גוגל והמכונית האוטונומית - המספרים נחשפים
ענקית הטכנולוגיה משתתפת במירוץ האדיר לפיתוח מכונית שתנהג באופן עצמאי. בדו"ח האחרון חשפה החברה את המספרים המרשימים מאחורי הפרויקט
גוגל מתקדמת במהירות עם פרויקט המכונית האוטונומית. דו"ח הפעילות שחושפת כעת החברה מדווח על מספרים מרשימים במיוחד, המבהירים עד כמה רציני פרויקט המכונית האוטונומית של ענקית הטכנולוגיה האמריקאית. ולא מדובר רק בהקמת חטיבת "גוגל אוטו" שנחשפה לפני כחצי שנה, זו שהפריכה הערכות מוקדמות לפיהן תחבור גוגל ליצרנית רכב ותיקה ותנסה לבסס את הרכב האוטונומי על דגמים קיימים.
המספרים הנחשפים מלמדים עד כמה גוגל רצינית:
- 22 מכוניות מדגם לקסוס RX450h נוסעות כבר היום - ללא נהג - על כבישים ציבוריים ברחבי ארה"ב
- 33 אבות-טיפוס ייצרה החברה עד עתה, וכולם נמצאים בתנועה על כבישים ציבוריים
- 2.3 מיליון ק"מ של נסיעה אוטונומית נצברו מאז 2009
- 15-30 אלף ק"מ "אוטונומיים" חדשים נצברים מדי שבוע
- 5 מיליון ק"מ מדי יום מעובדים בעזרת מחשב
בגוגל מסבירים כי למרות שנהיגה אוטונומית ברחובות ערים ובכבישים ציבוריים אחרים היא המטרה הסופית, ולכן השימוש במכוניות "אמיתיות" בתנאי אמת חשובה במיוחד, סימולטור הנסיעה שבנתה החברה מסוגל לספק מידע אדיר. לדברי החברה, המהנדסים מוסיפים ומעדכנים את התוכנות הרלוונטיות על בסיס קבוע, תוך שהם משפרים לא רק את היכולות של הרכב עצמו, אלא גם מעניקים לגוגל יכולת התמודדות עם כמות עצומה של משתנים.
כך מסוגלת החברה לנסות באופן מדוקדק כל פיתוח שהיא עומדת לשלב במכוניות הנעות על הכביש. "אנחנו יכולים להשוות במהירות ובאופן מדויק ביותר בין מיליוני ק"מ שצברנו עם רכב שעשה שימוש בתוכנה, עם אותם קילומטרים בדיוק שהרכב עובר כשהוא מצויד בתוכנה משודרגת. למשל, כדי לפנות שמאלה בצמתים באופן נינוח יותר עבור נוסעי הרכב, שדרגנו את התוכנה כך שהרכב יפנה באופן פחות חד. כדי לוודא שכך לא נוצרים סיכונים מיותרים, הרצנו במהירות את כל הק"מ שצברנו וגילינו כיצד זה יתבטא ב'חיים האמיתיים'", דברי גוגל.
יש להזכיר בהקשר זה כי גוגל היא רק אחת החברות העוסקות באופן מתקדם בפיתוח מכונית אוטונומית. החל ביצרניות רכב דוגמת פורד, אודי, מרצדס, רנו-ניסאן, GM ואחרות הנמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים, דרך חברות טכנולוגיה שונות, כולל מוביל איי הישראלית. כולן עוסקות בפיתוח ושיפור יכולות הרכב. לפי הערכות, המכונית האוטונומית מוכנה כבר לפעילות ויכולה להשתלב באופן מיידי בתנועה.
אלא שמגבלות אחרות הן אלה המעכבות זאת. החל בבעיות משפטיות הנוגעות לאחריות במקרה תאונה למשל, דרך שאלות אתיות עליהן אין עדיין תשובות - למשל על מי "שומרת" המכונית יותר במקרה קיצון, הולכי רגל בסביבה או נוסעיה. ואלה שתי דוגמאות בלבד. עד שהמכונית האוטונומית תגיע לשלב הייצור הסדרתי והשיווק בעוד שנים ספורות, יאלצו מתכנניה למצוא תשובות גם עבור שאלות אלה.