דצ'יה סנדרו במבחן דרכים: הסופר-מיני הזולה בישראל
הסופר-מיני המוזלת של רנו מציעה מחיר חסר-תחרות ואבזור מכובד, אבל גם לא מעט פשרות. לקחנו אותה למבחן
- שנת השקה: 2012
- קטגוריה: סופר-מיני
- מתחרות לדוגמה: MG 3, יונדאי i20, סיאט איביזה, פורד פיאסטה
- מחיר התחלתי: 55 אלף שקל
- מחיר לרכב המבחן: 55 אלף שקל
- אבזור בטיחות מתקדם: אין
- גלריית התמונות המלאה של דצ'יה סנדרו
1. תא נוסעים ותפעול
מבחוץ הסנדרו נראית מודרנית-בסיסית, בפנים היא כבר יותר בסיסית, ופחות מודרנית. עיצוב הקונסולה הקדמית מיושן, ואיכות החומרים וההרכבה אינה גבוהה מספיק. מנגד, המרווח בתא מכובד למדי, עם שפע מקום למבוגרים בהתחשב בקטגוריה - ראש, כתפיים, רגליים וברכיים. תא המטען עם זאת בעל נפח סביר וניכר שחלק משמעותי ממנו ננגס על-ידי הגלגל החלופי.
הנדסת האנוש ונוחות התפעול אינן מיישרות קו עם המקובל כיום. המתגים אינם מאורגנים היטב, ולא תמיד נוחים, נעימים או גדולים דיים לתפעול, למשל פתיחת חלונות קדמיים בחלקה המרכזי-תחתון של הקונסולה הקדמית, מתגי חלונות אחוריים בין המושבים (כמו במגאן דור 1 וקליאו דור 2), מתג לתפעול הצופר על מוט האורות ומתג כיוון גובה אלומת אורות. יש להזכיר שארגון מתגים באופן מפוזר שכזה, מהווה גם הסחת דעת מיותרת מאוד לנהג. מסך מערכת השמע, שאינה נוחה לתפעול, סובל מאור השמש והמידע עליו לא תמיד נראה היטב.
2. נוחות נסיעה ונהיגה
כיול המתלים של הסנדרו נוקשה יחסית, ובעיר המכונית נוטה לקפץ ולהעביר שיבושים רבים לגב הנוסעים. מחוץ לעיר הנוחות סבירה, כאשר גם כאן הנוקשות והנטייה לקפץ מעייפות. מושב הנהג אינו נוח והיעדר כיוון גובה, יחד עם היעדר אפשרות לכיוון עומק לגלגל ההגה (חריג מאוד כיום בקטגוריה), פוגעים בתנוחת הנהיגה ויוצרים צורך לשבת קרוב ובזווית לא נוחה גם לנהגים לא גבוהים במיוחד.
בידוד הרעשים אינו טוב. רעשי מנוע חזקים חודרים לתא כל הזמן, ומלווים ברעשי תיבת הילוכים ורוח חזקים. במהירות גבוהה גם רעשי צמיגים מצטרפים אליהם, ובסך הכל מדובר בחוויה לא נעימה לנסיעות ארוכות. כושר התמרון העירוני סביר: ההיגוי מעט כבד מהרצוי בנסיעה איטית, איטי וחסר דיוק. רדיוס הסיבוב והראות החוצה טובים למדי.
3א'. התנהגות ואבזור בטיחות
היכולת הדינמית של הסנדרו אינה מרשימה. למרות נוקשות המתלים, בפניות הרכב רוכן בחדות ויחד עם היגוי חסר דיוק שהופך קל מדי במהירות גבוהה, מתקבלת חווית נהיגה לא מרשימה. כושר הבלימה אף הוא היה מתחת לממוצע, עם עוצמה בינונית ותגובת דוושה מעט מהוססת. אחיזת הכביש ממקמת את הסנדרו בקצה התחתון של הקטגוריה - עם נטייה חריפה לאובדן אחיזה בחרטום (תת-היגוי).
אבזור הבטיחות כולל ארבע כריות אוויר בלבד ובקרת יציבות אלקטרונית. מדובר במפרט חריג לרעה, שכמעט ואינו מקובל כיום במכוניות נוסעים - עובדה שפגעה בציון בסעיף זה. גם היעדרן של מערכות בטיחות מתקדמות וציון סביר בלבד במבחן ה-Euro NCAP - ארבעה כוכבים - פגעו בניקוד.
3ב'. דירוג בטיחות משרד התחבורה
עקב היעדרן של שש כריות אוויר, תנאי סף לדירוג בטיחות בישראל, הסנדרו אינה זוכה לניקוד משרד התחבורה. בתגובה לפניית ynet נמסר כי "הרכב שצוין אינו עומד בדרישות הנוהל לקבלת דרגת אבזור בטיחותי, כלומר אין לו מערכות בטיחות שהוגדרו בנוהל כקובעות את הרמה הבטיחותית אפילו המינימלית (1)".
4. מנוע ותיבת הילוכים
יחידת הכוח איתה מוצעת הסנדרו מוכרת היטב מדגמי רנו שונים - והושקה בשנת 2000 בטווינגו. יש לה נפח של 1.2 ליטר, ארבעה צילינדרים, הספק מרבי של 75 כ"ס ומומנט מרבי של 10.9 קג"מ ב-4,250 סל"ד. כמצופה מהנתונים, הסנדרו דורשת נהג עם רגל ימין כבדה כדי לייצר התקדמות זריזה, אם כי לרוב תנאי היומיום, במיוחד בעיר ובפקקים, המנוע הצנוע בהחלט מספיק. מחוץ לעיר ובתמרוני עקיפה, עם זאת, המצב מרשים פחות. רעש המנוע בכל תנאי הנסיעה נוכח במינון גבוה.
תיבת ההילוכים הידנית אינה מרשימה: המצמד בעל מהלך ארוך ומעורפל מעט, וכך גם בורר ידית ההילוכים. בכדי לכפר על חולשת המנוע, יחסי ההעברה בה קצרים יחסית, מה שיוצר לא מעט רעש בשיוט. תצרוכת הדלק במסלול המבחן הייתה סבירה, ועמדה על 13.3 ק"מ לליטר, נמוך ב-23% מנתון המעבדה (17.2 ק"מ לליטר).
ציון ירוק | 165 |
דרגת זיהום | 4 |
5. אבזור ומחיר
את הסנדרו ניתן להזמין לפי שעה ברמת אבזור אחת, המכונה לוריאט. בתמורה ל-55 אלף שקלים, תקבלו רדיו-דיסק עם חיבורי USB ,AUX ובלוטות' ושליטה מההגה, ארבעה חלונות חשמל, מראות חשמליות, בקרת שיוט עם מגביל מהירות ומחשב דרך. זוהי חבילת אבזור מכובדת מאוד בעבור המחיר הצנוע, הגם שבתמורה פגע גם כאן אבזור הבטיחות. רכב המבחן צויד בנוסף בחיישני נסיעה לאחור שמחירם 350 שקל.
ציון כולל וסיכום
+ מחיר, אבזור, מרווח
- איכות, נוחות, אבזור בטיחות
ולבסוף: מתחת לעיצובה המודרני-תכליתי של דצ'יה סנדרו יש מכונית מאוד בסיסית, ובמקרים מסויימים בסיסית מדי. בעיקר מבחינת הנדסת אנוש, איכות, בטיחות ונוחות. מול אלה עומד אמנם תג-מחיר שקשה מאוד להתווכח עימו - אשר הופך אותה לסופר-מיני הזולה בישראל, ובפער גדול מאוד. אז נכון, קשה להתעלם מהעובדה שמדובר במכונית מיושנת במובנים רבים, ובאותה מידה לא ניתן להתעלם מהתמורה יוצאת הדופן שמלווה בחווית קניית רכב חדש, עם אחריות והשקט הנפשי הכולל.
מנוע | 4 צילינדרים, 16 שסתומים |
נפח / סוג דלק | 1.2 ליטר / בנזין |
הספק מרבי | 75 כ"ס ב-5,500 סל"ד |
מומנט מרבי | 10.9 קג"מ ב-4,250 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | קדמית / ידנית, חמישה הילוכים |
מרכב / מספר מושבים | חמש דלתות, האצ'בק / חמישה |
אורך | 406 ס"מ |
רוחב | 173 ס"מ |
גובה | 152 ס"מ |
בסיס גלגלים | 259 ס"מ |
משקל | 1,016 ק"ג |
נפח תא מטען | 320 ליטר |
מידת גלגלים וסוג חישוקים | 185/65-15 עם חישוקי פלדה |
100-0 קמ"ש | 14.5 שניות |
מהירות מרבית | 162 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) | 17.2 ק"מ לליטר |
תצרוכת דלק (מבחן) / פער | 13.3 ק"מ לליטר / 23%- |
פליטת פחמן דו-חמצני | 130 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | 4 מתוך 15 (1 הטוב ביותר) |
מחיר לגרסה שנבחנה | 55 אלף שקל |
אחריות | 36 חודשים |
כריות אוויר | 4 (קדמיות, צדיות) |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) |
דירוג בטיחות (Euro NCAP) | 4 כוכבים |
דירוג בטיחות משרד התחבורה | לא זכאית לניקוד |