הגלאי שמחפש את המטוס המלזי טבע בים
אין סוף לצרות במבצע החיפושים היקר בהיסטוריה: גלאי הסונרים שמחפש את טיסה MH370 על 239 נוסעיה התנגש בהר געש תת ימי ושקע לקרקעית
מדובר בכלי הסורק את קרקעית הים בחיפוש אחר המטוס, ולפי האוסטרלים אתמול הוא פגע בהר געש בגובה 2,200 מטר.
טיסה MH370 של "מלזיה איירליינס", נזכיר, נעלמה ב-9 במרס 2014 בדרכה מקואלה לומפור בירת מלזיה לבייג'ינג בירת סין, והפכה מאז לאחת מתעלומות התעופה הגדולות בהיסטוריה. עד היום לא ברור מה גרם למטוס לשנות את מסלולו ולהתרסק. האפשרות שמדובר בפיגוע טרור נשללה בעזרת ממצאים שונים, ואחת האפשרויות המרכזיות שבדקו החוקרים היא אם הטייס ריסק את המטוס בכוונה כדי להתאבד.
כמעט שנה וחצי לא נמצא אף לא חלק אחד של המטוס, עד שביולי אשתקד נסחפה לפתע דלת מטוס לחופי האי הקטן ראוניון שבאוקיינוס ההודי. בדיקות מעבדה העלו כי אכן מדובר בדלת של המטוס המלזי הנעדר. גוף המטוס עדיין לא נמצא. ביום שבת האחרון נמצא חלק שיש חשד כי הוא שריד של המטוס המלזי האבוד בחוף במערב תאילנד, אבל מומחי תעופה וגורמים רשמיים בתאילנד אומרים כי לא סביר להניח שהוא אכן שייך למטוס הזה.
החיפוש, שנעשה תוך שימוש בכלי השיט הנגרר שמנטר סונרים, מתמקד בשטח בגודל 120 אלף קילומטר רבוע על קרקעית הים באזור מבודד של דרום האוקיינוס ההודי. לפי האוסטרלים, כלי השיט הנגרר התנגש אתמול בהר געש בוצי והכבל שלו ניתק. "כלי השיט ו-4,500 מטר של כבל ניתקו מהספינה ועכשיו הם נמצאים על קרקעית הים", נמסר.
גלאי הסונרים פועל כך שהוא משייט כ-100 מטרים מעל קרקעית הים ושולח גלי קול העוזרים לו לייצר תמונה שטוחה של קרקעית האוקיינוס.
מוקדם יותר החודש הודיעו צוותי החיפוש כי ישלימו את סריקת קרקעית הים עד סוף יוני השנה. הם שללו את האפשרות שהחיפוש
יורחב שוב כל עוד אין מידע חדש על מקום הימצאותו של המטוס. נכון לעכשיו לא ברור אם אובדן הגלאי יגרום לעיכוב בלו"ז. כעת מכינים גלאי חלופי, ואנשי המקצוע מעריכים שניתן יהיה למשות מקרקעית הים את הגלאי שאבד.
החיפוש התת-ימי אחר המטוס הנעלם הוא אחד היקרים ביותר בהיסטוריה.