כך תגייסו כסף שלא באמצעות הבנקים
כיום ניתן לגייס כסף במגוון של דרכים ולאו דווקא בעזרת הבנקים: בין אם בהלוואות באתרי האינטרנט או בפלטפורמות לגיוס המונים דרך סיפור אישי. האם השיטות האלו יעילות?
על הלוואות מאדם לאדם
האינטרנט הבטיח דברים לא מעטים, חלקם הוא קיים וחלקם לא. אחד מהתחומים שהתפתח באופן שונה מהצפוי הוא תחום ההלוואות מאדם לאדם; PEER TO PEER LENDING.
הרעיון פשוט: בואו נעקוף את הבנקים. מדוע לאפשר להם להרוויח מאיתנו. מדוע ללוות מהם בריביות לא נוחות? ננסה להוזיל את תהליך ההלוואה וננסה לייצר שוק חופשי אמיתי ויעיל, ממש כמו שדמיינו אבות הכלכלה.
הדבר הזה מבוסס על עובדה פשוטה: יש אנשים לא מעטים שזקוקים לסכומים קטנים או גדולים של כסף ולא נגישים לבנקים וישנם לא מעט אנשים שיש להם סכומים קטנים או בינוניים שאותם הם רוצים להלוות.
אז מה אפשר לעשות?
ובכן, אפשר לייצר אתר שידוכים לכסף. כמו שיש אתרי שידוכים והיכרויות ברשת, כאלה שמפגישים אדם עם צרכים רגשיים מסויימים עם אחר או אחרת, כך נפגיש את האנשים האלה. בהתאם לרעיון הזה קמו אתרים להלוואות של אדם לאדם. יש אתרים להלוואת גישור, יש אתרים שמתמחים בהלוואות לרכישת רכב ואפילו בהלוואות למימון לימודים לסטודנטים.
מה קרה בסוף? האם האתרים האלה מילאו את הציפיות שתלו בהם המקימים שלהם? כן ולא. הם צמחו והתפתחו אבל חלק גדול מהם שינה את האופי שלו. בימינו הרוב הגדול של הכסף המלווה באתרי ההלוואות הוא כסף של קרנות, בנקים ויזמי ענק. המלווים הקטנים נדחקו.
האוטומציה והשכלול מאפשרים למלווים גדולים לחלק את הכספים שלהם למנות קטנות ולהלוות לחבילות ענק של לווים ובכך להקטין את הסיכונים שלהם. אז זה טוב או רע? תלוי את מי שואלים. ההבטחה התמימה אולי של שוק אישי אנושי של מלווים ולווים נעלמה או בדרך להיעלם, אבל, מצד שני, נוצר כאן שוק מעניין, יעיל וזול שמתחרה במערכת ההלוואות של הבנקים. והנה, דרך אחת לגייס כסף. אבל הדרכים האישיות לא מתו. נוצר להן מקום מובחן יותר ומיוחד.
סיפור
אחת הדרכים בימינו לגייס כסף היא ביצירת סיפור. סיפור, פשוט ככה. בואו ניקח לדוגמה אישה שרוצה להקים עסק. היא קשת יום והפכה לנכה. היא בעלת מוטיבציה אדירה להצליח וחריצות רבה וכן, היא יודעת לייצר בובות קטנות מקש. שנים היא עושה בובות כאלה לילדי המשפחה ולחברים ועכשיו היא מפנטזת על הקמת עסק. אבל הבנק, הבנק ככל הנראה לא ירצה להלוות לה. אולי כי הסיכון גבוה מדי. אולי כי אין לה נסיון עסקי.
ובכן, העולם שלנו, עולם האינטרנט מאפשר לה לא מעט הזדמנויות לגיוס הכסף וזה בגלל שיש לה סיפור. והסיפור כאן הוא בדיוק סיפור החיים שלה, והדבקות והרצון לצאת החוצה ממעגל הנזקקות. אישה כזו יכולה לפנות לאחת מפלטפורמות גיסוי ההמונים שקיימות ברשת. מדובר באתרים שמעלים יוזמות של אנשים, חלומות או שאיפות ומאפשרים להם להציג את הסיפור שלהם ולנסות לגייס להם שותפים, קונים או משקיעים.
האישה בדוגמה שלנו יכולה להכריז על הקמת עסק ליצירת בובות, ולבקש מהציבור לקנות אצלה מראש חפצים ומתנות. באתרי מימון ההמונים האלה היא תפרט בדיוק לאן יילך הכסף שהיא תצליח לגייס מהתורמים והמשקיעים. חלק יילך לרכישת חומרי גלם, חלק יילך לקניית יעוץ עסקי ואפילו לשכר דירה לחצי שנה למחסן קטן.
היא תציע לאנשים רשימה של אפשרויות לקניה-תרומה-השקעה. למשל, הם יוכלו לקנות בובה בחמישים שקלים או לקנות בובה בדמותם בחמש מאות, ואפילו להביא אותה לסדנת לימוד ליצירת בובות באלף.
ועכשיו? ובכן, האנשים שיתרגשו מהסיפור יקנו מראש והיא תוכל להקים את העסק שלה. האם האנשים קנו? תרמו? או השקיעו? לא ברור. לכל אדם המוטיבציה שלו. אבל בדרכים האלה מומנו לא מעט יצירות אומנות מעניינות בשנים האחרונות (בארץ ובעולם), עסקים הוקמו, המצאות הושקו ועוד ועוד.
בנק אוטומטי
הבטחתי לדבר גם על האפשרות השלישית, האפשרות שמחכה מעבר לפניה ולא קיימת ממש עדיין. ובכן, מדובר בבנק שלא שייך לאף אחד. הוא יכול להיות בנק ששייך לעצמו. אפשר יהיה להגדיר אותו כבנק ששייך לאנושות כולה, והוא יפעל כמו וואקף מוסלמי של הלוואות לטובת האנושות. נדבר על זה בשבוע הבא.
מה זו פילוסופיה?
אני מזמין אתכם להיכנס לפודקסט החדש והחינמי שלי "קטע פילוסופי" מבית "קטעים בהיסטוריה", ולהאזין לפרק הראשון (בן עשרים דקות) שמקשר בין סוקרטס, רוצח ההמונים ד"ר אוטו אולנדורף באמצעות דיון בחיים ובמוות.
ד"ר אושי שהם קראוס , מומחה לפילוסופיה של הכלכלה. מעביר הרצאות וסדנאות לקהל פרטי ולחברות. מוזמנים להאזין לתכנית הרדיו שלי "בעקבות הזהב" המשודרת בימי רביעי ב-12:05, ברשת א' של קול ישראל, ולהציץ בספר המבוא לפילוסופיה שלי "החור שבבייגל - מבוא ידידותי לפילוסופיה" .