צפו: המחבל מקבל פצצה בעלייה למטוס
5 ימים אחרי שחור נפער במטוס בסומליה ומחבל מתאבד נשאב החוצה, נחשף הסרטון שבו נראים עובדים בנמל התעופה מוסרים לו מחשב ממולכד - אחרי הבידוק הביטחוני. הוא אמור היה להתפוצץ במטוס "טורקיש איירליינס". הטייס: "אפס אבטחה בנמל, אנשים עולים למטוס ואתה לא יודע מי זה מי"
זה הרגע שבו התוכנית של "א-שבאב", אחד מארגוני הטרור המסוכנים ביותר באפריקה, הפכה מחלום ג'יהאדיסטי מטורף – למציאות. המחבל שגויס למשימה פוסע בנמל התעופה הבינלאומי של מוגדישו, עובר בהצלחה את הבידוק הביטחוני – ואז בעודו ממתין למטוס מגיעים אליו שני עובדי הנמל – ומוסרים לו מחשב ממולכד, שבעזרתו הוא אמור לפוצץ את כלי הטיס במה שיהפוך לפיגוע הגדול והמתוחכם ביותר שהצליח ארגון הטרור, המסונף לאל-קאעידה, לבצע מאז היווסדו.
צילומי האבטחה שחושף היום (ב') המודיעין הסומלי מטרידים מאוד, משום שאפשר לראות בהם בבירור איש ביטחון העובד בנמל התעופה, לבוש באפודה זוהרת רשמית, מוסר את מטען החבלה למחבל – מה שמעיד עד כמה חדירה יכולה להיות חומת האבטחה בסומליה אפילו כשמדובר בנמל תעופה בינלאומי, שמספק שירות לחברות תעופה ענקיות ויוקרתיות. דבר קיומו של הסרטון נחשף כבר אתמול, והיום הוא משודר לראשונה.
ניסיון הפיגוע, נזכיר, התרחש ביום רביעי שעבר: כלי תקשורת בסומליה דיווחו כי מטוס שב על עקבותיו כרבע שעה אחרי שהמריא מנמל התעופה בבירה בדרכו לג'יבוטי עם 74 נוסעים, משום שחור נפער בבטנו. רק בסוף השבוע הודתה סומליה רשמית כי לא הייתה זו תקלה טכנית, אלא היה זה מחבל מתאבד על כיסא גלגלים, שפוצץ מטען חבלה שהוסתר בתוך מחשב נייד. המטען התפוצץ מוקדם משהיה אמור, כשהמטוס עדיין לא הגיע לגובה שיוט, ולכן במקום לגרום לפיצוץ משני שיגרום למטוס להתפרק באוויר – הוא רק פער חור בצד המטוס, והמחבל עצמו נשאב החוצה, נפל ונהרג.
היום הודיעה חברת התעופה "דאלו איירליינס", שבמטוס שלה בוצע ניסיון הפיגוע, כי המחבל המתאבד התכוון בכלל לעלות על טיסה של חברת התעופה "טורקיש איירליינס", מהיוקרתיות בעולם, ולפוצץ את המטוס שלה. מנכ"ל החברה, מוחמד יאסין, אמר כי רוב הנוסעים שהיו על המטוס אמורים היו לעלות על טיסה של "טורקיש איירליינס", אבל בסופו של דבר הם הוטסו לג'יבוטי אחרי שחברת התעופה הטורקית ביטלה את הטיסה – לטענתה בשל תנאי מזג אוויר.
"הנוסע הספציפי שגרם לפיצוץ עלה על המטוס עם כרטיס טיסה של 'טורקיש איירליינס' והיה רשום לטיסה של 'טורקיש'", אמר יאסין לסוכנות הידיעות רויטרס. סומליה, נזכיר, היא מדינה בלתי-מתפקדת שסובלת ממלחמת אזרחים זה 25 שנה, ורק מעט חברות טסות בינה לבין יעדים במזרח אפריקה. בשנת 2012 הפכה "טורקיש איירליינס" לחברת התעופה הגדולה הבינלאומית המסחרית הראשונה שמטיסה נוסעים מסומליה ליעדים אחרים, אחרי יותר משני עשורים.
נמל התעופה של מוגדישו נחשב למאובטח במיוחד: הוא נמצא באזור שרבים מקבילים אותו ל"אזור הירוק" בבגדד – יש לו כמה גדרות ונקודות ביקורת, ובתוכו שוכן מתחם גדול של האו"ם ושוכנות גם כמה שגרירויות מערביות. מאז תחילת החקירה עצרו הרשויות בסומליה כבר כמה חשודים.
מטוסים נוחתים עם חורים מקליעים
הטייס הסרבי ולטקו ודופיבץ', שהטיס את המטוס שבו בוצע ניסיון הפיגוע, אמר אתמול לסוכנות הידיעות AP כי היה לו ברור מהרגע הראשון שהחור שנפער במטוס נגרם מפצצה. הוא טען כי סביב המטוסים בנמל התעופה הבינלאומי במוגדישו יש "אפס אבטחה". "כשעברנו את הגובה של 3,000 מטר כיבינו את הסימן שלפיו חובה לחגור חגורות וצוות הדיילים החל לשרת את הנוסעים", שחזר הטייס. "כשהגענו לגובה של 3,400 מטר – המטען התפוצץ. בהתחלה חשבתי שחלון נשבר, אבל אחר כך הרחתי ריח של חומר נפץ כשעשן נכנס לתא הטייס".
"הכול נמשך זמן קצר", אמר. "מיד דרשנו לחזור לנמל התעופה, כי זה היה הפתרון היחיד. עשינו זאת בלב כבד, כי האבטחה שם היא מינימלית והיינו צריכים להישאר שם יומיים אחר כך". הוא הסביר כי אם הפיצוץ היה מתרחש בגובה רב יותר, החור בגוף המטוס עלול היה לגרום נזק כבד יותר. "בגובה רב יותר, המטוס כולו עלול היה להתפרק באוויר". לדבריו, כיוון שהמטוס היה בגובה נמוך יותר, הוא יכול היה להנחית אותו בבטחה.
הטייס הטיל את האשמה לניסיון הפיגוע על האבטחה הגרועה סביב המטוס בנמל התעופה במוגדישו, ואמר כי בנמל התעופה שורר
כאוס. "רמת האבטחה שם היא אפס. כשחנינו שם, כ-30-20 אנשים באו למסלול ההמראה. לאף אחד אין תג או אפודים צהובים. הם נכנסים למטוס ויוצאים ממנו, ואף אחד לא יודע מי זה מי. הם יכולים לשים בפנים כל דבר כשהנוסעים עוזבים את המטוס". ודופיבץ' הוא טייס מנוסה מאוד, שטס לנמל התעופה במוגדישו אין-ספור פעמים.
הטייס הסרבי סיפר כי כמה מטוסים אף ספגו אש מרובים בזמן נחיתה בעבר. "אתה יכול לנחות בנמל התעופה רק דרך הים. בצד השני המסלול נמצא מעל העיר. מטוסים גדולים לא עוברים מעל העיר מסיבות ביטחוניות. יש מטוסים שנחתו עם חורים בגוף המטוס שנגרמו מפגיעות קליעים".