חצי מהתיכוניסטים שותים אלכוהול, רבע משתכרים
נתונים שמפרסם משרד החינוך חושפים את הנגע: 10% מתלמידי היסודי שותים אלכוהול, בתיכון יותר מ-40% שותים משקאות עם רמת אלכוהול גבוהה כוויסקי וקוניאק. אחד מכל שלושה ספג קללות בבי"ס, אחד מכל 10 תלמידי יסודי - קורבן לאלימות מינית
בתי הספר של הילדים שלכם הפכו לגן עדן עבור אלה שבוחרים לנבל את הפה, ובמקביל מעידים מחצית מתלמידי התיכונים כי הם שותים משקאות אלכוהוליים: משרד החינוך מפרסם אחר הצהריים (יום ג') מחקר חדש של הרשות הארצית למדידה והערכה, שבחן את רמת האלימות בבתי הספר בישראל בשנת הלימודים תשע"ה ובהשוואה לשנים קודמות. מהמחקר עולה כי ארבע תופעות האלימות השכיחות ביותר שמתרחשות בבתי הספר בכל שכבות הגיל הן: אלימות מילולית (36%), אלימות חברתית (19%), אלימות מתונה (19%) ואלימות מינית (14%). תופעה של הבאת נשק קר לבית הספר היא הנמוכה ביותר (2%).
לפי הנתונים, בשנת הלימודים החולפת דיווחו 38% מתלמידי כיתות ד'-ו' כי חוו אלימות מילולית. מדובר בעלייה של אחוז אחד לעומת שנת הלימודים שקדמה לה. בכיתות ז'-ח' עומד אחוז זה על 39 (עלייה של חמישה אחוז מתשע"ד), ובקרב תלמידי י'-י"א אחוז התלמידים שהיו קורבנות לאלימות מילולית עלה ל-27% (עלייה של שני אחוזים מתשע"ד).
עוד עולה מהנתונים כי רבע מתלמידי כיתות ד'-ו' חוו אלימות מתונה מצד חבריהם לספסל הלימודים בשנת תשע"ה. בכיתות ז'-ט' ובכיתות י'-י"א עומד אחוז זה על 18% ו-11% בהתאמה. כמו כן, 23% מתלמידי בתי הספר היסודיים דיווחו כי הם חווים אלימות חברתית. בחטיבות הביניים עומד אחוז זה על 19%, ובתיכונים על 15%. בשנת תשע"ה, 12% מתלמידי כיתות ד'-ו' חוו אלימות קשה. בכיתות ז'-ט' ובכיתות י'-י"א עומד אחוז זה על 8% ו-6% בהתאמה.
תלמידי בתי הספר נשאלו גם על השימוש ברשתות חברתיות למטרת פגיעה בחבריהם. לפי הנתונים, בכיתות ד'-ו' עומד אחוז זה על 3%, ואילו בשכבות הגיל האחרות עומד על 6%. באשר לפגיעה במורים באמצעות הרשתות החברתיות מדובר גם כן באחוזים נמוכים בהשוואה למדדים האחרים: 2% בקרב תלמידי היסודי, 4% בקרב תלמידי חטיבות הביניים ו-5% בקרב תלמידי התיכונים.
בשנת תשע"ה 10% מתלמידי היסודי דיווחו כי היו קורבן לאלימות מינית. בחטיבות הביניים דיווחו 17% מהתלמידים כי חוו אלימות מינית ובתיכונים 16%. במדד זה נרשמת עלייה של אחוז אחד משנת הלימודים שקדמה לה בכל הגילים, אך עם זאת משנת תשס"ט נרשמת ירידה.
התלמידים נשאלו גם על הרגלי צריכת האלכוהול שלהם. לפי הנתונים, כמעט מחצית מתלמידי התיכונים נוהגים לשתות משקאות אלכוהוליים (אחוז דומה לשנת תשע"ד). בקרב חטיבות הביניים עומד אחוז זה על 20% ובקרב תלמידי היסודי על 10%. כמו כן, 41% מתלמידי י'-י"ב העידו כי הם נוהגים לשתות משקאות עם רמת אלכוהול גבוהה יותר כמו וויסקי, קוניאק וכדומה (ירידה של 4% משנת תשע"ד), רבע מתלמידי אותה שכבת גיל מעידים כי הם שותים אלכוהול עד לשכרות. מדובר בירידה של 4% משנת תשע"ד. בחטיבות הביניים עומד אחוז זה על 6% בלבד. 3% מתלמידי התיכונים העידו כי בשנת תשע"ה נטלו סמים קשים. בחטיבות הביניים עומד אחוז זה על 2%.
כמו כן, בכיתות ד'-ו' 7% מהתלמידים העידו כי חוו אלימות מצד הצוות החינוכי. בשאר שכבות הגיל עומד אחוז זה על 9%. באשר לאלימות כלפי הצוות: ביסודי היקף התופעה עומד על 5% בשנת תשע"ה, בחטיבות
הביניים ובתיכונים עומד היקף התופעה על 9% ו-11% בהתאמה. בכל שכבות הגיל העידו 3% מהתלמידים כי הם נמנעים מהגעה לבית הספר מחשש לפגיעה בהם.
בסך הכול, בכיתות ד'-ו' דיווחו 80% מהתלמידים כי הם חשים מוגנים בבית הספר, נתון דומה לשנת תשע"ד. בחטיבות הביניים 81% מהתלמידים חשים מוגנים במוסד החינוכי ובתיכונים 85%.
בהשוואה בין בתי ספר דוברי עברית לבתי ספר דוברי ערבית, נמצא כי שיעורי התלמידים המדווחים על תופעות שליליות של אלימות בבתי ספר דוברי ערבית גבוהים יותר מאשר בקרב בתי ספר דוברי עברית. מצד שני, במדדים של אלימות מילולית ושתיית אלכוהול, נרשם פער בכיוון ההפוך, ותלמידים מבתי ספר דוברי עברית מדווחים בשיעורים גבוהים יותר על תופעות אלו. כך למשל אחוז המדווחים על שתיית אלכוהול כמו בירה או בריזר במגזר היהודי עומד בקרב תלמידי התיכון על כ-60%, בעוד במגזר הערבי באותה שכבת גיל מדובר על 16% בלבד.
על שאלון האלימות השיבו בשנת תשע"ה 26,136 תלמידים (כ-88% השבה). מספרי משיבים ושיעורי השבה דומים נרשמו בשנים תשע"ג, תשע"א ותשס"ט.