הרב הראשי: מצווה להלשין על נהגים מסוכנים
הרב יצחק יוסף נגד עברייני התנועה: בעקבות האסון בקו 402, הבהיר הרב הראשי כי הלשנה על נהגים מסוכנים איננה בגדר "לשון הרע", והיא אף במצווה דתית: אם יש לו שכן ששותה, חולה במחלת הנפילה, משתולל על הכביש - "זה פיקוח נפש, ומצווה להלשין על דבר כזה"
הרב הראשי לישראל, יצחק יוסף , קורא לציבור להלשין בפני רשויות החוק על נהגים מסוכנים - וקובע כי מדובר במצווה דתית . בשיעור תורה שמסר אמש (מוצ"ש), התייחס הרב לאסון בקו 402 והחשד לרשלנות מצד נהג האוטובוס, ואמר: "לפי ההלכה, אם אדם רואה נהג שמשחק בטלפון, כותב כל מיני דברים, הוא צריך מיד לטלפן למשטרה ולהגיד: מספר זה וזה וזה כותב בטלפון באמצע הנסיעה".
<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אם רואה נהג שעוקף מימין, עוקף משמאל, משתולל בכביש, מיד לעקוב אחרי המספר שלו ולטלפן למשטרה: תראו פלוני ככה מתנהג", הדגים הרב יוסף. הוא הבהיר כי במקרה כזה איסור ההלשנה, החמור בעצמו, מתבטל מול החובה להציל את הציבור מפני נהגים המסכנים אותו.
קראו עוד בערוץ היהדות :
- עבירת תנועה? זו עבירה על ההלכה/ סיון רהב-מאיר
- שיימינג ברשות בית הדין: זה הד"ר לפיזיקה שמעגן את אשתו
- לא בשם אחי: יוסף חיים שוואקי רוצה לפרוץ
"מה, אני אהיה מוֹסר (מלשין)?" הקשה הרב, והשיב מיד: "כן. תהיה מוֹסר! זה פיקוח נפש, הדברים האלה... מצווה להגיד. אם אדם רואה דברים כאלה - ודאי שזה אסור... חשוב שאדם ילמד טוב את חוקי התעבורה. ראינו השבוע מה שקרה, ה' ירחם, איזה אסון כבד".
"מה זה מזיק לו? זה פיקוח נפש, הדברים האלה"
לשיטת הרב הראשי, יש לדווח למשרד התחבורה על אדם לא בריא או חסר אחריות עוד בטרם שהיה לנהג, כדי להזהיר מפניו ולמנוע סכנה על הכביש. "יש לו איזה שכן שהוא מבקש רישיון, לומד נהיגה, והוא הרי מכיר את השכן הזה, הוא שתיין גדול השכן הזה, כל הזמן שותה. הוא ינהג שתוי? מותר להלשין עליו למשרד הרישוי".
"כל שכן אם השכן שלו יש לו חס ושלום חולי הנפילה, הוא נופל - מותר לטלפן למשרד הרישוי ולומר:
רבותיי, פלוני - מה קוראים לו, כהן? - הוא יש לו מחלת הנפילה. חס ושלום זה יכול לקרות באמצע הנהיגה, זה פיקוח נפש".
"ואם תגיד: אני מזיק לו, הוא רוצה לנהוג. הוא רוצה פרנסה: להיות נהג מונית, נהג אוטובוס. מה זה מזיק לו?! זה פיקוח נפש, הדברים האלה! לכן מצווה להלשין דבר כזה, כדי למנוע את התאונות האלו. אדם צריך לשמור על חוקי התעבורה".
הרב יוסף ציין כי המקור לחוקים אלה הם בהלכה היהודית, כמו זו הקובעת כי חובה לשמור מרחק בין סוס לסוס ("אז לא היו מכוניות"). לדבריו, כבר לפני כ-700 שנה נקבע כי במקרה של תאונה בין שני סוסים – זה שהיה מאחור אשם, וחייב בנזק הראשון – גם אם זה "לא אותת".