נחתם הסכם הרפורמה בנמל אשדוד
נסללה הדרך להקמת הנמל הפרטי באשדוד: לאחר מו"מ של שנתיים, עובדי הנמל קיבלו את הדרישות שהציבו להנהלה והסירו את התנגדותם למהלך. אז מה קיבלו העובדים? רשת ביטחון שתבטיח אי פגיעה בשכרם - המוערך ב-29 אלף שקל בממוצע בחודש; והזרמת מאות מיליונים לפיתוח תשתיות
אור ירוק להקמת הנמל הפרטי באשדוד: יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר התחבורה ישראל כ"ץ חתמו היום (א') על הסכם הרפורמה בנמל אשדוד. ההסכם, שנחתם לאחר מו"מ של כשנתיים, כולל הזרמת מאות מיליוני שקלים לשיפור ולפיתוח התשתיות בנמל הממשלתי וכן רשת ביטחון ל-1,300 העובדים המועסקים בו.
החתימה על ההסכם הביאה להסרת המכשול האחרון שעמד בפני הקמת הנמל הפרטי בצמוד לרציפי הנמל הממשלתי בשנת 2021, זאת לאור ההתנגדות שהביעו העובדים למהלך. בין עיקריו נקבע, כי במידה שהנמל הממשלתי לא יעמוד בצפי המכולות השנתי - הנאמד ב-2,9 מיליון מכולות - תכנס לתוקף רשת ביטחון כלכלית שתגן על 70% מהפרמיות אותן מקבלים כיום עובדי הנמל למשך 10 שנים. כלומר אם כמות העבודה בנמל תרד - הדבר לא יביא לפגיעה בשכר העובדים, המוערך בכ-29 אלף שקל בממוצע בחודש.
עוד הוסכם על העמקת רציף 21 כך שיוכל לקלוט אוניות משא גדולות בנפח עד 18 אלף TEU והשקעה בציוד חדשני, כולל הוספת מסוע גרעינים למטען הכללי במטרה לייעל את העבודה. בנוXף, כי משרד התחבורה יפתח דרכי גישה לנמל באופן שיאפשר תחרות אל מול הנמל החדש, ובמקביל יבוצעו שיפורים בעבורת הרכבת מהנמל באופן יבשתי. נושא נוסף שהוסדר הוא העברת מחלקת הים כמקשה אחת לחברה בבעלות חברת נמלי ישראל.
השר כץ ציין כי "היום ניתנה החותמת הרשמית להוצאתה לדרך של הרפורמה בנמלים- היום בנמל אשדוד ובעוד זמן קצר גם בנמל חיפה. הרפורמה בנמלים היא חשובה ונכונה משום שהיא משרתת קודם כל את אזרחי ישראל. היא תוביל להרחבת הפעילות הימית במדינת ישראל, ולהוזלת המוצרים עבור אזרחי המדינה. כמו כן, היא תאפשר לנמלים הקיימים להתמודד ולהתחרות בתנאים שווים, וכך עושים רפורמה מוצלחת".
השר הוסיף כי "הנמלים החדשים יצאו לדרכם, הבנייה מתקדמת, המפעילים ידועים והנמל הקיים מקבל היום גושפנקה רשמית להיכנס לתוך תהליך, שיאפשר לו לקלוט את ספינות הענק, ולתת טיפול יעיל לכל התוצרת שתגיע. אני לוקח אחריות על רשת הביטחון שגובשה יחד עם כל הגורמים ביחס לתחזית הגידול בהיקף תנועת המכולות במדינת ישראל. הממשלה החליטה להקים מיידית שני נמלים חדשים, באשדוד ובחיפה והאחריות היא עלינו. אני משוכנע שנעמוד בתחזית הזאת וכי לא נצטרך להפעיל את רשת הביטחון".
ניסנקורן מסר, כי מדובר במהלך היסטורי ואמר כי ההסתדרות תרתם גם להשלמת הרפורמה בנמל חיפה. "הוכחנו שוב כי הדרך היחידה לבצע רפורמות משמעותיות שתורמות לחיזוק התחרות, היא דרך השיתוף וההידברות עם העובדים. הנמל הקיים נמצא בבעלות ממשלתית ושייך לכולם, לכן חיזוקו והדאגה לעובדיו הנם אינטרס לאומי. אני רוצה לברך את עובדי נמל אשדוד שהפגינו בגרות ונחישות לאורך תהליך המשא ומתן, ולחזק את ידם על כך שימשיכו למלא תפקיד מוביל בהצלחת הנמל ובתרומתו לכלכלה הישראלית".
יו"ר ועד עובדי התפעול בנמל אשדוד, אבינועם שושן, הוסיף כי " אני רוצה לברך את כל עובדי הנמל על הישגי ההסכם החדש שיסייע להפוך אותנו לנמל מודרני ומתקדם. אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש שיאפשר לתת ביטוי לסטנדרט השירות הגבוה והמקצועי של עובדי הנמל, גם בתנאי תחרות".