מגה הולכת להקפאת הליכים, העובדים ישביתו את הסניפים מחר
בית המשפט המחוזי בלוד ידון מחר בבוקר בבקשת הרשת להקפאת הליכים ומינוי נאמן לחברה. במקביל, החליטו עובדי הרשת להשבית מחר את הסניפים. קופאית ברשת: "בעלי השליטה הפקירו אותנו, לא השאירו את הבלטות, אין על מה להישען"
כתבות נוספות בנושא מגה :
בפנייה לבית המשפט שהוגשה הבוקר, ביקשה מגה למנות בעל תפקיד מטעם בית המשפט ולאפשר המשך פעילות חנויות הרשת תוך ניצול קופת המזומנים והמלאי הקיים בחברה עד למציאת רוכש ראוי לחברה שבאמצעותו תמשיך הרשת לפעול יחד עם עובדיה. על פי הבקשה, החוב הכולל של מגה עומד על 1.2 מיליארד שקל שמתחלק בצורה הזו: החוב לספקים עומד על 477 מיליון שקל, לבנקים החוב עומד על 494 מיליון שקל, לבעלת השליטה, אלון רבוע הכחול, חייבת מגה 257 מיליון שקל. נכון לעכשיו, המשכורת של 3,500 עובדי הרשת תשולם על ידי בית המשפט עד לקבלת החלטה אחרת.
אייל אלי, יו"ר ועד עובדי מגה אמר: "אנחנו נלחמים כרגע על הבית ועל פרנסתם של 3,500 עובדי מגה. נדרוש בהפגנה היום משרגא בירן, לעמוד מאחורי החברה ולהזרים 60 מיליון שקלים להפעלתה. גם במקרה שימונה נאמן מטעם ביהמ"ש, הוא יצטרך להפעיל את החברה ולרכוש סחורה. נדרוש בביהמ"ש שימונה נאמן שיפעיל כעסק חי את החברה. אני מקווה שיוכל לעשות זאת, יש כסף לקנות סחורה במזומן. בנוסף, אני תוהה איפה הממשלה? האם הם יתעוררו רק כש-3500 עובדים יזרקו הביתה?"
מרינה פלר, קופאית ברשת, התראיינה לאולפן ynet ואמרה בעצב: "חשבתי שאצא מהחברה הזו לפנסיה כאדם מכובד בעל משכורת קבועה. החיים שלי קורסים. אני מאשימה את בעלי החברה שהפקירו אותנו והורידו אותנו לרצפה, לא השאירו את הבלטות, אין על מה להישען. קצת חמצן היה מציל 3,500 עובדים ולבבות קטנים שבוערים וכואבים. על זה אין לי מילים. הלב שלי זועק, אני לא רוצה לטרוח ולהגיד להם מילה".
מה יקרה בשלב הקפאת ההליכים?
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן התייחס למשבר ברשת: חייבים להציל את מגה. יש להבטיח את מכירתה כמקשה אחת – צעד שימנע את הפגיעה ב-3,500 העובדים של הרשת ויציל ספקים רבים מקריסה. במקביל, חשוב להבטיח תנאי פרישה הוגנים לאלו מהעובדים שיוחלט על סיום העסקתם"
מגה סבורה כי לאחר יישום מספר מהלכי הבראה דרמטיים שכללו סגירת 55 סניפים מפסידים, הפסקת עבודתם של למעלה מ-2500 עובדים, צמצום המטה לכדי מחציתו, כינוס מרכזים לוגיסטיים ותמיכה של מאות מיליונים של בעלת השליטה, לפעילות החברה הכוללת כיום 127 סניפים רובם תחת הפורמט השכונתי "מגה בעיר" קיים פוטנציאל ראוי ולכן המשך הפעלתה הסדירה עד למציאת רוכש הינו בר קיימא.
מה יקרה לספקים בהקפאת הליכים? ברגע שהליך כזה מתחיל, הספקים לא יכולים לקבל את הכסף. "עכשיו הכל יהיה בניהול בית המשפט", אומרת דורין פלס, אנליסטית הקמעונאות של IBI בית השקעות. "והכל תלוי בכיוון שבית המשפט ייקח את הסיפור". לדבריה, בית המשפט בהליך של הקפאת הליכים יכול להחליט היום למנות מפרק זמני, וכך ימשיך העסק לפעול - עם מאות סניפים, אבל הספקים לא יהיו חייבים לספק את הסחורה עד שלא יהיה להם ביטחון באשר לכסף שמגה תוכל לשלם להם.
בשבוע שעבר ניהלה הרשת מגעים עם הספקים במטרה להגיע לפתרון מוסכם על כל הצדדים, אך הספקים הקשיחו עמדות ולא הסכימו להתפשר. גורמים בכירים בענף מסרו, כי אינם מופתעים מהחלטת הספקים להקשיח עמדות מול מגה, אך לדבריהם אין ספק כי מדובר בהחלטה שתזיק בסופו של דבר לכולם - הן לספקים שיפסידו לקוח גדול והן לצרכנים שיאלצו להתמודד עם תחרות מצומצמת יותר בין הרשתות הקמעונאיות בשוק, ובסופו של דבר תגרום לעליית מחירים.
גורם בכיר בענף סיפר ל-ynet כי "ההחלטה של הספקים להקשיח עמדות מול מגה באה בעקבות ההתנהלות הכושלת של החברה שלא עומדת בהבטחותיה לגבי תוכנית ההבראה שמגה יצאה איתה ביוני 2015. הרשת נמצאת כרגע לפני הכרעה גורלית ואנו הספקים לא רוצים להיפגע".
"מצב הרשת - בשל ניהול לקוי"
"קריסת הרשת נראית די בטוחה", אומר ל-ynet תמיר בן שחר, מנכ"ל חברת צ'מנסקי בן שחר, "גם אם היה פתרון פיננסי, כמו שמדברים עליו, זהו איננו פתרון ניהולי-מיתוגי-שיווקי. הרשת הגיעה למצב שאליו היא הגיעה לא רק בגלל בעיות פיננסיות, אלא בעיקר בגלל ניהול לקוי, שמתבטא בעובדה שמותג 'מגה' איבד מהזוהר ומהעוצמה שלו לטובת מתחריו. כך שגם אם יש עכשיו כסף בקופה, זה עדיין לא ישכנע את הלקוחות לחזור ולקנות. לא לקנות כמו היום, במצב שלפני הקפאת הליכים, אלא לקנות כמו לפני שלוש וארבע שנים. לכן, ההסתברות שהרשת תוכל להמשיך לפעול הוא קלוש ובטח עם מותג 'מגה' שאף אחד כבר לא מאמין בו".
בן שחר לא צופה שרשת "מגה" תימחק, אלא תמשיך לפעול תחת רשת אחרת שתרכוש אותה וכך גם מיתוג הרשת יהיה שונה, תחת המיתוג של הרוכש החדש, "כמו שעשו כל הרשתות הפרטיות שקנו סניפים של שופרסל ומגה קמעונאות ומיתגו אותם בשמן, שמו את השלט שלהן והצליחו לחולל עלייה בפדיונות", אומר בן שחר, "וכך זה אפילו לא ברמת הלוקיישן-לוקיישן-לוקיישן, אלא ברמת עוצמת המותג".