יום לפני מבחן: כך תשפרו את סיכויי ההצלחה
אוהבים לקום מוקדם בבוקר ולשנן כמה דברים אחרונים לפני המבחן? מסתבר שזה לא כל כך מועיל. אלו השיטות שיעזרו לכם לשפר את סיכויי ההצלחה יממה לפני מבחן. מדריך
הבחינות כבר בפתח וכבר אפשר להרגיש את המתח. כמה פעמים למדנו את החומר, התכוננו בצורה מקיפה, עשינו חזרה אחת ועוד אחת והגענו לבחינה עייפים אך מרוצים – אבל בסוף התוצאות היו מאכזבות? אם נתנהל נכון ביממה האחרונה שלפני בחינה נוכל לשפר באופן משמעותי את הסיכוי להצליח בבחינה.
כתבות נוספות בנושא בערוץ הלימודים :
- איך תצליחו באקדמיה? ציירו כמו בגן הילדים
- החוש הדומיננטי שיעזור לכם בלימודים
- מהי הדרך הטובה ביותר להתכונן לבחינות?
ממש כמו ששחקני כדורגל לא ילמדו תרגילים חדשים ביממה שלפני המשחק, אלא יסתפקו בתרגול קצר, מנוחה והתכוננות מנטלית. כך גם אנו חייבים להכין את עצמנו לבחינה. לימודים אינטנסיביים, ביממה האחרונה שלפני הבחינה, עלולים להתיש אותנו נפשית והנזק יהיה רב מהתועלת. אז מה כדאי לעשות ביממה האחרונה כדי לנצל טוב את הזמן ולהגיע מוכנים בצורה הטובה ביותר לבחינה?
ראשית, אני ממליץ להקדיש את היממה האחרונה לחזרה בלבד. לימוד חומר חדש ביממה זו עלול לגרום ללחצים ופחדים מיותרים לפני הבחינה. הפחד והלחץ הנוסף עלול לגרום לבלבול ולפגיעה במענה שלנו לשאלות על חומר שלמדנו מראש.
חשוב להקפיד על שנת לילה מלאה לפני הבחינה. עייפות היא אחד הגורמים המרכזיים לאי-מיצוי הפוטנציאל הלימודי, משך השינה בלילה שלפני הבחינה צריך להיות זהה למשך השינה שאנו רגילים אליו בשאר ימות השנה. שינוי במשך השינה (אפילו אם זה יותר שעות שינה מהרגיל) מוציא את הגוף מהתבנית הקבועה ועלול לגרום לעייפות וחוסר ריכוז.
מדוע בבוקר הבחינה לא כדאי ללמוד כלל?
נתזמן את השעון המעורר כך שנקום שעתיים לפחות לפני שעת תחילת הבחינה. למוח האנושי נדרשות כשעתיים כדי להגיע לשיאו המנטלי. במקרים של בחינות בשעות הבוקר המוקדמות, מומלץ להקדים לקום וכך להגיע לתחילת הבחינה ברמה גבוהה של ערות וריכוז. אחד הכלים המומלצים כדי לעודד עוררות הוא להתקלח בבוקר הבחינה. זה נעים, מרענן ומכניס לאווירה של משהו אחר (אם אנחנו לא מורגלים בכך).
בבוקר הבחינה כדאי לא ללמוד כלל. אם הבחינה מתקיימת אחרי הצהריים, ניתן לחזור בבוקר על דף נוסחאות או על סיכומים של החומר, אך עדיף שלא לפתור תרגילים או שאלות ובוודאי שלא ללמוד נושאים חדשים. כדאי לשמור על "הראש פנוי" למיצוי מקסימלי בבחינה ולא להגיע מותשים מנטלית לבחינה.
לפני הבחינה כדאי לאכול ארוחה קלה ועשירה. ארוחה זו תספק את האנרגיה שהמוח זקוק לה בשעת מאמץ ותסייע לשמור על רמת ריכוז גבוהה לאורך זמן. שימו לב לא לאכול מאכלים שמעלים באופן מהיר את רמת הסוכר בדם – במצב כזה אחרי העלייה ממתינה לכם גם ירידה חדה שעשויה לפגוע בריכוז.
מומלץ מאוד להגיע לכיתה כעשרים דקות לפחות לפני תחילת הבחינה. מטרת ההגעה המוקדמת היא להבטיח הגעה בשלווה וללא לחץ מיותר לפני הבחינה וכן להבטיח שיישאר לנו זמן לטפל בכל מיני תקלות בלתי צפויו תכדוגמת בעיות ברישום או שכחה של כלי כתיבה. לא פחות חשוב מזה, אם נגיע מוקדם נוכל לבחור את מקום הישיבה שאנחנו מעדיפים או מורגלים אליו – זה גם מגביר את השקט הנפשי וגם מאפשר שימוש ברמזי שליפה שהמוח מורגל אליהם (בצורה לא מודעת).
אחרי בחירת מקום הישיבה, מומלץ להימנע משיחות על הבחינה, על שאלות אפשריות וכדומה. יש סטודנטים, בעיקר כאלה שאינם מוכנים לבחינה, שנוטים לנסות להרגיע את עצמם על חשבון שארה נבחנים. הם מציפים את הסובבים אותם בשאלות, שלא בהכרח קשורות לחומר, תוך שהם יוצרים אווירה של לחץ וחרדה. לכן מומלץ לא להישאר בכיתה ולא לתת יד ללחץ מיותר זה. את הדקות שלפני הבחינה כדאי להקדיש להרגעה עצמית בפינה שקטה ולא להתרגשות ועוררות מיותרות.
ואם אנחנו כבר כאן אז נסיים בשני טיפים להתמודדות עם לחץ במהלך הבחינה עצמה:
"לנשום עד 5": במהלך הבחינה אנו עלולים לאבד את הריכוז ולהיכנס למצב של לחץ וחרדה. הנטייה הטבעית שלנו היא לנסות לעבוד מהר עוד יותר, כדי להתגבר על הפסד הזמן שכבר נגרם וכן כדי לחוות תחושת הצלחה מהירה.
התוצאה היא כמובן הפוכה: אנו נכנס בדרך כלל למצב של "כדור שלג" שבו החרדה רק גוברת ואיננו מצליחים להשתלט עליה. כדי להתמודד בהצלחה עם המצב,עלינו לבצע בדיוק את הפעולה ההפוכה, להפסיק לנסות לענות על השאלות, להניח את כלי הכתיבה, לעצום את העיניים ולנשום 5 נשימות עמוקות לאט ובצורה סדירה. רק לאחר שנסיים לספור, נפקח את העיניים ואז נחזור לפתור את הבחינה בצורה מסודרת ושקולה.
אם לא הצלחנו להירגע כדאי לקחת הפסקה יזומה: כאשר אנו מרגישים לחוצים או פשוט לא מצליחים להתרכז, מומלץ לעשות הפסקה כדי להיחלץ ממעגל הקסמים השלילי. הפסקה כזו יכולה להיות למשל יציאה לשטיפת פנים ולשתייה או יציאה לשירותים. כל זאת כדילקחת פסק זמן להתארגנות מחדש ולהשבת הריכוז. יש להקפיד שהפסקה זו אכן אפשרית מבחינת לוחות הזמנים העומדים לרשותנו עד לסיום הבחינה.
אם נתנהל נכון ביממה שלפני הבחינה, בבוקר הבחינה עצמה וכמובן במהלכה – נוכל לשפר משמעותית את ההישגים שלנו ולהגביר את הסיכוי שההשקעה שלנו במהלך הסמסטר תתבטא בבחינה עצמה.
הכותב הוא מומחה למיומנויות למידה, ממקימי חברת פסיפס להנחייה והקניית מיומנויות למידה להורים, סגלי חינוך, סטודנטים ותלמידים. ממחברי הספר "סודות הלמידה"