מה זז כמו ג'אגר ונשמע בול כמו ביונסה?
הראפר שנדחף לדואט של קווין ודיוויד בואי, הליידי שביטאה את עצמה בדיוק כמו מדונה והרוקר הבלונדיני שהצ'ילי פפרס, הפו פייטרס ואפילו סאם סמית' חיקו לו בפינה. אחרי שהחלפתם את תמונת הפרופיל, זה הזמן לשמוע את הכפילים של השמות הגדולים באמת. דופלגנגר מוזיקלי
כמיטב מסורת הרשת, עם פרוץ חודש פברואר, פשה שבוע הדופלגנגר בכל פרופיל פייסבוק אפשרי ומילא את הפיד שלכם בתמונות של מפורסמים שונים בעלי דמיון מקרי, שולי או אפסי לחברי הפייסבוק שלכם - היומיומיים עד כאב.
ברוח השבוע בו לכל אחד תאום זהה, ומוצלח ממנו, חיפשנו אחר שירים שספגו השראה מאחרים, את הקלאסיקות שהשפיעו על יוצרים אפילו ללא ידיעתם, ובמקרים חריגים יותר - את הלהיטים הכמעט זהים שיצאו בסמיכות זה לזה.
מדונה מול ליידי גאגא
מהמקרים המוכרים והמסוקרים יותר. "Born This Way", שיר הנושא של אלבומה של ליידי גאגא מ-2010, יותר משאל אלמנטים מ"Express Yourself", להיטה הענק של מדונה מ-1989.
המלכה האם, עם "Express Yourself"
הטענה כי גאגא ספגה השראה ישירה מהשיר הגיונית ומתבקשת בסך הכל, בהתחשב בכך שלתקופה מסוימת היא נחשבה ליורשת תואר מלכת הפופ ולמי שניתן למתוח בין יצירתה מאתגרת התפיסות שניתן לבין מדונה פורצת הדרך קו ישר. יש מבקרים שאף ראו בשירה של גאגא לא יותר משחזור מעודכן של שירה של מדונה, בשילוב שיר מפורסם נוסף של המלכה אסתר - "Vogue".
ליידי גאגא. נולדה ככה? לא בטוח
רד הוט צ'ילי פפרס מול טום פטי
אם כבר לגנוב אז מטום פטי. כך, כנראה, חשבו חברי הרד הוט צ'ילי פפרס כשהוציאו את "Dani California" ב-2006, הסינגל שהוביל את אלבומם הכפול "Stadium Arcadium".
הגרסה של הצ'ילי פפרס
אבל לא צריך להיות חדי אוזן כדי לשים לב לדמיון הבולט ל"Mary Jane's Last Dance", להיט שנחשב על ידי רבים כשיר הלל לחיבתו של פטי לסמים. והצ'לי פפרס הם לא היחידים ששאבו השראה מאותו טום פטי. ועל כך - בפסקה הבאה.
וכך זה נשמע בטום פטית
סאם סמית' מול טום פטי
שמונה שנים אחרי שאנתוני קידיס וחבריו שאבו השראה מהרוקר האמריקני הבלונדיני, הגיע תורו של הבריטי הצעיר סאם סמית' ב-2014 להוציא את "Stay With Me" - להיט ענק לכל הדעות, שנשמע כמו גניבה מוחלטת מ"Won't Back Down" של, ובכן, טום פטי. כמובן שלא לקח המון זמן כדי שמישהו יבחין בעניין, ואנשי חברת ההפצה של פטי פנו במהרה לאנשיו של סמית' על מנת להסדיר את נושא ההשאלה הבוטה.
ראש בראש: סאם סמית' וטום פטי
בדיוק לפני שנה, בינואר 2015, הושגה פשרה בין שני הצדדים, כשפטי ושותפו ליצירה ג'ף לין זכו לקרדיטים בין כותבי השיר ול-12.5 אחוז מהתמלוגים. "כל שנותיי ככותב שירים הראו לי שדברים כאלה יכולים לקרות", התייחס פטי לפרשה. "בדרך כלל אתה מבחין בזה לפני שזה עוזב את אולפן ההקלטות, אבל במקרה הנוכחי זה יצא החוצה. אנשיו של סאם היו מאוד מבינים והגענו בקלות להסכם בינינו".
סמית', אגב, טוען כי מעולם לא שמע את שירו של פטי לפני, אך נאלץ להודות בדמיון בין שני השירים.
פו פייטרס מול טום פטי
בהתחשב בעובדה שכולם גונבים מטום פטי, הייתם מצפים שהוא יזכה למעמד כוכב על. החשודים הבאים הם הפו פייטרס ושירם "Wheels" מ-2009, לו הדמיון הניכר לאחד מלהיטיו הגדולים של פטי "Learning To Fly". באופן מעניין, הביקורת של מגזין ה"בילבורד" האמריקני טענה כי מדובר בשיר מעדות הוויזר או דה פריי, וקצת פספסה את ההשראה הגדולה ביותר לשיר.
הגלגלים של הפו פייטרס
שנים לפני כן הוציאו הפייטרס את "Learn To Fly", שיר בעל דמיון סמנטי בלבד לשירו של פטי מ-1991 (ומה תגיד דנה ברגר ו"לומדת לעוף" שלה?). במקרה של "Wheels" קשה לפספס את הדמיון, ויש להניח שהוא גם נעשה באופן מודע בהתחשב בהיסטוריה שבין דייב גרוהל לפטי.
טום פטי עם "Learn To Fly". טוב דיי
כשנירוונה חדלה להתקיים ב-1994 עם התאבדותו של סולן הלהקה קורט קוביין, הציע פטי לגרוהל, אז בעיקר מתופף מוצלח, להצטרף ללהקתו כחבר קבוע. גרוהל אכן הופיע עם פטי, אך סירב בנימוס לבקשה. הדבר התברר כבחירה נבונה שכן גרוהל הפך לאחד האנשים החשובים ברוק האמריקאי - ועשה זאת מעמדת הסולן.
ונילה אייס מול קווין ודיוויד בואי
עוד מקרה מוכר במיוחד הוא זה של "Ice Ice Baby" של ונילה אייס מ-1990, שנשמע מאוד מאוד דומה ל"Under Pressure", שירם האיקוני של להקת קווין ודייויד בואי מ-1981. הבייס ליין של שני הלהיטים זהה לחלוטין, וכאשר אומת הראפר הלבן עם עובדה זו ניסה להסביר את השוני בין שני השירים, בראיון שהפך כבר מאז לקלאסיקה מכל הסיבות הלא נכונות.
אייס אייס בייבי. וונילה אייס משאיל מבואי וקווין
בראיונות מאוחרים יותר הודה אייס כי הוא אכן סימפל את שירם של קווין ובואי (ו"שכח" להעניק להם קרדיט), וסיפר על שיטת עבודה שכללה האזנה לתקליטי רוקנ'רול של אחיו הגדול. מאז בואי זצ"ל וכל חברי קווין רשומים בין כותבי השיר. עוד טען אייס טען בהמשך כי הוא נחשב לפורץ דרך בתחום הסימפול והבאתו להיפ הופ המיינסטרימי. שיהיה.
ועכשיו למקור. "Under Pressure"
R.E.M מול לאונרד כהן
31 שנים עומדות בין "Suzanne" האהוב של לאונרד כהן לבין "Hope" הלא ממש מוכר של R.E.M. שיר התקווה למעשה נכתב ב-1998, ובניגוד ללא מעט שירים ברשימה - גם נתן קרדיט למקור ההשראה מאוד מהר. זה קרה מיד כשהבינו מייקל סטייפ וחבריו ללהקה שבמודע או לא - הם שאבו השראה רבה מכהן.
"Hope". חברי R.E.M לא לקחו את כל הקרדיט
כהן, מצידו, הצדיק את R.E.M אך טען כי היתה להם זכות לגנוב ממנו, שכן "יהיה זה שגוי לכתוב את השיר הזה וגם להתעשר ממנו".
הרולינג סטונס מול דה וורב
"Bitter Sweet Symphony" של דה וורב הביא להם הכרה רבה ונחשב ללהיט ניינטיז ענק, ששורד את מבחן הזמן גם היום. חבל, אם כן, שריצ'רד אשקרופט ושותפיו (להגדיר את הלהקה כ"חברים" יהיה לא מדויק, נוכח כמות הפעמים שהתפרקו) לא רואים היום אגורה ממנו.
למה? ובכן, בית המשפט החליט שהלהיט שואב "יותר מדי" השראה מהקלטה תזמורתית של אנדרו אולדהם לשירם של הרולינג סטונס "The Last Time".
"Bitter Sweet Symphony". אשקרופט הלך דומה מדי לג'אגר
"נאמר לנו שהתמלוגים מהשיר הולכים להתחלק שווה בשווה", ספיר בסיסט ההרכב סיימון ג'ונס. "ואז הם ראו כמה טוב התקליט מכר, ועד מהרה הם ביקשו מאה אחוז מהתמלוגים - או שידרשו לאסור על מכירת הסינגל בחנויות. לא היתה לנו יותר מדי ברירה", הוא הוסיף.
"The Last Time". כל הכסף הלך
אשקרפוט, מאוכזב מכך שלא יזכה להרוויח מאחד השירים הגדולים שכתב, עקץ את הסטונס כשאמר "זה השיר הכי טוב שג'אגר וריצ'ארדס כתבו ב-20 השנים האחרונות". יש לציין כי חברי להקת הסטרוקס ניהלו משא ומתן קודם וקיבלו אישור לשימוש במספר אלמנטים מהשיר. "
אבריל לוין מול טיילור סוויפט
טיילור סוויפט נמנית היום עם כוכבי הפופ הגדולים והעשירים של התקופה - לא מעט בזכות הטייטל כותבת ומלחינה. הלהיט הענק שלנה מהשנה שעברה "Shake It Off" שאב השראה ממספר שירים, ביניהם "Hollaback Girl" של גוון סטפני ואפילו "The Wire" של חברותיה מלהקת חיים.
"Shake it Off". כשטיילור קיבלה השראה מכל החברות
בין שלל הלהיטים אותם הוא מזכיר, בולט "The Best Damn Thing" של שם לוהט (לשעבר) בעולם הפופ - אבריל לוין. שירים אחרים ששירה של סוויפט מזכיר הם "Shake It Out" של פלורנס אנד דה מאשין (גם ברמת השם, ושימו לב לדמיון מעניין בפזמון) ושיר נוסף של אבריל - הפעם מדובר ב-"What The Hell". באמת מה לעזאזל?
למה לעזאזל טיילור מעתיקה מאבריל?
ביונסה מול קלי קלארקסון
"Halo" של ביונסה ו-"Already Gone" של קלי קלארקסון נשמעים מספיק דומה זה לזה, בכדי לצור סכסוך מתוקשר בין קלארקסון לבין שותפה לכתיבת השיר בריאן תאדר, איש להקת וואן רפאבליק - שגם חתום על השיר של ביונסה.
ביונסה Vs קלי. מי שרה את זה קודם?
בון ג'ובי מול בלינדה קרלייל
בסך הכל אפשר להבין את בלינדה קרלייל ואת שותפיה ליצירת "Heaven Is A Place On Earth", על הדמיון לשיר המזוהה ביותר עם להקת בון ג'ובי - "Livin' On A Prayer".
בלינדה חיה על תפילה
בין השניים מפרידים אחד עשר חודשים, ושירי רוק רבים בשנות השמונים נשמעו ברוח הלהיט הענק ההוא של בון ג'ובי. מה גם שרבים לא נוטים לשים לב דמיון בין, וקרלייל הצליחה ליצור לשיר חיים משל עצמו, ללא קשר לתאום הלא באמת זהה שלו.
בון ג'ובי. באייטיז כולם נשמעו ככה
ואחד אחרון - הסטרוקס מול טום פטי
טוב, זה כבר מוגזם.