כך שיקמה רוסלנה את הקריירה של אייל
רגע לפני גמר "הישרדות", אפשר כבר להכריז: הזוכה הגדולה של העונה היא התדמית של אייל גולן, בזכות רוסלנה כמובן, שהצליחה היכן שכל היחצנים והתדמיתנים נכשלו. וגם - הסיבה האמיתית לכך שלא שמעתם על הזמרים הכי מצליחים היום במוזיקה המזרחית. "מביט מזרחה"
רגע לפני סוף העונה של "הישרדות", רוסלנה היא כבר אישה חזקה ואינטלגנטית שהאהבה של גולן אליה אינה תלויה בדבר. היא הסירה את המגננות, הפגינה אישיות חזקה וכבשה את המסך. הריאליטי ששודר בחודשים האחרונים בערוץ 2 ומגיע לפני סיום, עשה לה שירות אדיר שכן הוא העמיד אותה בפני עצמה, שוות ערך לגולן. אבל לא רק לה. "הישרדות" עשתה לקריירה של גולן את כל מה שיחצניו ומנהליו לא הצליחו לעשות במשך השנתיים האחרונות.
דווקא "האישה הקטנה והטובה" היא זו שעשתה פלאות ושיקמה את התפיסה הציבורית ואת הקריירה של הזמר המפורסם, יותר מכל עצה של מומחה לתדמית או משברים. בזכותה הוא קיבל נקודות זכות רבות בצורה בלתי אמצעית אצל הצופים בבית. מה שראינו על המסך היה אהבה בריאה של זוג אוהב, הקהל תפס את זה כאותנטי וכנה - ואת זה אפילו מצלמות ערוץ 2 לא יכולות לזייף. אם רוסלנה תזכה (והיא ראויה לניצחון), הניצחון הזה הוא של שניהם. כעת, היא זו שמרימה את גולן וזה מקסים. ועל זה נאמר, "מצא אישה מצא טוב".
תזכיר לי מי אתה?
"צלילים של תקווה" קוראים לאלבום החדש של מאור אדרי שיצא השבוע. עוד לא בן 30 הבחור וכבר הוא הגיע להישגים מדהימים בכל קנה מידה במוזיקה הישראלית. הוא אחד הזמרים המצליחים בארץ עם אלבום רביעי על המדף, הופעות מול עשרות אלפי צופים רק בחצי השנה האחרונה במגוון אולמות בארץ וכמות להיטים שלא היתה מביישת את הבולטים באמני הסולו. ולמרות הנתונים המרשימים האלו, כמעט אף אחד לא יודע מזה או עליו.
ואדרי לא לבד. כל בני דורו, הזמרים הצעירים בז'אנר הים תיכוני כמו פאר טסי, איתי לוי ושיר לוי, לא זוכים להצלחה שקודמיהם - דוגמת אייל גולן, קובי פרץ, סרנגה ומושיק עפיה - זכו לה. האחרונים כבשו את המדינה ומוכרים בכל בית, ולו רק בשמם וגם אם לא בשירים עצמם. הדור החדש? היום הם פה, מחר הם כבר לא ולאף אחד לא באמת אכפת.
אז מה השתבש לדור החדש שהוא לא מצליח לפרוץ? כשזה מגיע לאישיות, הציון הכללי שלהם שואף לאפס. גולן, פרץ ושות' הם אייקונים. האישיות שלהם היא זו שהביאה להצלחה הבימתית הגדולה. השירים עצמם היו בונוס. הם ידעו להסתובב במקומות הנכונים, לספק ראיונות מעניינים ולהפגין אישיות שסחפה קהל שלם אחריהם. התדמית, השערוריות והדימוי הציבורי הם שהעלו אותם מעלה. בחלק גדול מהפעמים לא שינו בכלל האיכות או השירים עצמם אלא השואו והמסגרת שנבנו סביבם.
מאור אדרי הוא דוגמא מצוינת להמחשת הפער הבין דורי הזה. הוא היוצר, כותב, מלחין ומפיק מוזיקלית את רוב שיריו. מבחינת כישרון, הוא לא רואה אף אחד מהקולגות שלו ממטר, כולל אלו מהדור הוותיק. אבל לצערו, העולם השתנה - כיום אנחנו חיים בעולם בו כל המסביב קובע ולא התוכן או האמנות עצמה. זה קורה לפוליטיקאים שלא ידעו לעשות את המעבר לעולם החדש וזה תקף גם את הזמרים.
והוא ממש לא לבד. שנה אחורה פאר טסי היה הבחור שחרך את המדינה עם "דרך השלום". לרגע היה נדמה שכוכב חדש נולד. שנה אחרי, טסי הוא עוד זמר מזרחי שמחפש את דרכו ומוציא שירים לא מאוד מעניינים, נאבק על אהבת הקהל ורודף אחרי השמעות ברדיו. התהילה ההיא נגמרה ומה נשאר ביום שאחרי? בתודעה הוא נחרט כבר כזמר של להיט אחד, על אף שיש לו יותר. מישהו בכלל יודע באמת מיהו פאר טסי היום? מהן הדעות שלו? איך חיי הנישואים? הוא חי בכלל? אף אחד. ובנינו, השאלה האמיתית שצריכה להישאל, זה בכלל מעניין אותנו?
אז שיר לוי ופאר טסי הוציאו שיר חדש בשבוע שעבר. תעשו לייק אם באמת שמעת אותם. איתי לוי הוציא בתחילת השבוע שיר מצוין בשם "שריקות" ואדרי כאמור אלבום חדש. זה יעזור להם אולי ברבע שעה הקרובה. חבל בשבילם שהקריירה שלהם תהיה תלויה תמיד בלהיט האחרון שלהם.
עוד "מביט מזרחה " במדור המוזיקה של ynet:
גל הנוסטלגיה של רגב לא היה עוזר לגבי שושן
"אמא יקרה"? אמו של דודו אהרון מחסלת לו את הקריירה
בלי בושה: אייל גולן קורא לכם להחזירו למסך
הבעיה שלהם פשוטה: אין להם פרסונה, אין ידע כללי, אין הבנה מינימלית ואין גם רצון להתבלט עם אמירה חשובה, פוליטית או חברתית. אביב גפן צעק "דור מזוין", יש כאלה שתמכו, יש כאלה שנגעלו אבל אף אחד לא נשאר אדיש. ולידיעתם, אדישות הוא המחלה הגדולה של העת שלנו.
סליחה אם אני מנפץ להם את האשליות והפנטזיות לגבי הקריירה, אבל הדור הצעיר של זמרי הז'אנר המזרחי צריך לדעת שבלי אישיות אין לזמר, לאף זמר, מקום או עתיד במוזיקה. לא בשנת 2016. הבעיה הקשה היא שאו שיש או שאין כי כריזמה לא ניתן לייצר כזו. אז נשאיר להם לחשוב מה ניתן בכל זאת לעשות. בהצלחה.