הקץ לסיוט יום א' בתחנה המרכזית ב"ש?
כל מי שהתקרב לתחנה בימי ראשון ידע שהוא יוצא לקרב על מקום באוטובוס. אתמול נדהמו החיילים לגלות שוטרים צבאיים משליטים סדר ואוטובוסים נוספים. משרד התחבורה ומשרד הביטחון עדיין לא חילקו את האחריות ביניהם, והחיילים חוששים: "הכול יחזור להיות אותו דבר"
הלחץ התקשורתי עשה את העבודה: הדיווח על צפיפות בלתי נסבלת באוטובוסים שמסיעים חיילים לבסיסים בימי ראשון בבוקר מהתחנה המרכזית בבאר שבע, חולל שינויים שלהם חיכו כבר שנים. במקום חיילים שנאבקים על עלייה להסעות, דוחפים, נמחצים ונאלצים לוותר על מקום באוטובוס, אתמול (יום א') שלט במקום סדר וארגון, כששוטרים צבאיים רבים התפרסו ברציפים וכיוונו את החיילים לאוטובוסים ששכר הצבא.
החיילים והחיילות שהתרגלו למלחמה הקבועה של ראשון בבוקר, נדהמו נוכח השינוי. ארבל דמרי, חייל גולני שעובר קורס נהיגה מבצעית בצאלים, סיפר: "זה ממש שינוי מטורף, הייתי בשוק בהתחלה. אין פה בכלל חיילים ברציף. כשבאתי לפני שבועיים אמרו לי שצריך להיות ב-09:00 בצאלים אבל הגעתי רק ב-12. פשוט לא הצלחתי לעלות לאוטובוס, ופספסתי ארבעה. היום זה עולם אחר".
סדר ואוויר לנשימה - הבוקר בתחנה המרכזית:
וכך זה נראה לפני שבוע:
מפקד מרכז ההובלה, אל"מ קובי אלמליח, הסביר: "תגברנו בשמונה אוטובוסים משלנו את קווי התחבורה הציבורית על מנת לאפשר כל הזמן תנועה רציפה של חיילים. תגברנו את כוח האדם ברציפים – אנשי קבע ושוטרים צבאיים שמרו על הסדר, כדי שהחיילים יקבלו מענה ויתנהגו בהתאם".
הוא הוסיף כי פתחו תחנת איסוף נוספת בתחנת רכבת האוניברסיטה בבאר שבע, שלוקחת חיילים לקריית ההדרכה (עיר הבה"דים), ומשם לשאר הבסיסים בדרום. "אנחנו שבים ומציעים לחיילים להשתמש בהסעות שמגיעות מכמה מוקדים בארץ ישירות לקריית ההדרכה. ב-9 בפברואר יתווספו נקודות איסוף, כך שיהיו 19 מוקדים פרוסים בכל רחבי הארץ. ולפחות עד שזה יקרה, אנחנו ממשיכים לתגבר פה", אמר.
מאז פרסום הכתבה החלו חילופי האשמות בין משרד הביטחון למשרד התחבורה. סגן שר הביטחון, ח"כ אלי בן-דהן (הבית היהודי), ענה לשאילתה שהגישו חברי הכנסת יעקב מרגי (ש"ס), מאיר כהן (יש עתיד) ומירב בן ארי (כולנו), ואמר כי הגורם לצפיפות הוא החלטת משרד התחבורה לאפשר מחדש לחיילים לנסוע ברכבת בימי ראשון בבוקר. בן-דהן האשים את משרד התחבורה מעל בימת הכנסת כי ההחלטה נעשתה ללא התייעצות עם משרדו. הוא הזכיר כי התשתית לקליטת החיילים שיורדים מהרכבת בבאר שבע ומתנקזים לתחנה המרכזית הסמוכה כלל לא הייתה מוכנה מבחינת מספר הרציפים וכמות האוטובוסים.
שר התחבורה ישראל כץ ענה בפייסבוק להאשמות של בן-דהן ואמר, "אני גאה בכך שהפסקתי את האפליה בין חיילים שיש להם יכולת לשלם לבין אלה שלא, והוריתי לאפשר לכל החיילים לנסוע חינם ברכבת לכל מקום שירצו. אחריותה של מערכת הביטחון למצוא פתרונות להסעת החיילים מבאר שבע לבסיסי צה"ל בדרום, ואנחנו מוכנים לסייע בכל דרך שתידרש".
אחת הדרכים שנדונה השבוע בפגישה בין השר כץ לראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', היא הקמת מערך הסעות מתחנת הרכבת בלהבים לבסיסים. השניים סיכמו כי על צה"ל להפנות את החיילים לתחנה בלהבים, שכן בתחנה המרכזית בבאר שבע אין די מקום להכיל עוד אוטובוסים.
"זה בכלל לא התפקיד שלנו", אמר אל"מ אלמליח, "כשהחיילים האלה צריכים להגיע לבסיס בתחבורה ציבורית הם אזרחים לכל דבר. אנחנו זקוקים לשיתוף פעולה ממשרד התחבורה. בימי ראשון בבוקר יש צורך בהקצאת עוד שניים-שלושה רציפים עבור הסעות החיילים, אחרת גם אם נתגבר את האוטובוסים ייווצר פקק", הסביר.
במשרד התחבורה מחזירים את הכדור למשרד הביטחון, וטוענים כי העיכוב בהפעלת מערך ההיסעים לעיר הבה"דים, כפי שנקבע, הוא הגורם לעומס. "מדובר בהסעות מיוחדות המופעלות על ידי צה"ל ולא בקווי תחבורה ציבורית, ומתפקידו של משרד הביטחון לספק את ההסעות הנדרשות לחיילים, כפי שנעשה עד כה", אמרו במשרד.
החיילים חששו כי בתום הסיקור התקשורתי המצב יחזור לקדמותו: "הצבא הגיע בגלל שהתקשורת פה. כשהם ילכו הכול יחזור להיות אותו דבר". לחיילים, צעירים אך למודי קרבות עלייה לאוטובוס, נותר רק לקוות שמדובר בפסימיות מוגזמת.