דו"ח הביקורת על הפרקליטות: רק 21 תלונות מוצדקות ב-2015
נציבת הביקורת, השופטת לשעבר הילה גרסטל, ציינה כי חל שיפור בעבודת הגופים המבוקרים וקיימת מודעות לצורך בייעול. ארגון הפרקליטים: הנציבה עושה שימוש בדו"ח כדי להכפיש את המבוקרים
הנציבה גרסטל מציינת כי כבר עתה חל שיפור בעבודה השוטפת של חלק מהמבוקרים, וכי בפרקליטות קיימת מודעות לצורך המערכתי בשיפור ובייעול תהליכים. אולם לדבריה, מהדו"חות שלה עולה כי אין מדיניות אחידה וברורה בהתייחס לתהליכים מרכזיים של שירות לציבור.
מהדו"ח המוגש היום עולה כי בשנת 2015 הוגשו לנציבות 535 תלונות. 74 אחוז מהן הוגשו נגד הפרקליטות, 5 אחוזים - נגד התביעה המשטרתית. רק 21 מהתלונות שהוגשו נמצאו מוצדקות. ב־16 מהתלונות עצם התערבותה של הנציבות הביאה לטיפול בתלונה ולסגירתה.
במקרה של 101 תלונות הפסיקה הנציבות את הבירור מסיבות שונות, כמו למשל שהתלונה אנונימית, או הוגשה במהלך חקירת משטרה או שקיים הליך אחר התלוי ועומד בעניינה. עוד עולה כי 71 אחוז מהמתלוננים לא היו מיוצגים על ידי סנגורים וראו בנציבות כתובת למצוקתם מול הפרקליטות. 9 אחוזים מהתלונות הוגשו על ידי עורכי דין, ו־7 אחוזים הוגשו על ידי גופים ציבוריים.
ארגון הפרקליטים מסר בתגובה: "הנציבות משמיצה ארגון עובדים באופן שאיננו מוכר ואיננו לגיטימי למרות טענות משפטיות וענייניות שמעלה הארגון, ואף נמצאו מוצדקות על ידי שופט עליון בדימוס ועל ידי מבקר מדינה לשעבר. הנציבות מנסה להציג את הפרקליטים כמי שמתנגדים לביקורת אף שההפך הוא הנכון. הפרקליטים הסכימו להקמת גוף ביקורת נוסף בחקיקה, כפי שקבעה ועדה מקצועית, והנציבה היא שנאבקת ומתנגדת".