תמונה אחת שווה אלף תיירים: מדוע נעדרים נופי ישראל מהרשתות החברתיות?
נתקענו בפילטר: בזמן שהערים הגדולות והמתויירות מככבות ברשתות החברתיות, ישראל היפה נעדרת מהחגיגה הטכנולוגית גם באופן יחסי לגודלה. השינוי בידיים של כולנו. טור אורח מיוחד
הימים ימי ינואר 1901. בנימין זאב הרצל תועד כשהוא משקיף ממרפסת מלון שלושת המלכים בעיר בזל שבשוויץ, בזמן שהותו בעיר לרגל הקונגרס הציוני החמישי. קצרה היריעה מלפרט על המהלכים ההיסטוריים שקדמו לאותו רגע מכונן אשר תועד במרפסת במלון, ולא זו הכוונה, אלא להדגיש את חשיבותם של תצלום ותיעוד.
היסטוריונים מספרים שתמונתו המפורסמת של הרצל בוימה ונבנתה בהתאם לנראטיב שהוא רצה לספר. לא רבים יודעים, בטרם הצילום נעשה תכנון רב; נבחר בקפידה לוקיישן לפריים, הוחלט על עמידה, ונעשו שלל פעולות שבאו לחזק את תדמיתו כאיש חזון (מבט לאופק והישענות קדימה). פעולות אלה מלמדות כי כבר לפני למעלה ממאה שנים, אישי ציבור הכירו בכך שלתרבות החזותית ולאמצעים הוויזואליים חשיבות מכרעת על עיצוב דעת הקהל.
התפיסה כמובן הלכה והתחזקה עם ההתפתחות הטכנולוגית, ובעידן הרשתות החברתיות והאינסטגרם לתמונה יש כוח עצום בהשפעה על טיב המסרים המועברים לכלל. בייחוד בפן התיירותי, הנראות החיצונית בעלת חשיבות מכרעת. מחקר שפרסמה לאחרונה חברת Hoppa (הופה) מצביע על נתונים מעניינים בדירוג הפן הוויזואלי של הערים התיירותיות בעולם.
על פי המחקר, ניו יורק היא העיר המצולמת ביותר באינסטגרם, כאשר בכל יום מועלות לאפליקציה 15 אלף תמונות של העיר, המתעדות את כל צדדיה. לוס אנג'לס לעומת זאת, הוגדרה כעיר שתמונותיה זוכות למספר הרב ביותר של לייקים.
ולא רק נציגות אמריקאיות כוללת הרשימה. הנתונים חושפים לוקיישנים מכל רחבי הגלובוס דוגמת פריז, בנגקוק, פוקט, לונדון ועוד.
אולם, למרבה הצער אף אחת מערי ישראל לא התברגה ברשימה, גם בחישוב יחסי של כמות התיירים. הכיצד זה ייתכן? שכן ישראל התברכה בנופים מרהיבים, אתרים מדהימים, מבנים ארכיטקטוניים מודרניים ונפלאות טבע שאין שני שלהם.
אין ספק כי חסרונם של יעדי התיירות הישראליים מורגש ברשת, אולם זו אינה גזירה משמיים. אפשר להשפיע על תוצאות המחקרים הבאים ועל טיב הנוכחות הווירטואלית של ישראל. לשם כך, מן הראוי לדרוש יוזמות בסדר גודל לאומי הן של משרד התיירות והן של גופי תיירות פרטיים. יוזמות לקידום חבלי הארץ בראש הסולם הוויזואלי. בהינף לחיצת כפתור ניתן לייצר מאגר תמונות עצום לישראל, ותוך כדי להציף את רשת האינסטגרם (ורשתות נוספות) בתיעוד אותנטי וחיובי של הלוקיישנים השונים בארץ, שגם יחזקו תדמיתה של ישראל.
לעניין גם צד אחר, האחריות על תדמית ישראל ברשת בידיים שלנו - המטיילים. בדור הסמארטפונים לכולנו קיימת היכולת להשפיע בקלות על הנוכחות האינטרנטית. אז בטיול הבא, הביטו למרחב - וצלמו נוף, שקיעה ישראלית, מבנה, מדבר, אתר או גורד שחקים, העלו לרשת, תייגו ולקחו חלק משמעותי ביצירת מאסה של חומר וויזואלי כחול-לבן. אין ספק כי חלוקת האחריות בין משרד התיירות לבין יוזמות פרטיות ואחריות אישית תורמת להתמודדות יעילה עם סוגיה זו. ואם לסכם במשפט אחד - תמונה אחת, אולי, שווה בעתיד אלף תיירים נוספים.
הכותב הוא יועץ תקשורת