל תנאי מזג אוויר, אלא גם משום שבמטוס לא היה צוות שהיה ערוך להנחית את המטוס בתנאי מזג אוויר ששררו באותה עת בפראג, וכי חברת התעופה יכולה להציב בכל טיסה לאירופה במהלך חודשי החורף צוות שמיומן להנחית את המטוס גם בתנאי מזג אוויר כאלה.

 

האם במקרים כאלה ניתן לקבל החזר הוצאות?

חשוב לציין, כי גם במקרים בהם חברת התעופה פטורה מתשלום הפיצוי לנוסעים, עדין חלה עליה חובה לספק לנוסעים את שאר ההטבות בהתאם לזמן ההמתנה לטיסה. כלומר, נוסעים שטיסותיהם בוטלו או עוכבו בשל מצב בטחוני או מזג אוויר קיצוני, עדין זכאים לקבל לינה במלון, הסעות משדה התעופה אל בית המלון וחזרה, מזון ושתיה וכיו"ב.

 

אם נאלצתם לשלם על חשבונכם הוצאות עבור הטבות אלה, תהיו רשאים לדרוש החזר מחברת התעופה. עם זאת, חשוב לשמור קבלות של כל הוצאה כזו, וכמובן שמדובר בהוצאות מחייה בסיסיות, ולכן יש לקחת בחשבון שלא ניתן יהיה לקבל החזר על מלון יוקרתי או על ארוחה במסעדת גורמה.

 

נתקעו ארבעה ימים בקרואטיה בגלל המצב הביטחוני - וקיבלו 13,000 שקל

בפסק דין שניתן על ידי בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, תבע נוסע חברת תיירות ממנה רכש כרטיסי טיסה לקרואטיה, וכשתכנן לשוב יחד עם ילדיו חזרה ארצה, נודע לו כי חברת התעופה הפסיקה את טיסותיה עקב המצב הביטחוני ששרר באותה עת בישראל בשל אירועי מבצע "צוק איתן".

זאגרב, בירת קרואטיה ()
זאגרב, בירת קרואטיה

בתביעה טען הנוסע כי עקב ביטול הטיסה הוא נאלץ לשהות ארבעה ימים נוספים בקרואטיה, במהלכם נאלץ לדאוג לסידורי לינה והאכלה לו ולשלושת ילדיו, עד שרכש עצמאית כרטיסי טיסה לטיסה חילופית, ולכן דרש לקבל בין היתר, החזר עבור כרטיסי הטיסה שרכש, וכן החזר עבור הוצאות לינה והסעדה.

 

חברת התיירות טענה מנגד, כי הטיסה בוטלה בגלל החלטת חברת התעופה שלא להטיס את מטוסיה לישראל, ולכן אין לדרוש ממנה לשאת באחריות כלפי התובע וילדיו, היות ולא היה לה כל שליטה במה שהתרחש ובמיוחד משום שהטיסה בוטלה בגלל המצב הביטחוני. בנוסף, חברת התיירות שלחה הודעת צד ג' לחברת התעופה הקרואטית, וטענה כי עליה לשאת באחריות ובהוצאות כלפי הנוסע ומשפחתו.

עו"ד אהוד פאי ()
עו"ד אהוד פאי
 

בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את חברת התיירות לשלם לנוסע כ-12 אלף שקל, בין היתר עבור החזר הוצאות בגין רכישת כרטיסי טיסה חלופיים והוצאות לינה במלון,

ובנוסף חייב אותה לשלם פיצוי גלובאלי בסך אלף שקל עבור רכישת מזון ושתיה. עם זאת, משום שחברת התעופה לא הגישה כתב הגנה להודעת צד ג' ששלחה אליה חברת התיירות, בית המשפט חייב אותה לשאת במחצית מהסכום.

 

עוד קבע בית המשפט, כי כאשר בוטלה לנוסע ומשפחתו טיסת החזרה לישראל בשל המצב הביטחוני, היה על חברת התיירות להציע לו שירותי סיוע (כגון מזון ומשקאות, שירותי לינה ושירותי תקשורת), וכן היה עליה להשיב לו את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה, אך קבע כי החברה לא עמדה בחובות אלה, ולכן נאלץ התובע "להסתדר" בכוחות עצמו מבלי לקבל כל מידע לצפי חידוש הטיסות.

 

  • אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים