שתף קטע נבחר

דרושים: 400 מיליון ש' כדי להציל 100 בני אדם

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל דורש לקדם את התוכנית של "אור ירוק" לטיפול בצמתים המסוכנים: תקצוב, שיפור תשתיות ורכישת 300 ניידות למשטרת התנועה. כבל: "נהרגו 357 איש בשנה, יותר מכל סכנה ביטחונית"

 

"הכבישים הם אזור מלחמה" (צילום: כבאות מחוז יו"ש) (צילום: כבאות מחוז יו
"הכבישים הם אזור מלחמה"(צילום: כבאות מחוז יו"ש)

ועדת הכלכלה של הכנסת החלה היום (ג') בסדרת דיונים בנושא תאונות הדרכים, שגבו בשנה החולפת את חייהם של 357 בני אדם. "אנחנו יוצאים למסע של ארבעה-חמישה דיונים לפחות, ואם נידרש ליותר נעשה זאת", אמר יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני). "נעשה זאת בדיוק כפי שעשינו במתווה הגז. ננניח את הנושא על סדר היום הציבורי במלוא כוחו ועוצמתו כדי לרתום את כל הכוחות כולם למאבק אמיתי בעניין".

 

כבל הוסיף שבלימת הקטל בדרכים היא משימה לאומית: "זה הנושא הכי דרמטי בחיינו. הוא גובה מחירים והוא האכזרי ביותר. אנשים נהרגים בדרכים בכמויות מטורפות, ומשלימים עם המצב כאילו זה גזירת גורל. אני לא מקבל את זה. הכול בידיים שלנו.

 

"הסכנה הרובצת ממש עכשיו לפתח אזרחי ישראל בכבישים היא גדולה מכל סכנה ביטחונית. הכבישים הם אזור מלחמה שצריך להשקיע בו את על המאמצים הנדרשים, ועד שלא נבין זאת שום דבר לא יקרה. ניסיתי לדמיין בית קברות עם 357 קברים – זה בלתי נתפס. מישהו היה מוכן לקבל שבתוכנית עבודה של מערכת הביטחון יודיעו שהם נערכים ל-357 הרוגים מול אויבינו? ועוד לא עסקנו בפצועים ובמעגל ההדף הכלכלי החברתי".

מנכ"ל "אור ירוק" שמואל אבואב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל "אור ירוק" שמואל אבואב(צילום: מוטי קמחי)

ח"כ איתן כבל (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ח"כ איתן כבל(צילום: מוטי קמחי)

לדיון הוזמן גם מנכ"ל עמותת אור ירוק, שמואל אבוהב, והוא סקר נתונים והציג עלייה במספר ההרוגים זה השנה השלישית. "מה צריך לעשות? נוכל להציל 100 אנשים בישראל אם נעשה כמה פעולות מצומצמות", אמר אבוהב. "לגעת בתשתיות. יש 63 צמתים מסוכנים ו-215 מוקדים של קטעי כביש מסוכנים שבהם נהרגו 90 איש בשנה".

 

אבוהב הוסיף שמ-2005 הקצתה הממשלה 400 מיליון שקל בשנה למוקדי סיכון, אולם בפועל הגיע רק חצי מהסכום ולכן נעשתה רק חצי מהעבודה. "הצעד הראשון של הוועדה צריך להיות להצליח להביא את משרד התחבורה לקבל החלטה אופרטיבית לתוכנית חומש שבמסגרתה יהיו 400 מיליון שקל בשנה לטיפול במוקדי הסיכון".

 

באשר לאכיפה אמר אבוהב: "מה קרה למשטרה? דיללנו את המשטרה. ב-2009 במשטרת התנועה היו 205 מיליון שקל וב-2012 35 מיליון שקל. מספר הניידות ושוטרי התנועה ירד. צריך להיות וירטואוז כדי להצליח ליצור ממד הרתעה עם כוח מוגבל. צריך שיהיו 450 ניידות. כלומר לרכוש 300 ניידות בעלות של 60 מיליון שקל".

 

הוא הזכיר שהממשלה החליטה על שילוב 1,000 סטודנטים לאיוש כוח משולב עם שוטרים, אולם עד היום לא נקלט ולו סטודנט אחד. "החלטה נוספת של המשטרה נגעה להוספת 300 מצלמות ב-700 קילומטר, אולם בפועל יש רק 100 מצלמות", אמר.

 

ח"כ כבל ביקש שהתייחסות הציבורית לקטל בכבישים תהיה בהתאם: "לא מזמן היה פיגוע קשה ובאותו יום הייתה גם תאונה קשה מאוד. הפיגוע פתח את החדשות, ותאונת הדרכים, שגדעה משפחה, מצאה עצמה כמעט בסוף המהדורה באזכור של שורה. זה היה הרגע שאמרתי לעצמי – לא עוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות איחוד הצלה חוף
"הנושא הכי דרמטי בחיינו"
צילום: דוברות איחוד הצלה חוף
מומלצים