לידיעת השחקניות: גברים מחזיקים יותר
בעוד שכוכבות קולנוע מוצאות את מעמדן הולך ודועך עם הגיל, שחקנים מותחים את הקריירה על המסך עד גיל הפנסיה. בעקבות פרשת איילת זורר, יצאנו לבדוק מה עלה בגורל כמה זוגות מהסרטים שיצאו ביחד מקו הזינוק. רמז: הנשים קצת נעלמו לנו, הגברים עדיין רצים בשיא כוחם בקדמת הבמה
עשר שנים מפרידות בין טום הנקס לסאלי פילד. עשר שנים שלא הפריעו לשניים לככב ב-1988 בדרמה הקומית "פאנצ'ליין" כזוג אוהבים. העובדה שהוא היה בן 32, והיא בת 42, לא נתנה את אותותיה במהלך הצילומים, גם לא בעת יציאת הסרט המצליח. אבל הסיפור הלך והסתבך שש שנים לאחר מכן ב"פורסט גאמפ" זוכה האוסקר. שני הכוכבים האהובים חלקו שוב את אותו המסך. אלא שהפעם הנקס גילם את הגיבור הנמרץ שהיה שם בכל הרגעים החשובים בתולדות ארצות הברית, ואילו פילד - היא הופיעה שם הפעם כאמו המזקינה. ולחשוב שרק לפני כמה שנים הם היו זוג מאוהב.
הסיפור של הנקס ופילד הוא דוגמא הוליוודית ידועה לפערים בין גברים ונשים בתעשיית הזוהר. סוגיית פערי השכר בין שחקנים ושחקניות נחשפה לאחרונה ועוררה תחושות חמוצות. מאז ג'ניפר לורנס לקחה יוזמה והיא מובילה מהפכה אמיתית באולפנים האמריקנים. אבל לורנס - בואו לא נשכח - רק בת 25 ונמצאת בשיאה. כשמסתכלים לטווח הזמן הרחוק, מתברר כי חיי המדף של השחקניות קצר הרבה יותר משל השחקנים. בעוד הכוכבים המתבגרים יכולים לככב במותחני אקשן ואף רומנים רומנטיים עד לגיל מאוחר, הכוכבות מוצאות עצמן בתפקידים זניחים במקרה הטוב, או ללא עבודה כלל.
הבמאי הישראלי ארי פולמן הדגים את המגמה הזאת היטב בסרטו "כנס העתידנים", שבה מגלמת רובין רייט את עצמה ככוכבת מזדקנת המוכרת את דמותה המצודדת כדגימה דיגיטלית - רגע לפני תאריך התפוגה שלה. כן, אותה רובין רייט שכיכבה לצד הנקס ופילד ב-1994 כאהובתו היפהפיה של פורסט גאמפ, מוגדרת כ"סחורה ישנה" על ידי מפיק תאב בצע בהוליווד העתידנית. בעצם הוא מציע לה הליך של הארכת הקריירה. כישורי המשחק שלה אמנם לא יבואו לידי ביטוי, אבל פניה וגופה ימשיכו לחיות על המסך הדיגיטלי בצירוף פוטושופ, וישתמרו כך במשך שנים - מבלי להזדקן.
במציאות זה כמובן לא עובד כפי שגילתה רובין רייט עצמה בגיל 49. היא אמנם התקאמבקה ב"בית הקלפים", אבל עדיין לא זוכה ליותר מדי הזדמנויות בקולנוע. למעשה, פולמן העניק לה את התפקיד האחרון הגדול שלה. גם איילת זורר - עוד מכרה של טום הנקס (כיכבה לצדו ב"מלאכים ושדים" ב-2009) - התוודעה לאחרונה ליחס הנוקשה והקר של תעשיית הזוהר לנשים מתבגרות. היא רק בת 46 וכבר מוצאת עצמה מחוץ לקמפיין של חברת האופנה גולברי בגלל שינויי הגיל.
צרת רבות חצי נחמה? לא בטוח, אבל בכל מקרה המקרה הזה חוזר שוב ושוב - בהוליווד, וגם בישראל. זורר, שדווקא ממשיכה לעבוד בהוליווד בתפקידי אימהות בעיקר (של סופרמן, של ישו, של בן חור), אינה מקרה בודד. בעוד שגברים מותחים את הקריירה שלהם על המסך ואף על שערי מגזינים עד גיל הפנסיה, נשים מוצאות עצמן את מעמדן הולך ודועך עם הגיל. זה אולי לא מפתיע, ובכל זאת יצאנו לבדוק כמה מהזוגות הקולנועיים הזוהרים של הוליווד וישראל. מה קרה להם מאז שיצאו יחד לדרך - מקו הזינוק המשותף שלהם.
קלי מקגיליס והריסון פורד: "העד" (1985)
אתם זוכרים אותו כהאן סולו, אינדיאנה ג'ונס וריק דקארד, אבל הריסון פורד גם התנסה בתפקיד רגיש ב"העד" מ-1985 שחילץ אותו מז'אנר ההרפתקאות. מי שחנכה אותו היתה קלי מקגיליס היפהפיה - אז כוכבת על, שבהמשך חגה סביב טום קרוז ב"אהבה בשחקים". ומה היום? פורד בן ה-73 נחשב לשחקן הכי רווחי בהיסטוריה וככזה הוא ממשיך לקבל הצעות למכביר. ואילו מקגיליס בת ה-58 נמוגה כמעט לחלוטין מהמסך. אם תתעקשו לחפש תמצאו אותה פה ושם.
קים בייסינגר ומיקי רורק: "9.5 שבועות של שיכרון חושים" (1986)
ב-1986 לוהקו לדרמה האירוטית "9.5 שבועות של שיכרון חושים" מי שנחשב לסקסי בכוכבי הוליווד מיקי רורק, ומי שהוכתרה באופן רשמי כאישה היפה בעולם קים בייסינגר. ביחד הם חלקו אז כמה סצנות סקס בלתי נשכחות. שלושים שנה אחרי, שניהם בני 60 פלוס, אבל בעוד שרורק ממשיך לעבוד ובמרץ (למרות לא מעט משברים אישיים שכללו גמילה מסמים ואלכוהול, ומאגרופים לפנים), פניה הנאים אך המתקמטים של בייסינגר נעלמו כמעט לחלוטין. כשהיא תצוץ בסרט ההמשך של "חמישים גוונים של אפור" ב-2017, זה יהיה כחצי דאחקה על חשבונה.
ג'ינה דיוויס וג'ף גולדבלום: "הזבוב" (1986)
מול מפגני הג'לי המתקתק של "תשעה וחצי שבועות", דיוויד קרוננברג כיסה את ג'ף גולדבלום בנוזלים דביקים שונים ומשונים ב"הזבוב". גם בלי האפקטים, הוא לא נחשב לכליל השלמות הגברית, ונחיתותו האסתטית רק התגברה מול האישה שלצדו - ג'ינה דיוויס, שנודעה כאחת האטרקטיביות בזירה ההוליוודית דאז. השניים אך התאהבו ונישאו במציאות, אלא שמאז 1986 התהפכו היוצרות: גולבלום ודיוויס התגרשו, ובעוד הוא ממשיך לככב בשלל סרטים בגיל 63, היא התמסרה לבעלה הנוכחי המנתח הפלסטי, וגם מתנסה ברפואה בעצמה בגיל 60 כד"ר הרמן ב"אנטומיה של גריי", אבל לא הרבה יותר מזה.
אלונה קמחי ויהודה ברקן: "אבא גנוב" (1987)
אל סרטו "אבא גנוב" הביא יהודה ברקן את הניסיון והפרסטיג' שלו, וכדי להוסיף קצת חן נשי ליהק לצדו את אלונה קמחי שנחשבה לאחת השחקניות היפות בישראל בשנות ה-80. אלא שמאז קמחי גנזה את קריירת המשחק והדוגמנות שלה. היא בחרה להתכנס מאחורי המקלדת והפכה לסופרת. קשה להגיד שברקן עשה הרבה יותר מזה, אבל בגיל 70 הניסיון והפרסטיג' מאז נשארו לזכותו.
ענת צחור ואלון אבוטבול: "מקום ליד הים" (1988)
שנתיים אחרי שפרץ ב"שתי אצבעות מצידון", קיבל אלון אבוטבול הזדמנות להתגפף עם ובלי בגדים עם ענת צחור היפהפיה, בתפקיד קולנועי גדול ראשון שלה (לפני זה הכרנו אותה כמזכירה של יורם ב"קרובים, קרובים"). מאז אבוטבול הפך ביחד עם זורר וגל גדות לגאווה ישראלית בהוליווד. שם הוא מופיע בתפקידים קטנים בסרטים גדולים, ופה בארץ הוא נושא סרטים על הגב. צחור לעומת זאת נעלמה לנו לחלוטין. בגיל 53 היא משקיעה כל כולה באמנות וביוגה. החיים הטובים מבחינתה.
מדלן סטו וקורט ראסל: "חדירה בלתי חוקית" (1992)
אם נולדתם במילניום הנוכחי ספק אם שמעתם על מדלן סטו, אבל רגע לפני שהשעון הורה על שנת 2000 נחשבה השחקנית האמריקנית לאחת הנשים היפות בעולם. ככזו היא הובילה את המותחן "חדירה בלתי חוקית" מ-1992 לצד קורט ראסל. היום סטו בת ה-57 כבר שכחה איך נראה סט צילומי קולנוע והנוכחות היחידה שלה בשואו-ביז נרשמת בסדרה "Revenge". מנגד ראסל בן ה-64 זוכה לעדנה עם שלל תפקידים בחסות טרנטינו, אבל לא רק. "מהיר ועצבני 7" למשל.
פטרישיה ארקט וכריסטיאן סלייטר: "רומן על אמת" (1993)
לפני שנה זכתה פטרישיה ארקט באוסקר על תפקידה כאמא הולכת ומזדקנת בפרויקט הרב שנתי של ריצ'רד לינקלייטר "התבגרות". אבל רגע, לפני קצת יותר מעשרים שנה היא נחשבה לאחת הכוכבות הרעננות והמרעננות של הוליווד ב"רומן על אמת", שם כיכבה לצד כריסטיאן סלייטר. עכשיו בגיל 47 יש לה פסלון, אבל לא יותר מדי הצעות. לאחרונה חשפה בראיון כי בוטלה השתתפותה בפרסומת לחברת השקעה לאזרחים ותיקים כי "הבמאי אמר שאני יותר מדי מבוגרת כדי לגלם את אשתו של לארי קינג". ומנגד, סלייטר בן ה-46 ממשיך לעבוד כל הזמן - בטלוויזיה וגם בקולנוע.
דמי מור ומייקל דגלאס: "חשיפה" (1994)
ברזומה של מייקל דגלאס מופיעות היפהפיות הבאות: קת'לין טרנר ("בעקבות הרומן הרומנטי", 1984), גלן קלוז ("חיזור גורלי", 1987) ושרון סטון ("אינסטינקט בסיסי", 1992). הן עדיין בפנקס שלו, אבל כבר לא ברשימות הליהוק של המפיקים ההוליוודים. אבל מפתיעה מכולם היא העובדה שדגלאס בן ה-71 ממשיך להופיע ולזכות להערצה רבה מגברים ובעיקר נשים - בעוד שדמי מור שהטרידה אותו מינית (וגם קצת אותנו הצופים) ב"חשיפה", ונודעה כאחת הנשים היפות והמרשימות בהוליווד - נעלמה לחלוטין. אפשר עדיין למצוא אותה בגיל 53 בטורי הרכילות, וגם זה פחות מאז שאשטון קוצ'ר עזב אותה לטובת מילה קוניס הצעירה.
ג'ולייט לואיס ו-וודי הארלסון: "רוצחים מלידה" (1994)
מיקי ומלורי הסעירו אותנו כזוג אוהבים מופרע, אבל בעוד שוודי הארלסון נתפס בעינינו בעיקר כפריק אלים, לג'ולייט לואיס היתה גם אנרגיה נערית סקסית שכזו. אבל זו כנראה דעכה לה מאז "רוצחים מלידה" של אוליבר סטון. בגיל 42 אפשר עדיין לצפות בה פה ושם אבל בתפקידים הולכים וקטנים. הארלסון לעומת זאת הרחיב את הקרחת בגיל 54 וגם את האחיזה שלו בהוליווד עם "משחקי הרעב", "האשליה" וכמובן כמארטי הארט בעונה הראשונה של הסדרה "בלש אמיתי".
אליזבת' שו וניקולס קייג': "לעזוב את לאס וגאס" (1995)
את האוסקר היחיד בקריירה רבת התהפוכות שלו השיג קייג' על תפקידו בדרמה הרומנטית "לעזוב את לאס וגאס". אבל אי אפשר לשכוח גם את האישה שלצדו אליזבת' שו, שהיתה מועמדת גם היא לפסלון. אבל אין צדק בעולם. היא יצאה בידיים ריקות מטקס האוסקר וקשה לציין הופעה משמעותית שלה בעשרים השנה האחרונות. וקייג', בגיל 52 הוא מככב ביותר סרטים מאי פעם. אפשר להתווכח על האיכויות שלהם, אבל כסף הוא מביא הביתה - והוא צריך הרבה ממנו.
מישל פייפר וג'ורג' קלוני: "יום בהיר אחד" (1996)
כשהם נפגשו לראשונה בדרמה הרומנטית "יום בהיר אחד" מ-1996, היתה פייפר כוכבת על לוהטת ונחשקת,
בעוד שקלוני היה בעיצומה של נסיקה. אבל מאז כל כך הרבה דברים השתנו. יש מי שמייעדים לקלוני בן ה-54 קריירה פוליטית אבל בינתיים הם מתרשמים בהופעותיו הקולנועיות וגם בפרסומות כפרזנטור של חברת קפה. ומה עם פייפר? בגיל 57 היא מתקשה להישאר בתודעה, עם הבלחות פה ושם כאשת איש נוירוטית.
אוולין קפלון ונירו לוי: "החברים של יאנה" (1999)
הם היו אמורים להיות הדבר החם הבא בקולנוע הישראלי - כך לפחות הכריזו המבקרים כשצפו בהופעותיהם של אוולין קפלון ונירו לוי הצעירים בדרמה "החברים של יאנה". הם אף זכו בפרסי אופיר לשחקנית ולשחקן. אלא שמאז רק נירו לוי נשאר בתודעתנו. בגיל 47 הוא עדיין נתפס בציבוריות הישראלית כגבר גבר, כזה שראוי לתפקידים בטלוויזיה ובעיקר בפרסומות. מנגד קפלון בת ה-45 נעלמה לנו כמעט לחלוטין. מי שמחפש ימצא אותה אולי בצד השני של המצלמה.
אנט בנינג וקווין ספייסי: "אמריקן ביוטי" (1999)
אנט בנינג - פצצה הוליוודית תקנית - השאירה את בעלה וורן בייטי בבית והתמסרה לתא המשפחתי הבדיוני הקלוקל שחלקה עם קווין ספייסי בדרמה זוכת האוסקר "אמריקן ביוטי". אבל צחוק הגורל, הבעל הליימעך מהסרט ההוא, עושה עכשיו גדולות ונצורות כגיל 56 כפרנק אנדרווד ב"בית הקלפים". הוא גם נהנה ממעמד עילאי בהוליווד של היום, בעוד שבנינג בת ה-57 מלוהקת פחות ופחות. היא יכולה עכשיו להגיד יותר זמן לבעל השווה שלה.
טינקרבל ואקי אבני: "ההסדר" (2000)
לסרטו הארוך הראשון ליהק יוסף סידר שניים מהכוכבים הגדולים של הקולנוע הישראלי - אקי אבני וטינקרבל. ואכן, השניים זכו בפרסי אופיר למשחק על הופעתם ב"ההסדר", אלא שמאז הקריירות שלהם הלכו בכיוונים הפוכים. אבני יצא לנסות את מזלו בהוליווד, בעוד שטינקרבל ירדה לה למדבר והתמסרה לחיי המשפחה לצד בעלה המפיק אייל שיראי. אבני בן ה-48 אמנם לא הצליח להיקלט בניכר, אבל מאז חזרתו ממשיך לעבוד בשואו-ביז - בעיקר בטלוויזיה, ולעתים גם בקולנוע.