סוף לרזון המוגזם: לברבי יש גוף חדש
נחשף הפרויקט הסודי ביותר: אחרי שנים של ביקורת וירידה במכירות, יצרנית ברבי מציגה בובות עם דימוי גוף מעט יותר מציאותי. כך הן ייראו
לברבי, הבובה המפורסמת בעולם, יש גוף חדש. בעצם, יש לה גוף, ועוד גוף, ועוד אחד - ברבי נמוכה, ברבי גבוהה וברבי בעלת קימורים. 57 שנה אחרי ייצורה הראשון של הבובה כחולת העיניים בעלת הממדים הבלתי-אפשריים - חזה שופע ומותניים צרים במיוחד - הודיעה היצרנית האמריקנית "מאטל" כי הוציאה אתמול (יום ה') דגמים חדשים, שלדבריה מייצגים טוב יותר את העולם המשתנה.
הורים ופמיניסטיות מתחו ביקורת במשך עשורים על הדגם המקורי של ברבי וטענו כי היא מייצגת דימוי גוף לא ריאליסטי שמזיק לילדות, גם אחרי השינויים השונים שחלו בבובה במהלך השנים. לבובות החדשות שבעה צבעי גוף שונים, 22 צבעי עיניים, 24 תספורות וגם בגדים חדשים ואקססוריז. ניתן לקנות אותן מהיום בחנות החברה באינטרנט. לחנויות הן יגיעו בהמשך.
לברבי החדשה ובעלת הקימורים יש חזה גדול יותר, ישבן גדול יותר, ירכיים עבות יותר ובטן שאינה שטוחה. עם העדכון המשמעותי ביותר שלה מאז 1959 הגיעה ברבי לשער מגזין "טיים", לצד הכותרת: "עכשיו אפשר להפסיק לדבר על הגוף שלי". פרויקט ברבי החדש נשמר בסודיות מוחלטת וכונה בחברה "פרויקט שחרית".
"אנחנו נרגשים לשנות את הפנים של המותג, תרתי משמע", אמרה בהודעתה אבלין מאזוקו, סגנית נשיא במותג ברבי. "הבובות החדשות מייצגות קו שמשקף טוב יותר את העולם שילדות רואות סביבן - השונות בגוף, בצבע העור ובסגנון מאפשרת לבנות לבחור את הבובה שמדברת אליהן. אנחנו מאמינים שיש לנו אחריות כלפי ילדות וכלפי ההורים - לשקף נקודת מבט רחבה יותר של יופי".
בובת הברבי הקלאסית, שיוצרה לראשונה ב-1959 כנערה בבגד ים מפוספס, תישאר חלק מקו הייצור של מאטל. פיתוח הקו החדש הגיע לאחר שנתיים של ירידה במכירות הבובות ברחבי העולם. יותר ויותר בנות בוחרות לשחק בבובות אחרות, בצעצועים אלקטרוניים ובטאבלטים. על פי ההערכות, בכל שנייה נמכרות שלוש בובות ברבי בעולם. אבל באוקטובר הודיעה החברה על ירידה עולמית של 14% במכירות, הרבעון השמיני ברצף שבו מודיעה מאטל על ירידה בהכנסות.
בדרך להפיכתה לאייקון תרבות עולמי, ברבי התנסתה ב-180 קריירות שנות - ממורה, דרך אסטרונאוטית ועד נשיאת ארצות הברית. הברביות האפרו-אמריקניות הראשונות הוצגו לעולם לראשונה בסוף שנות ה-60, לצד גרסאות אתניות אחרות.
הברבי המפורסמת והרזה מאוד הואשמה במשך חמישה עשורים ככזו שמקדמת דימוי גוף לא בריא. ב-1963 הבובה נמכרה לצד הספר "כך תרזי", עם המלצות לא לאכול. מחקרים גם גילו כי גופה של ברבי - 90 ס"מ היקף חזה ו-47 ס"מ היקף מותניים - הוא כזה שלא יהיו בו את 17% השומן הנדרשים כדי לקבל מחזור חודשי.
אירית מילוא, מרצה בפקולטה לאומנויות וחינוך במכללה האקדמית בית ברל, בירכה על השינוי והסבירה: "המחאה נגד הבובה המקורית של ברבי נעשתה דרך בובה מתחרה בשם לאמלי. כאשר הבובה הזאת יצאה לאור, היא התאפיינה בפרופורציות נורמליות, כלומר במבנה גוף אמיתי של נערות וגם במוצא אתני שונה. זאת הייתה מכה שיווקית קשה לברבי". מילוא הוסיפה כי ככל שגדלה המודעות למחלת האנורקסיה, התבררה הבעייתיות שמהווה הייצוג המעוות של גופה של בובת ברבי.
עם זאת, היא הסבירה כי ברור שהשינויים נעשו ממניעים מסחריים גרידא. "אם לא הייתה להם ירידה במכירות, לא היו משנים דבר. השינוי הראשון בבובה היה ברוחב המותניים. לאחר מכן שיוו לה תווי הפנים רחבים יותר, אפריקניים, טיפוסיים יותר למוצא האתני. בהמשך הוסיפו תלתלים. הם באו ואמרו, 'הנה כמה אופציות, עשינו שינויים, תבחרו מה שתרצו - רק תקנו'. הרי אם הם לא היו מוציאים את הדגמים האלה, לא היו עליהם כתבות ברחבי העולם. זהו אקט שיווקי שבו מעבירים מסר חדש - אנחנו מתאימים את עצמנו לטובת הילדות, חשוב לנו שיגדלו בריאות ומאושרות".