"משרד הבריאות איבד אלפי בקשות לקנאביס רפואי"
אחרי שהואשמו על ידי משרד הבריאות שנתנו הנחיה לרופאים שלא לאשר בקשות לקנאביס רפואי, פותחות קופות החולים במלחמה ומאשימות: אלפי בקשות שהגשנו ליחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות הלכו לאיבוד, יש שם בלאגן
קופות החולים נגד משרד הבריאות בנושא הקנאביס: רק שבוע אחרי הדיון שהתקיים בכנסת בו האשים ד"ר מיקי דור, נציג היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות כי קופות החולים הורו לרופאים שלא להמליץ על קנאביס רפואי ולא לחדש את הרישיונות - קופות החולים משיבות מלחמה שערה.
רופאים בכירים טוענים כי אלפי בקשות שהם מגישים הולכות לאיבוד במשרד היק"ר (יחידת קנאביס הרפואי) והרופאים ממתינים חודשים ואפילו לא יודעים אם לחולה אושרה הבקשה לקבלת רישיון.
"אנחנו רוצים את טובת החולים שלנו וכשיש מקרה שצריך לתת קנאביס, הרופא יהיה הראשון שיעשה הכל כדי לתת מזור לכאבים של החולה שלו", אומר רופא בכיר באחת מקופות החולים. "אלא שאז נערמים כל כך הרבה קשיים וזה הופך למשימה קשה ומאוסה עד כדי כך שזה גורם לנו לחשוב כמה פעמים אם בכלל להתחיל בעל הבירוקרטיה הסבוכה הזו".
קיראו עוד
מש' הבריאות: הקופות הורו לרופאים לא לתת קנאביס רפואי
מהפכה: קנאביס רפואי יימכר בבתי מרקחת; יותר רופאים יתנו מרשם
קנאביס רפואי: מי יקבל רישיון ואיך תתבצע הרפורמה? מדריך
סרבול וסחבת בהגשת הבקשות לרישיון לקנאביס
הרופאים בקופות החולים מוחים נגד דבריו של ד"ר מיקי דור ואומרים כי "אין הנחיה כזו לא לתת קנאביס לחולים. ברור שיש כאלו שמנסים לקבל רישיון אפילו שהם לא חולים אבל איתם אנחנו יודעים לסנן, הבעיה היא עם משרד הבריאות שמערים כל כך הרבה קשיים על אלו שכן מגיע להם".
רופא נוסף טוען שהיק"ר לא עשה התאמה למציאות המשתנה. "אנחנו במאה ה-21 ולא יכול להיות שמשרד הבריאות דורש מאיתנו למלא טפסים על גבי המחשב באתר משרד הבריאות אבל אז צריך להדפיס את הטופס ולשלוח אותו בפקס באופן ידני. מי משתמש היום בפקס?".
עוד רופאים טוענים שהפקסים נערמים במשרד הבריאות וחלקם הגדול הולך לאיבוד. "כשאני שולח פקס לא כל הדפים מודפסים בצד השני ולפעמים מתערבבים להם הטפסים והניירות. אני שולח לפעמים 40-50 עמודים ואין לי מושג מה מגיע ומה לא", אומר רופא שמטפל בחולים הממתינים לרישיון "אם ממלאים את הטופס על גבי המחשב למה צריך לשלוח טפסים באופן ידני".
הרופאים טוענים שהבעיה נעוצה בכך שרק אחרי 60 יום משליחת הפקסים הם מקבלים תשובה האם החולה קיבל רישיון. "החולה רואה ששלחתי את הפקס הוא ממתין ואני ממתינה ועוברים חודשיים ואז חוזרים ואומרים לי שחסרים חלק מהמסמכים ואז אנחנו צריכים לשלוח אותם שוב ושוב להמתין חודשיים", אומרת רופאה נוספת "אם אני מתקשרת לוודא אם הפקס שלי הגיעה אני יכולה לחכות כמעט שעתיים, זה ברור שזה לא נורמלי".
כל הרופאים מבקשים להדגיש שהצוות של היק"ר משתדל כמיטב יכולתו לתת מענה. "תמיד כשאנחנו מתקשרים בבקשות דחופות אנחנו מקבלים מענה מהיר", מסביר אחד הרופאים, "אבל הצורה והאופן בו עובדת המערכת הוא לקוי ומצריך שינוי מהותי".
תגובת משרד הבריאות
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה חל גידול של כ –30% במספר הפניות ליק"ר בהשוואה לשנה שעברה. מוקד הפניות הטלפוני ובו 4 נציגות שרות עומד לרשות המטופלים משעה 8 ועד 16. המוקד מטפל במאות פניות ביום. לעתים על מנת לתת מענה מקיף זמן המתנה ארוך יותר ותלוי בעומס הקיים באותו היום.
"צוות המוקד עושה כל שביכולתו על מנת לתת מענה יעיל וזמין לכל פניה. נציין כי לאחרונה הושקה טכנולוגיה חדשה : SMS - מיסרון עדכון סטטוס פניה אשר נשלח ל פונים אשר ציינו מספר סלולרי בפנייתם ואנו מקווים כי טכנולוגיה זו תסייע אף היא בייעול השירות. יחידת היק"ר ביחד עם אגף המיחשוב וממשל זמין מקדמים תהליך למציאת פתרון בהקדם".