מחיר למשתכן: יותר דירות לבני היישוב
מועצת מקרקעי ישראל החליטה להגדיל את שיעור הקצאת הדירות לבני מקום במסלול מחיר למשתכן עד ל-35% באזורי עדיפות לאומית ועד ל-25% במרכז הארץ. לגבי בנייה צמודת קרקע שאינה חלק מהמסלול לדירות מוזלות, הוחלט לתת עדיפות למשפחות מחוסרות דיור באזורי עדיפות לאומית. ביישובי מיעוטים באזורים אלה תינתן העדפה של עד 75% לבני היישוב
מועצת מקרקעי ישראל, בראשות שר האוצר משה כחלון, החליטה בישיבתה אמש (ד') להגדיל את שיעור הקצאת הדירות לבני מקום במסלול מחיר למשתכן . במסגרת ההחלטה, באזורי עדיפות לאומית א' ב' וקו עימות תועלה ההקצאה עד ל-35%, ובמרכז הארץ עד ל-25%.
כותרות אחרונות בערוץ הנדל"ן של ynet:
ועדת השרים תדון: חוק המעאכרים ודייר סרבן
בת ים: 500 דירות במקום קאנטרי קלאב
ירושלים: מה יקרה לבניינים הישנים בעיר?
במועצה מסבירים כי השינוי נובע מהצורך לתת מענה למצוקת הדיור הקיימת באזורים אלו, והרצון לתמרץ רשויות מקומיות להצטרף למהלך הורדת מחירי הדיור באמצעות שיווק יחידות דיור במסלול מחיר למשתכן. בן מקום הוא מי שמתגורר ב-3 השנים האחרונות או ב-4 שנים מתוך 10 השנים האחרונות, בתחום שיפוטה של הרשות שבה ייבנה הפרויקט.
עוד נקבע כי יינתן פיצוי כספי לרשויות המקומיות, שמסלול מחיר למשתכן עלול להביא להפחתה בהכנסותיהן מחלף היטל השבחה, נוכח ויתור המדינה על הכנסות מהקרקע. היטל השבחה הוא תשלום חובה שמטילה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטעם העירייה על בעלי קרקע שלגביה אושרה תוכנית. אך כשמדובר בקרקעות המדינה, המנוהלות על ידי רשות מקרקעי ישראל, האחרונה משלמת במקום היטל השבחה תשלום המכונה חלף היטל השבחה.
במועצת מקרקעי ישראל מציינים כי אותן רשויות מקומיות לקחו בחשבון את ההכנסות לטובת פיתוח קרקע, והיעדר הכנסות כאלה עלול לפגוע במימון מבני ציבור ותשתיות ההכרחיים לשכונות חדשות שייבנו במסגרת מסלול מחיר למשתכן (שהרי מדובר במאות יחידות דיור לפחות בכל מכרז). לפיכך הפיצוי יינתן לאותן רשויות מקומיות אשר השיווקים בתחומן יהיו בהיקפים משמעותיים ועולים על סך של 200 יחידות דיור.
הפיצוי ייעשה באופן מדורג לפי ערך הקרקע, והיא לא תחול על רשויות בהן ערכי הקרקע גבוהים מ-800 אלף שקל. זאת משום שסך ההכנסות בקרקעות אלה גבוה - ומפצה על אובדן חלף היטל השבחה. עלות הפיצוי לרשויות לשנת 2015 מוערכת ב-190 מיליון שקל ובשנת 2016 צפוי ערך הפיצוי להסתכם ב-200 מיליון שקל, על פי מספר השיווקים שיתממשו במכרזי מחיר למשתכן.
העדפה לחסרי דיור גם בבנייה צמודת קרקע
במועצה התייחסו גם לבנייה צמודת קרקע, שאינה חלק ממסלול מחיר למשתכן (מסלול זה מתייחס לבנייה רוויה בלבד, כלומר לגובה). במטרה לעגן את הנוהג לתת עדיפות לחסרי דירה גם בבנייה צמודת קרקע, ובהמשך להחלטה להעמיק את ההנחות בקרקע באזורי עדיפות לאומית, נקבע כי באזורים אלה ניתן לשווק קרקע בדרך של הרשמה והגרלה. זאת, בלבד ששווי הקרקע ליחידת דיור לא יעלה על 500 אלף שקל (ללא מע"מ והוצאות פיתוח).
במסגרת הליך הרשמה והגרלה וקביעת הזוכים, תינתן עדיפות לחסרי דיור, כאשר תינתן עדיפות למשפחה. אם יוותרו מגרשים שלא יוקצו לחסרי דיור, יהיה ניתן להקצות אותם ליתרת הנרשמים. כמו כן, ביישובי מיעוטים באזורי עדיפות לאומית ניתן יהיה להקצות לבני היישוב עד 75% מסך המגרשים המוצעים לציבור. עוד נקבע כי בסמכות הנהלת רשות מקרקעי ישראל להגדיל את מכסת המגרשים שיוקצו לבני הישוב עד 100%.
החלטה נוספת שקבעה מועצת מקרקעי ישראל נוגעת לרכישת זכויות למגורים על ידי אגודה חקלאית שיתופית - שהיא קיבוץ מתחדש, קיבוץ שיתופי או מושב שיתופי. למעשה, האגודה השיתופית של הקיבוץ תהיה רשאית לרכוש במרוכז ב-3 שלבים זכויות מגורים בקיבוץ, כך שהיא תקבל פטור מהחובה לשלם לרשות מקרקעי ישראל תשלום נוסף. מיד אחרי כן הקיבוץ יחתום על הסכם חכירת משנה מול החבר, במסגרתו יעניק לו זכויות חוזיות כלפי דירת מגוריו ואילו הקיבוץ יישאר כבעל זכויות הקניין במגרש. כך תהיה בידי האגודה היכולת לקבוע את המרקם החברתי ביישוב וכן לשמור על הקשר בין הזכות בבית המגורים לחברות באגודה.
בתנועה הקיבוצית בירכו על ההחלטה אך הדגישו כי בקיבוצי התנועה יש מחסור של למעלה מ-10,000 יחידות דיור לאלפי זוגות צעירים הממתינים שנים לאישורים. "האישור שהתקבל היום הוא תולדה של מו"מ מורכב ואינטנסיבי בין התנועה הקיבוצית לבין הנהלת הרשות על אופן יישום חלופת האגודה, וזאת לאור העובדה כי מאז קבלת ההחלטה המקורית בספטמבר 2014, היא לא קודמה בפועל, ולא התבצעה אף עסקה על פי המתווה המקורי".