שתף קטע נבחר

תושק מכללה לסטודנטים עם אספרגר ואוטיזם

לראשונה בישראל, תושק מכללה עם מסלולים ייחודים לסטודנטים עם אספרגר ואוטיזם ומסלול לבעלי לקויות למידה מורכבות. מדובר במכללה חדשה של בית אקשטיין עם מרצים ותואר של האוניברסיטה הפתוחה במספר מקצועות.

בשנים האחרונות המודעות לילדים ובוגרים עם לקויות למידה מורכבות ועם אוטיזם או אספרגר עלתה באופן ניכר ונעשים מאמצים לפתח תכניות מותאמות במטרה להביא לשילובם המלא באוכלוסייה. נתונים משנת 2012 הצביעו על אחד מכל 180 ילדים המאובחן על הרצף האוטיסטי, ועל אחד מכל 100 ילדים המאובחן עם לקויות למידה מורכבות.

 

בית אקשטיין (be), המעניק שירותי חינוך, דיור ותעסוקה לאנשים עם מוגבלויות, זיהה את תחום הלימודים האקדמיים כשלב קריטי לשיתופם בקהילה ושילובם בעולם התעסוקה. בחודש מרץ השנה יפתח הארגון את שערי המכללה הראשונה לסטודנטים עם לקויות למידה מורכבות ולסטודנטים עם אספרגר או אוטיזם. במכללת be יוצעו קורסים של האוניברסיטה הפתוחה בשני מסלולים ייחודיים ומותאמים לסטודנטים עם לקויות למידה ולסטודנטים עם אספרגר/אוטיזם.

 

מכללה שתתן להם את הכוח להצליח בלימודי תואר ראשון

"עשר שנים ניהלתי בית ספר ללקויות למידה, העבודה שם היא זו שהובילה אותי ואותנו לתובנה שבית הספר הוא רק תחנת ביניים לחיים של אותם תלמידים. כל השנים היה ברור שצריך יעד נוסף לשיפור החיים שלהם ולתת להם מענה", מסבירה דקלה ויצמן-מן, מנהלת החטיבה הקדמית של אירגון 'בית אקשטיין'. "אלו בעיקר תלמידים שנפלטו ממערכות החינוך השונות, בעצם משם נולד הכיוון של התוכנית הזו. הצלחנו להביא אותם למימוש היכולות שלהם ולהצליח בתחום הלימודי".

 

וייצמן-מן מרחיבה לגבי מטרותיה של המכללה: "מכללת be היא מכללה שתתן להם את הכוח להצליח בלימודי תואר ראשון, כאשר השאיפה היא לבחור מסלולים מתוך הכרות וידע עם האוכלוסייה (לקוי למידה וגם תלמידים אספרגר ואוטיזם) וכך כל התלמידים האלו ילמדו קורסים של האוניברסיטה הפתוחה לצד התוספות הייחודיות שהם ידע שלנו מהכרות איתם.

 

בתואר הם לא רק ילמדו כמו כל סטודנט רגיל אלא גם יקבלו תוספות שלנו ועזרה שלנו בעבודה על המיומנויות, אסטרטגיות, פיתוח יכולות עצמיות, התמודדות עם תכנים גבוהים, עבודה בסדנאות, מיומניות חברתיות, שותפות עם תלמידים נוספים וכו'."

 


בסיום הלימודים יקבלו הסטודנטים תואר אקדמי של האוניברסיטה הפתוחה

 

תהליך הרישום והקבלה ללימודים יתבססו על ראיון אישי ומכינה בת חודש, ללא צורך בעמידה בתנאי סף. הראיונות יבחנו אם לתלמידים אכן יש את הרצון ללמוד את המסלולים המוצעים להם. מטרת המכינה לאפשר לסטודנטים 'נחיתה רכה'.

 

הלימודים יארכו כ-4 שנים, במסגרת למידה רציפה של שנים-עשר סמסטרים ויתקיימו בקמפוס בית אקשטיין בגבעתיים. בסיום הלימודים יקבלו הסטודנטים תואר אקדמי של האוניברסיטה הפתוחה מוכר על ידי המל"ג.

 

"גם אתם יכולים ואל תפחדו ללמוד ולתת לעצמכם צ'אנס"

עדי אליזוב, תחל את לימודיה כסטודנטית לתואר ראשון בתוכנית המיוחדת: "יש לי הפרעת קשב וריכוז. זה מתבטא בעיקר בזה שקשה לי להיות ברעש גדול, כיתה של 30 ילד זה סיוט מבחינתי, ובגלל זה נפלתי בין הכיסאות בתיכון.

 

אחרי שהשתחררתי חיפשתי אוניברסיטה או מכללה שתקבל אותי ללימודי תואר והתקשתי מאוד למצוא. הרוב רצו מכינה, פסיכומטרי או מבחן כלשהו שהקשו עליי. אחרי חיפושים רבים וייאוש רב החלטתי לקחת פסק זמן בחיפוש לימודי תואר". מספרת אליזוב על קשיים שחוותה ברישום ללימודים עד כה.

 

"כמה חודשים אחרי אבא שלי שלח לי הודעה עם לינק לאתר, התקשרתי לשם מייד ובשיחת הטלפון אמרו לי שהקבלה לתואר היא ללא פסיכומטרי וללא בגרות. ישר הלכתי לפגישת יעוץ.

מה שטוב בתואר הזה וחשוב לי ,ובטח לעוד אנשים עם לקויות, זה שיש את התמיכה מעבר לשעות לקורסים עצמם של התואר. הם נותנים שיעורים נוספים, הבנת החומר, עזרה אישית ובנוסף הכוונה לאחר סיום התואר שזה מאוד חשוב לי."

 

מתי את מתחילה ללמוד ובאיזה מסלול בחרת לתואר הראשון שלך?

"אני מתחילה ללמוד ב-6 למרץ ואני מאוד מתרגשת, בחרתי ללמוד חינוך ופסיכולוגיה."

 

למה חשוב שיהיה מסלול כזה בעצם?

"אני אומרת תודה על זה שפתחו את המסלול המיוחד הזה כי הוא פותח המון דלתות, נותן המון אופציות לבחירת מקצוע והכי חשוב אחרי שאקבל את התואר הראשון שלי לא יסתכלו על הלקות שלי אלא על זה שאני יכולה לעשות מעבר ושאני מסוגלת כמו כולם ללמוד לתואר ראשון ואפילו להמשיך הלאה בלימודים נוספים. זו פתיחת דלתות מאוד גדולה לאנשים כמוני שאומרת להם גם אתם יכולים ואל תפחדו ללמוד ולתת לעצמכם צ'אנס".

 

ויצמן-מן מסכמת: "העובדה שיש הזדמנות שווה לכולם זו הגדולה פה. בעבר אותם תלמידים וויתרו על האפשרות ללמוד באקדמיה אז אנחנו יוצאים נגד ואומרים 'לכולם מגיע להשתלב', אנחנו ניתן תמיכה בהתאם לידע ולמקצועיות שלנו ונאפשר להם להצליח.

 

עם תום הלימודים אנחנו רואים את עצמנו אחראים לשילובם בעבודה מתאימה כמו כל אדם אחר. יש התלהבות רבה מאוד בקרב המון גורמים, הדים חיוביים ביותר לתוכנית הזו. יש פה משהו מאוד, מאוד חזק גם מהתפיסה של ההורים, התלמידים ובכלל החברה כולה".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יוסי צבקר
דקלה ויצמן-מן
צילום: יוסי צבקר
צילום: יוסי צבקר
בית אקשטיין
צילום: יוסי צבקר
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים