"לא ראוי, שגוי, מעוות". כותבת ספר האזרחות ביקשה להסיר את שמה
הספר "להיות אזרחים בישראל" צפוי לרדת לדפוס בקרוב, והסערה סביבו לא שוככת. אחת מכותבות הספר, שביקשה בשל עריכתו להשמיט את שמה, הצהירה כבר לפני שנתיים: "לא אהיה שותפה למשפט בספר, הגרסה החדשה אינה ראויה"
"הגרסה החדשה של ספר הלימוד כוללת עיוותים שאינם מקובלים כלל ועיקר". לאחר גל הביקורת בשבועות האחרונים נגד עדכון ספר האזרחות "להיות אזרחים בישראל", שלדברי אנשי חינוך שם דגש על מדינת ישראל כיהודית יותר מאשר דמוקרטית, הגיעה הערב (ד') לידי ynet התכתבות פנימית בין אחת מכותבות הספר שביקשה להסיר את חתימתה, לבין אחת מעורכות הספר במשרד החינוך.
מדובר במסמך פנימי ששלחה לפני כשנתיים העורכת ורדה אשכנזי לכותבת אסנת סברון, מורה לאזרחות ומדריכה מטעם הפיקוח על הוראת האזרחות, שיצאה לגמלאות באותה התקופה והתבקשה לכתוב את הפרק על זכויות האדם בספר. סברון היא אחת מבין שלוש כותבות שביקשו להסיר את חתימתן מהספר. הכותבות הנוספות הן אביטל ספיבק, מרצה לאזרחות במכללת אורנים, וד"ר רויטל עמירן.
"תודה על ההתגייסות המהירה", כתבה אשכנזי. "שולחת לך את הפרק שנשלח למעריכים. הפרק עבר מספר שינויים (אל תכעסי), המבנה שהצעת נשמר. בפרקים אחרים אנחנו נאלצות לוותר על קטעי העשרה, תרגילים וגם על קטעים בגוף הפרק שנראה לנו שהם לא נחוצים".
ימים ספורים לאחר מכן השיבה סברון. "אני לא כועסת אבל אני בהחלט עצובה", כתבה. "הגרסה שנשלחה על ידכן לקריאת המעריכים החיצוניים כוללת מספר עיוותים שאינם מקובלים עליי כלל ועיקר".
סברון פירטה: "הוסרו דוגמאות משמעותיות הקשורות לליבת הנושא ומהוות בסיס לדיון מעמיק ומגוון על סוגיות במחלוקת שנמצאות בלב הדיון הציבורי בישראל (כדבריו של דוד בן גוריון על מהותן של הזכויות, הדיון סביב שני הבג"צים בנושא איחוד משפחות והשאלה העוסקת בברית הזוגיות). משפטים ופסקאות קוצרו ושונו, תוך שינוי המשמעות המקורית או הוצאת דברים מהקשרם. גרסתכן לתת-פרק זכויות קבוצתיות שגויה בעיניי, ולהזכירך עמדה במוקד הוויכוח בינינו לפני כתיבת הגרסה האחרונה על ידי. אני חושבת שלא נכון להציג את הנושא כאילו הוא כרוך לבלי התר בשיח הלאומי והאזרחי".
"אין לזה מקום בספר שאמור ללמד דמוקרטיה מהי"
"אינני יכולה להיות שותפה למשפט בספר לימוד באזרחות שאומר כך: 'מימוש זכויות קבוצתיות תלוי ברצונה של הקבוצה לשמור על ייחודה ודרישתה מהמדינה להעניק לה זכויות אלו ובנכונותו של הרוב להעניק זכויות אלו' – המשפט המסיים פסקה זו בעייתי ביותר בעיניי וסותר את רעיון שלטון העם ואת עקרון הכרעת הרוב במובן המהותי שלהם", המשיכה. "ובנכונותו של הרוב להעניק זכויות אלו??? האם זו אמירה שיש לה מקום בספר אזרחות שאמור ללמד דמוקרטיה מהי???".
סברון שלחה לאשכנזי גרסה מעודכנת ומקוצרת של הפרק, כפי שראוי בעיניה שיופיע בספר. "מקווה מאוד שתמצאו לנכון לשלב גרסה זו כלשונה בספר", כתבה והדגישה שהיא מבקשת לדעת אם גרסתה מתקבלת או לא, "שכן אינני יכולה לחתום על הגרסה שנשלחה למעריכים, שהיא בעיניי גרסה לא ראויה, לאור הנקודות שהעליתי לעיל".
ביולי 2015, לפני כחצי שנה, שלחה סברון מייל נוסף לאשכנזי ובו כתבה כי אינה יודעת באיזה שלב של הפקה נמצא הספר, אך היא מבקשת להזכיר את דרישתה לא להיות מוזכרת כמי שהייתה שותפה בכתיבתו.
"כזכור, הפרק שאותו כתבתי שוכתב ועובד למסמך שאינני יכולה להיות חתומה עליו ואין באפשרותי להגן על האופן שבו מוצגים הנושאים שעליהם עבדתי", כתבה. "בכל מקרה – מצפה לספר בתקווה שחששותיי, לפחות בכל הנוגע לפרק הזכויות, יימצאו מופרכים". באותו יום היא קיבלה מייל מאשכנזי שבו נכתב: "אכבד את בקשתך ושמך לא יוזכר ברשימת השותפים לספר".
"רצח רבין לא נגרם מהסתה, רוב המחבלים - ערבים-ישראלים"
סערת ספר האזרחות החלה לפני כמה חודשים, לאחר שפורסם מחוון מושגים לבגרות באזרחות ועורר את זעמם של מורים ואנשי אקדמיה. אלה טענו כי מחוון המושגים שם דגש על מדינת ישראל כיהודית ופחות כדמוקרטית והבינו כי על בסיס רוח זו נכתב גם ספר האזרחות החדש "להיות אזרחים בישראל".
תהליך שכתוב הספר החל בשנת 2011 והסתיים רק לאחרונה. הגרסה החדשה עתידה להחליף את הספר הקיים ולהצטרף לשני ספרים שכבר קיימים במערכת. מנהלי בתי הספר והמורים לאזרחות יוכלו לבחור באחד מבין שלושת הספרים, בעוד במגזר הערבי יהיה זה הספר היחיד שיתורגם לערבית וישמש את המורים בכיתות. בימים הקרובים אמור לרדת הספר לדפוס. מורים הן מהמגזר היהודי והן מהערבי לא משתמשים במחוון המושגים, כמחאה.
אלא שבחודשים האחרונים נשמעת ביקורת על הספר מכל עבר. מורים, מנהלים, אנשי אקדמיה ואפילו תלמידים פנו לשר החינוך, נפתלי בנט, בדרישה שימנע הדפסת הספר ויעצור את השימוש במחוון המושגים.
בתחילת החודש העביר העורך הלשונאי של הספר, יהודה יערי, מכתב לגורמים הרלוונטיים, שפורסם שלשום, ובו הוא הלין על כך שבטיוטה שהגיעה לידיו קיימת השוואה בין רצח רבין להטבעת האונייה אלטלנה, וכן נטען כי רצח רבין לא נבע מהסתה וכי רוב הפיגועים בגל הטרור הנוכחי בוצעו על ידי ערבים אזרחי ישראל. במשרד החינוך הדגישו כי הציטוטים נלקחו מטיוטה ספציפית שאינה סופית וכי חלקם הושמטו או שוכתבו לקראת הגרסה הסופית.
"לפי מומחים שקראו טיוטות של הספר, הוא מציג את ישראל כמדינה יהודית, נקודה, ודוחק את ערכי הדמוקרטיה לשוליים", טוענים המתנגדים לספר. "עקרון שלטון הרוב הופך לעריצות הרוב וההבדל בין אזרח לנתין מטשטש. ואם זה לא מספיק, הכותבים משכתבים גם את המציאות ומתעלמים מקיומו של מיעוט פלסטיני בישראל".
הקואליציה לדמוקרטיה בחינוך פרסמה באינטרנט עצומה שקוראת לעצור את השימוש במחוון המושגים ובספר, לכשיודפס, וכן להקים ועדת מקצוע שתכלול נציגים מכל זרמי החינוך ותפעל להוראת אזרחות משותפת ולא מפלגת.
"במהלך השנה האחרונה אנו נחשפים למהלך כוחני של הובלת שינוי יסודי בהוראת האזרחות, באמצעות הפצת חומרי לימוד לא מוסכמים", כתבו, "כישלון ניסיונות ההידברות עם שר החינוך ונציגי המשרד, מחזק את הערכתנו שמדובר בניסיון לכפות שינוי יסודי בהוראה, מאזרחות ישראלית במדינה יהודית ודמוקרטית, ללאומיות יהודית, תוך החלשה מכוונת של ערכי הדמוקרטיה.
"הניסיון לעקר את הוראת האזרחות מערכי הדמוקרטיה בספרי האזרחות אינה חדשה, והחלה עוד לפני תקופתו של השר בנט. מדי יום אנו נחשפים לעדויות נוספות המוכיחות את מגמת ההשתלטות של תפיסת עולם סקטוריאלית ואנטי דמוקרטית אל סדר היום החינוכי - תוך פגיעה בכללי המינהל התקין. התוצאה היא התססת המערכת ואובדן היציבות החברתית - שהיא ההיפך הגמור מהייעוד של הוראת האזרחות. אנו קוראים לשר החינוך להפעיל את סמכותו, להתערב ולהחזיר את האיזון להוראת האזרחות".
במשרד החינוך לא הגיבו לדברים.