למכור את מגה כמקשה אחת? רק ועד העובדים ירוויח מכך // ניתוח
שר האוצר ויו"ר ההסתדרות התייצבו מאחורי עובדי מגה, וקראו לנאמנים למכור את הרשת לרוכש אחד כדי לשמור על זכויות העובדים. אבל ליוקר המחיה, לחברות המזון ואפילו למי שירכוש את מגה - עדיף שהסניפים יחולקו בין הרבה שחקנים. וגם: "ידיעות אחרונות" חושף: למה היועץ המיוחד לעובדים, ירון זליכה, מסתיר את שכרו?
הקריאה של שר האוצר משה כחלון לנאמנים שמונו למגה, לפעול למכירתה כמקשה אחת — מעוררת לא מעט תהיות. כחלון הצטרף בכך לעמדתם של ועד עובדי מגה ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, המעוניינים במכירת הרשת לרוכש אחד מתוך הנחה שכך יישמרו זכויותיהם של העובדים.
אשת השר לשעבר שהרוויחה מיליונים על חורבות מגה
- מנכ"ל מגה יקבל 2 מיליון שקל על חצי שנה
- אביגדור קפלן סידר לעצמו בונוס של חצי מיליון
- מגה: הקפאת הליכים ל-30 יום, מונו 3 נאמנים
- מחאת העובדים: "3,500 מובטלים זה רע למדינה"
אולם למכירה כזאת תהיה השלכה על התחרותיות בענף המזון ועל עתידם של לא מעט מהגורמים הפועלים בו. לכן, הדילמה המרכזית היא האם שימור ההסכם הקיבוצי של עובדי מגה אכן מצדיק מכירה לגורם אחד שעלולה לסכן את הענף. בכיר בענף המזון טען אתמול, כי אותו הסכם קיבוצי כבר אינו כה ייחודי.
"גם אם יבקשו מניסנקורן למנות את הבדלים בין ההסכם הקיבוצי של עובדי מגה לתנאים ברשתות המתחרות שפועלות מכוח צו ההרחבה - ספק אם יוכל להציג הבדלים משמעותיים", הוא אומר. לדברי הגורם, ככל שמצבה של מגה החמיר, ההנהלה פגעה בתנאי העובדים. בין השאר, בוטלו תשלום על שעות ערב ותוספת לימי הבראה וביוני קוצצו תנאי העסקת העובדים בכ־35 מיליון שקל בשנה.
גורמים בענף המזון העריכו שההמלצה של כחלון למכור את הרשת בשלמותה נועדה להכשיר את מכירתה לרמי לוי, אחד השחקנים היחידים בשוק שיכול להגיש הצעה לרכישת הרשת במלואה. אותם גורמים הזכירו את קשריהם הפוליטיים והחברתיים של כחלון ואחיו קובי, לשעבר ממלא מקום ראש עיריית ירושלים, עם לוי. במקרה כזה, ההצהרה של כחלון נועדה גם לאוזניו של ממלא מקום הממונה על ההגבלים העסקיים, אורי שוורץ, כדי להקטין את התנגדותו, אם קיימת, להפיכת לוי לשחקן השני בענף קמעונאות המזון.
מי שאפשרו למגה לשרוד, בעיקר בחודשים האחרונים, היו חברות המזון והספקים שנדרשו לגלות אחריות לגורל העובדים. הם המשיכו לספק סחורה למגה, על אף שלא היה ברור אם היא תוכל לשרוד בזמן שבעליה - שרגא בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים - מפגינים חוסר מחויבות ואינם מזרימים כסף לקופתה. אותם ספקים מצאו עצמם השבוע עם חובות של 477 מיליון שקל.
מן ההגינות, שהנאמנים יפעלו להשיג את התמורה הגבוהה ביותר עבור הרשת, כדי להשיב לספקים חלק גדול ככל הניתן מהחובות. מכירה של מגה למספר גורמים צפויה להכניס יותר כסף לקופת הנאמנים, כפי שקרה לאחרונה במכירת You, הרשת המוזלת של מגה. ההצעה הגבוהה ביותר לרכישת 55 סניפי You מגורם אחד היתה 79 מיליון שקל. לבסוף מגה מכרה את הסניפים לכמה גורמים וקיבלה תמורתם 120 מיליון שקל. מבחינה זאת, גם הנושים שאינם ספקים, כמו הבנקים, יעדיפו מכירה בחלקים.
מבחינת הספקים, המכירה תשפיע לא רק על החזר חובות העבר אלא גם על מבנה השוק העתידי. כיום ליינות ביתן 68 סניפים, לוויקטורי 41 ולרמי לוי 40. הספקים יעדיפו ש־127 סניפי מגה יתחלקו בין 4־5 שחקנים שונים כדי לא לעמוד מול רשת שצומחת בבת אחד פי שלושה־ארבעה, ועומדת בסיכון שעלול בסופו של דבר לפגוע בהם.
שיקול נוסף של הספקים משותף גם לצרכנים: אם ייווצר שחקן ענק של כ־160 סניפים, הוא יהיה מצד אחד בעל כוח קנייה גדול מאוד מול חברות המזון ויוכל להוריד את מחירי הקנייה שלו, אך מצד שני לא יושפע מתחרות וישמור על רמת מחירים גבוהה לצרכן. כך שמבחינת האינטרס הצרכני, שאמור לעמוד בראש מעייניו של כחלון, מכירת מגה כמקשה אחת אמורה להיפסל על הסף.
רשת ענק חדשה תשיב את שוק קמעונאות המזון לימי הדואופול של שופרסל־מגה. הנפגעים העיקרים יהיו הקהל השבוי של החנויות העירוניות, כמו הקשישים והצעירים שאינם יכולים לצאת לחנויות הדיסקאונט באזורי התעשייה. גם אם רמי לוי יזכה במגה, הוא יצטרך לממן את הרכישה - מה שעשוי לפגוע בתמחור בחנויות הדיסקאונט שלו.
גם כששואלים את המועמדים בענף לרכוש את מגה, עולה העדפתם לרכוש רק חלק מסניפי הרשת. למרות ההזדמנות החד־פעמית להפוך לרשת המזון השנייה בגודלה, הרשתות הפרטיות הן משפחתיות ומנוהלות על ידי צוות מצומצם וכלים מוגבלים. קליטת 127 חנויות ואלפי עובדים והתאמת המבנה הארגוני לטיפול ב־160 סניפים יהיו תהליך קשה ומסוכן. כל אחד מהקמעונאים הפרטיים ראה לפני עשור את השנה הקשה שעברה על שופרסל לאחר שקלטה ב־2006 את קלאבמרקט. בנוסף, כל אחד מהשחקנים בשוק חושש שגורם אחד - גם מחוץ לענף - ישתלט על מגה ויהיה גדול מאוד מהם, ולכן הם מעדיפים מכירה בחלקים.
כשהנאמנים יניחו לפני הממונה על ההגבלים העסקיים את העסקה הסופית למכירת מגה, הוא יצטרך לשים לנגד עיניו את השפעת המיזוג של שופרסל וקלאבמרקט על שוק המזון. כזכור, הממונה באותה עת דרור שטרום נימק את המיזוג בדוקטרינת החברה הכושלת: נוכח הפער בהצעות המחיר שקיבלו נאמני קלאבמרקט, התקשה שטרום לפסול את הצעת שופרסל לשלם כמיליארד שקל ולהעדיף הצעה שנייה שעמדה על כ־200 מיליון שקל בלבד.
אלא שאת המחיר שילמו הצרכנים, המתחרים (ובראשם מגה), ולא פחות מכך, ראשי שופרסל שהכוח שהשיגו הוביל אותם לכלא לאחר שהורשעו בהסדר כובל ובעבירות הגבלים עסקיים. השמירה על העובדים הרי לא תהיה מושלמת: מי שיקנה את מגה כיחידה אחת לא ייקח על עצמו את ההתחייבות לוותק שצברו העובדים. כך שנראה שעל משרד האוצר להשקיע את מרצו בהצבת תקן העסקה אחיד לכל עובדי הענף. כך, יישמר האינטרס של העובדים מבלי שיפגעו האינטרסים של שאר בעלי העניין.
ובתוך כך, נווית זומר מדווחת הבוקר ב"ידיעות אחרונות" כי שכרו של ירון זליכה כיועץ לוועד עובדי רשת מגה הקורסת עומד על כ־21.5 אלף שקל בחודש. זליכה נשכר על ועד עובדי מגה, בראשות אלי אייל, ובתיווכו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהיה מעורב בחתימת ההסכם עם זליכה.
לדברי יו"ר הוועד, זליכה הקדיש לוועד שעות רבות כולל גיבוש מתווה הקצאת המניות לעובדים. בנוסף, זליכה התמנה לנציג העובדים בדירקטוריון מגה ולסגן יו"ר, תפקיד שלפי דובר הרבוע הכחול לא קיבל עבורו שכר.
ההתעסקות סביב שכרו של זליכה התעצמה לאחר שסירב לחשוף אותו. הטענה נגדו הייתה שכמי שמוביל את סדרת הטלוויזיה "מגש הכסף", שבה הוא מטיף לשקיפות, הוא עצמו מסרב לדווח על שכרו. זליכה אמר ל"ידיעות אחרונות": "איני נוהג להגיב לניסיונות ההכפשה שנוהגים בעלי הון להטיח כלפיי ולא אחרוג ממנהגי". זליכה משמש כדיקן הפקולטה למנע"ס במרכז האקדמי קריית־אונו, תפקיד שעבורו הוא מקבל 931 אלף שקל בשנה, כ־77.5 אלף שקל לחודש.