תל-אביבים עונים למפכ"ל: "יש גם ירושלמים בבועה"
"יש אזרחים שירושלים בשבילם זה חוף בת"א", הכריז מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך. תושבי "העיר ללא הפסקה", חלקם ירושלמים במקור, משיבים לו: "לפעמים תל-אביבים עסוקים רק בעצמם, אבל זה לא אומר שהם לא מודעים לערים אחרות"
האם בשביל אזרחי הבועה התל-אביבית ירושלים זה רק שם של חוף, כדברי מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך? ובכן, ה"בועה" - מושג שנשמע בעיקר בעת הבעת ביקורת על אדישותם של תושבי העיר ת"א כלפי הנעשה סביבם - ידוע לכל. אך האם לירושלים יש עניין מיוחד בסוגיה?
ראובן גולדנברג, 30, מתגורר בת"א מעל לארבע שנים ובתור ירושלמי לשעבר הוא סולד מהמושג "הבועה התל-אביבית". "אני חושב שתל-אביבים מחוברים מאוד לירושלים, והמושג תל-אביבים הוא מכליל ומעצבן. בסופו של יום תל-אביבים הם אוסף של אנשים מכל קצוות הארץ ולכן זאת לא ממש בועה", הוא טוען.
"ירושלים היא האנטיתזה לת"א, לטוב ולרע, לכן אולי התגלגלו כל מיני אגדות בנושא הזה", מוסיף גולדנברג. "אחוז לא מבוטל מתושבי ת"א הם ירושלמים לשעבר כמוני. אני חושב שלירושלמים דווקא יש יחסי-שנאה אהבה עם ת"א. כל מה שהם שנאו בירושלים, הם אוהבים מאוד בתל אביב אבל גם ההיפך - כמה שבת"א הכל כיף ואפשרי, לפעמים צריך לחזור לירושלים. אומנם זאת עיר כבדה מאוד, אבל גם בקטע טוב לפעמים".
את הטענות על תחושת ריחוק מצד התל-אביבים הוא שולל לגמרי: "כשיש פיגועים בירושלים יש אווירה סולידרית ברחוב, בניגוד למה שחושבים. המון אנשים לא מכירים את ירושלים, לאו דווקא רק בת"א, ומקטלגים אותה באופן לא מחמיא - לא בצדק. מכאן ועד אפאתיות וניכור יש מרחק רב. אני חושב שיש גם ירושלמים שלא יודעים כלום על ת"א וחבל כי הם מפסידים המון. הם יגלו שבעצם הם אלו שחיים בבועה מאוד גדולה, ותל-אביבים זה לא מה שהם חשבו. הם עשויים להיות מופתעים לטובה".
גם תל-אביבים שלא הגיעו במקור מירושלים מספרים על הזיקה לעיר הבירה והאהדה לתושביה. מרינה מתגוררת בת"א זה שלוש שנים וחושבת שהגישה ל"בועה" היא מאוד אינדיבידואלית. "ברור שיש קומץ של תל-אביבים שבאמת חיים בבועה. האוכלוסייה פה היא לא מקשה אחת. אני באופן אישי מאוד אוהבת את ירושלים כי בעיני היא מייצגת את המורשת היהודית וההיסטורית. אסור לשכוח שזו עיר הבירה שלנו", היא מבהירה.
"יכול להיות שהיחס של אותו קומץ נובע מבורות", היא אומרת על אנשי "הבועה", אך מוסיפה כי "התפיסה הסטריאוטיפית של התל-אביבים שיושבים ושותים קפה לא נובעת מחוסר איכפתיות של תושבי העיר, אלא מדרך החיים הטבעית ב'עיר ללא הפסקה', למשל כמו לאחר הפיגוע בפאב הסימטא בדיזנגוף. אנשים כן מכירים את ירושלים ולא סולדים ממנה".
גם עידו שמתגורר בת"א כשלוש שנים ואפילו עבד בירושלים עד לאחרונה, מספר שמבחינתו לנסוע לעיר הבירה זה לא "תיק": "אני נוסע לירושלים בכיף, עניין המרחקים לא משפיע עליי. ירושלים היא מקום קדוש לעם היהודי והיא מקום חשוב לכל האזרחים בישראל".
"לפעמים תל-אביבים עסוקים רק בעצמם, אבל זה לא אומר שהם לא מודעים לערים אחרות", הוא טוען. "ת"א מורכבת מהמון קיבוצניקים, מושבניקים, ירושלמים ומה לא. יש בעיר זהות מאוד מיוחדת.
אני מכיר המון ירושלמים שעברו לת"א. יש אפילו ברים בעיר עם זהות ירושלמית, שמכוונים לקהל הזה".
כשהוא נשאל על השיח הרב שליווה את פיגוע הירי בדיזנגוף ביחס לפיגועים שבוצעו בירושלים, עידו טוען כי הכאב בעיניו הוא זהה. "כשאני שומע על פיגועים או אירועים בכל מקום במדינה, זה קשה וכואב לי. בפיגוע בדיזנגוף חלפתי במקום בערך ארבע שניות לפני שהירי בוצע והייתי בטלפון עם חבר ירושלמי. כשהוא שמע את היריות, הוא ישר התקשר למשטרה ואני הכוונתי את הכוחות לשם".
"שמתי לב שאחרי הפיגוע הייתה הרבה ביקורת על התגובה של תושבי ת"א לאירוע - למה המחבל ברח, למה לקח זמן רב לכוחות להגיע או להבין מה קורה? גם אמרו שירושלמים היו מתנהגים אחרת. כעסתי על ההשוואה, אבל יש בזה משהו שהאוכלוסייה פה לא מתורגלת כמו בירושלים, שם יש שני פיגועים ביום. התל-אביבים הגיבו בצורה דומה והייתה סולידריות והזדהות במשך הרבה זמן".