האוצר רוצה להביא לארץ את מוניות השירות של Via מניו יורק
המודל שיקל על עומסי התנועה בגוש דן? משרד האוצר ועיריית ת"א בוחנים הפעלה של השירות שמציע הסטארט־אפ הישראלי בארה"ב. מדובר במוניות שירות המוזמנות באמצעות אפליקציה ויכולות להסיע עד 7 נוסעים בתעריף זול יחסית. כעת נותר לראות אם משרד התחבורה יתקע גם את היוזמה הזאת
משרד האוצר וכמה רשויות מקומיות, ובהן תל אביב, בוחנים את הבאתו לארץ של שירות מוניות השירות של הסטארט-אפ הישראלי Via Transportation שמפעיל שירות מוניות חכמות בניו יורק ובשיקגו, כך נודע ל"כלכליסט".
מוניות השירות של Via נוסעות בתחומים עירוניים מצומצמים כגון מנהטן ומרכז שיקגו ומשנות את מסלולן בהתאם לקריאות מצד נוסעים שמבקשים לעלות עליהן, שמגיעות אל הנהג באמצעות אפליקציה ייעודית. שלא כמו מונית רגילה, מוניות השירות של Via, שבנויות להסיע עד שבעה נוסעים, אינן מגיעות עד הכתובת המדויקת שנמצא בה המזמין, אלא עוצרות בפינת רחוב מרכזי הסמוך לה. האפליקציה מחשבת את זמן הסטייה מהמסלול שלה לטובת נוסע חדש, ואם הדבר אינו כדאי לה, נבחרת מונית שירות קרובה ממנה אל המשימה.
בארה"ב מתומחרת נסיעה ב־5 דולרים, תעריף זול בהרבה ממונית ויקר מעט מתחבורה המונית כמו אוטובוס ורכבת תחתית. השירות הפך לפופולרי בניו יורק בשנה האחרונה. הבאת השירות של Via לערי גוש דן עשויה להקל על עומסי התנועה שנוצרו בעקבות בניית הרכבת הקלה, להוסיף קטגוריה חדשה של אמצעי תחבורה ציבורית יעיל במחיר נוח יחסית, ובאופן כללי להוריד את מספר כלי הרכב על הכביש ובכך להפחית תאונות דרכים וזיהום אוויר.
את חברת Via הקימו שני יוצאי מסלול תלפיות היוקרתי של צה"ל, דניאל רמות ואורן שובל. עד כה היא גייסה 37 מיליון דולר מרומן אברמוביץ' ומכמה קרנות הון סיכון ובהן פיטנגו, 83North (לשעבר גריילוק ישראל) והרסט. Via פעילה בהצלחה במנהטן וצמחה פי 10 בטריטוריה מאז מרץ, לצד פעילות במרכז שיקגו.
אם היא תגיע לישראל הדבר יהיה במודל של זכיינות כך שחברת הסעות אוטובוסים תצטרך לקחת על עצמה את קידום הפרויקט. מפעיל תחבורה שיבקש להפעיל את השירות הוא זה שייאלץ לטייל במסדרונות השלטון לאחר שיקבל זיכיון מ-Via. אלא שמשרד התחבורה לא מתלהב מהפתרון של Via. למרות הרפורמה הצפויה בענף מוניות השירות, המשרד הוכיח את עצמו כבלתי גמיש באישור שירותים טכנולוגים חדשניים בישראל, כגון שירות אובר X ששר התחבורה מתנגד לו. לדברי שובל, "לא נכנסנו לעובי הקורה של הרגולציה בארץ, כרגע אנחנו חושבים שמבחינה אופרטיבית אנחנו יכולים להרים מערך שירות אפקטיבי לתושבי גוש דן. אם אתה עושה שירות טוב, כולם יכולים להרוויח ממנו".
אברהם פריד, יו"ר איגוד נהגי קווי השירות, אמר כי "לא ניתן לגוף זר נוסף לקחת נוסעים כאשר הוא לא חייב דבר למדינה". מהאוצר נמסר כי "צוות תחבורה באגף התקציבים בוחן את האופציות בשדרוג התחבורה הציבורית. במסגרת זו נפגשים נציגי האגף מעת לעת עם גורמים חיצוניים מהארץ ומהעולם העוסקים בתחום". ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.
שמים מקלות בגלגלי אובר
כבר יותר משנה שענקית ההסעה העולמית אובר מנסה להיכנס לארץ עם שירות ההסעות אובר X שזוכה להצלחה בארה"ב. השירות מאפשר לבעלי רכבים פרטיים להסיע נוסעים בתשלום, ואינו נחשב לחוקי בישראל בגלל תקנות התעבורה האוסרות הסעה בתשלום ברכב פרטי על ידי נהגים שאינם נהגי מוניות. השירות של אובר ממתין לתיקונים בחקיקה שנבלמת על ידי שרי האוצר והתחבורה, בעיקר סביב הסדרת התשלום, ההיבט הביטוחי ותשלומי המסים. במקביל, ארגוני המוניות מפעילים לחץ כבד באמצעות כמה מפלגות נגד כניסת אובר X לארץ.