כריות אוויר מתפוצצות - הרוג נוסף בפרשה
נהג נוסף שנהרג במכונית המצוידת בכריות האוויר של יצרנית החלקים היפנית טאקאטה, הוביל לכך שמספר המכוניות שיוזמנו לתיקון גדל בחמישה מיליון
חמישה מיליון כלי רכב נוספים יוזמנו למוסכים בארה"ב לתיקון כריות האוויר. הרחבת הקריאה לתיקון של כריות האוויר מתוצרת טאקאטה, במסגרתה נקראו בישראל עשרות אלפי מכוניות מדגמי הונדה, ניסאן, טויוטה, מאזדה, סובארו ואחרות, מגיעה לאחר שבארה"ב דווח על מקרה מוות עשירי כתוצאה מהכשל.
סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי הרשות האמריקאית לבטיחות בדרכים (NHTSA), מצאה כי נהג בטנדר ריינג'ר מתוצרת פורד, שלא שווק מעולם בישראל, נהרג לאחר שרכבו התנגש וכרית האוויר נפתחה באופן לקוי.
עד כה זומנו לתיקון 28 מיליון מכוניות בהן מותקנות כריות האוויר של טאקאטה ברחבי העולם, מתוכן 24 מיליון בארה"ב. בקריאה מעורבות מספר חריג של יצרניות בהן מיצובישי, ניסאן, הונדה, טויוטה, מאזדה, סובארו, ב.מ.וו, שברולט, GMC, פונטיאק, קרייזלר, דודג', פורד ואחרות.
בין מיליוני כלי הרכב שמצטרפים לקריאה לתיקון, מלבד כמיליון פורד ריינג'ר, נכללים כעת לראשונה דגמים של פולקסווגן, אודי ומרצדס. ב-NHTSA לא פירטו בשלב זה באילו דגמים מדובר ועדיין לא ידוע אם שווקו בישראל.
מקרה המוות האחרון כתוצאה מכשל במנגנון ניפוח כריות האוויר, התרחש ב-22 בדצמבר בדרום קליפורניה, והוא העשירי שנקשר לתקלה מאז נחשפה. זהו גם מקרה ראשון שאירע במכונית שלא יוצרה על-ידי הונדה.
כריות האוויר של טאקאטה עשויות להיפתח בעוצמה חזקה מהנדרש, ולפזר חלקי מתכת מסוכנים לתוך תא הנוסעים. מלבד 10 ההרוגים, הכשל גרם לפציעת למעלה מ-100 בני אדם, כך על-פי נתונים עדכניים.
ב-NHTSA מסבירים כי במקרה האחרון שאירע, נהג בטנדר מדגם פורד ריינג'ר משנת 2006, פגע בפרה בכביש. עורך דין מטעם משפחת המנוח הגיש מסמכים לרשות בהם כותב חוקר מקרי המוות כי מות הנהג נגרם כתוצאה מרסיס של מנגנון כריות האוויר שפגע בראשו.
בתגובה לפניית רויטרס, פורד הגיבה כי בידיה "מעט מאוד מידע" בנוגע לתאונה, וכי היא פועלת יחד עם ה-NHTSA כדי לבחון את נסיבותיה.
"אנחנו מצטערים לשמוע על מות הנהג ומציעים את תנחומינו הכנים למשפחתו", אמר דובר פורד ג'ון קאוואנגאני. "אנחנו עובדים עם הרשות כדי לבחון את המידע הקיים, אבל יש לנו מעט מאוד מידע בשלב זה. אם נמצא בעיה עם מכוניותינו, נפעל במהרה כדי לטפל בבטיחות הלקוחות".
טאקאטה שילמה עד כה קנסות בסך 70 מיליון דולר לרשויות האמריקאיות, בגין הפרה של תקנות בטיחות. היצרנית היפנית עשויה לשאת בקנסות נוספים בסך עד 130 מיליון דולר במסגרת הסדר שעורכי דינה עורכים בימים אלה עם ה-NHTSA.
והצרות לא נגמרות כאן. טאקאטה מתקשה לספק חלקים תקינים לביצוע הקריאה לתיקון, וכתוצאה מכך החלפת הרכיבים הפגומים מתעכבת במיליוני מכוניות, כולל גם בישראל. ביצרנית מחפשים שותפה שתסייע להם בייצור הרכיבים, עד כה בלי הצלחה.