שערוריית הדיזל בישראל - צ'מפיון תתחיל לתקן
פולקסווגן נאלצת הזמין למוסכיה כ-11 מיליון כלי רכב מסביב לעולם, כ-12 אלף מהם בישראל. כעת מפרסמת היבואנית בישראל, חברת צ'מפיון מוטורס, תאריך לתחילת ריקול מקומי
פולקסווגן התחייבה לחסל את הזיהום האסור שפולטות 11 מיליון ממכוניותיה ברחבי העולם עד סוף שנה זו, ומתחילה סוף סוף לפעול. צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי קונצרן פולקסווגן הגרמני לישראל - פולקסווגן, אודי, סיאט וסקודה - מודיעה כי בתחילת חודש מרץ תוכל לפתוח במבצע ריקול גדול ל-12 אלף מכוניות משלל דגמים (ראו טבלה). לפי היבואנית, "קבוצת פולקסווגן החלה בביצוע קמפיין עולמי במנועי הדיזל. ממידע שהועבר מהיצרן, הקמפיין יבוצע בהדרגה, על פי הדגמים השונים ולמיטב הבנתנו במקביל בכל העולם".
הדיזלגייט של פולקסווגן – מחשיפה ועד התפטרות
פולקסווגן נאלצת לבצע ריקול - ואלה המכוניות בישראל"פולקסווגן רימתה בבדיקות זיהום אוויר"
הודעה זו מגיעה לאחר דיווחים שהתפרסמו במהלך סוף השבוע, לפיהם הקונצרן העביר לכל נציגיו ברחבי העולם רשימות מפורטות של דגמים וגרסאות שיידרשו לתיקון, כמו-גם לו"ז מדויק לקבלת החלקים השונים שיהוו חלק מבצע לצמצום להקטנת פליטת הזיהום. "פתרונות לדגמים הרלוונטיים לישראל צפויים להיות זמינים בתחילת חודש מרץ, תוך צפי לפתרון זמין לכל כלי הרכב המעורבים עד סוף השנה. צ'מפיון מוטורס, בתיאום עם משרד התחבורה, תחל לשלוח מכתבים לכל הלקוחות הרלוונטיים בתקופה הקרובה", דבר צ'מפיון.
מותג | מספר מכוניות צפוי |
סקודה | 5,865 |
פולקסוגן מסחריות | 2,851 |
פולקסווגן פרטיות | 2,811 |
אודי | 262 |
סיאט | 225 |
דגם | מספר כלי הרכב (בקירוב) |
פולקסווגן קאדי | 2,850 |
סקודה אוקטביה | 2,458 |
פולקסווגן ג'טה | 1,511 |
סקודה פאביה | 1,356 |
סקודה ראפיד | 1,120 |
פולקסווגן פאסאט | 701 |
סקודה סופרב | כ-500 |
גולף פלוס | כ-400 |
סקודה יטי | כ-300 |
אודי Q5 | 228 |
סיאט טולדו | 225 |
פולקסווגן טיגואן | כ-100 |
סקודה רומסטר | כ-90 |
פרשת זיהום האוויר ממכוניות פולקסווגן התפוצצה ברעש רב במהלך חודש ספטמבר 2015. לפי דיווחים ראשוניים, בדיקות שנערכו במהלך 2014 למספר מכוניות מתוצרת פולקסווגן, העלו כי הן פולטות כמות גבוהה פי 40 מהמותר של זיהום לחלל האוויר. בדיקות מעבדה הנדרשות על-ידי הרשות להגנת הסביבה בארה"ב הראו כי המכוניות עומדות ללא בעיה בתקן המחמיר שם (לעומת אירופה), אך בדיקות שנערכו בתנאי אמת הראו כי כמות הזיהום גדלה לפתע פי 40.
במאי 2014 פתחה הרשות להגנת הסביבה בחקירה, תוך שהיא מעדכנת את היצרנית בממצאים הראשוניים. פולקסווגן טענה בתחילה כי התוצאות מוטות, ואף הכחישה בחודש דצמבר 2014 דיווחים על הכנה לריקול מקומי בארה"ב של חצי מיליון מכוניות. בדיקות חוזרות בחודש מאי 2015 הוכיחו כי לא השתנה דבר, וחודשיים מאוחר יותר הודיעה הרשות ליצרנית כי החקירה בעיצומה וביטלה את אישור השיווק של דגמי 2016 עד לתיקון.
רק בחודש ספטמבר האחרון הודתה פולקסווגן כי מערכות מניעת הזיהום במנועי דיזל מתוצרתה מתוכננות לפעול בשני מצבים: "בדיקת זיהום" ו"כביש". הראשון נכנס לפעולה בעת בדיקה ומאפשר למנוע לפעול באופן "נקי", השני נכנס לפעולה כאשר לא מתבצעת בדיקה והרכב מתפקד באופן רגיל. במצב זה עובדים המנועים ברמת זיהום עד פי 40 מהמותר לפי תקנות הרשות האמריקאית להגנת הסביבה.
מכאן החלו הדברים להתגלגל במהירות, תוך שברור כי הקונצרן התקין בכמות עצומה של מכוניות תוכנה המזהה בדיקות זיהום אוויר ומפעילה מערכות שונות כדי לצמצם את הזיהום לכמות המותרת. כאשר המכונית אינה בבדיקה, הזיהום גבוה עד פי 40.
בינתיים הודתה היצרנית כי 11 מיליון מכוניות מתוצרתה ממגוון דגמים וגרסאות זיהמו את האוויר במשך 6 שנים לפחות. מניית הקונצרן צללה תוך שהיא חותכת מערכו של הקונצרן עשרות אחוזים, כמות עצומה של תביעות שונות ממגוון גופים בכל יבשת הוגשו ויוגשו, המנכ"ל ובכירים נוספים התפטרו, ונראה כי זה עדיין רק קצה הקרחון.