"בזכות" האפליקציות של חברות האשראי לווינו יותר
אצבע קלה על הסמארטפון? 20% מההלוואות של חברת כרטיסי האשראי כאל נלקחים באמצעות האפליקציה. למרות ריבית ממוצעת גבוהה של 11%, הנוחות שבארנק הדיגיטלי מגדילה את הביקוש להלוואות. בינתיים, היקף החובות של משקי הבית ללאומי קארד וכאל גדל ב-15-20% בשנה שחלפה והחברות גבו עמלות בסכום של 2.3 מיליארד שקל
"למעלה מ- 20% מההלוואות שנתנו בדצמבר וגם בינואר נלקחו באפליקציה", אומר דורון ספיר, מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל. לדבריו השירות האינטרנטי הזמין, מגדיל באופן משמעותי את הביקוש להלוואות והמגמה הזו תלך ותתרחב.
- מה סכום העסקה המינימאלי שתשלמו באשראי?
העובדה שלקוחות הבנקים וחברות האשראי משתמשים בשירותים הדיגיטליים גם לנטילת הלוואות, אינה חדשה. עם זאת, החידוש הוא החלק היחסי של ההלוואות שניטל באמצעות הסמארטפון - נתון מעניין שהחברות לא ממהרות לחלוק עם הציבור.
נזכיר ברקע הדברים כי רק לאחרונה פרסמה המפקחת על הבנקים טיוטה שתכליתה לעודד מעבר של פעילות בנקאית לאמצעים הדיגיטליים, והבנקים רואים בכך פוטנציאל גדול מבחינתם.
מהדוחות הכספיים לשנת 2015 שפרסמה היום (ד') חברת כאל, עולה כי תיק האשראי שכאל העמידה ישירות ללקוחותיה, עמד נכון לסוף שנת 2015 על כ-2.8 מיליארד שקל, עלייה של כ- 20% בהשוואה לסוף שנת 2014. עם זאת הריבית הממוצעת בכאל היא הגבוהה ביותר מבין חברות האשראי והיא עומדת על 11%.
יש לציין כי יתרת החוב של משקי הבית לכלל חברות כרטיסי האשראי עמדה נכון לתחילת דצמבר 2015 על 13.6 מיליארד שקל, גידול של כ-14% מתחילת השנה.
מנתוני החברה עולה כי היקף העסקאות שביצעו לקוחות חברת כרטיסי האשראי כאל בשנת 2015 הסתכם ב-66 מיליארד שקל, גידול של 8.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
החברה סיימה את שנת 2015 עם רווח נקי של 149 מיליון שקל, עליה של כ-8% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד והכנסות החברה בתקופה זו הסתכמו ב-1.24 מיליארד שקל, גידול של 8% לעומת שנת 2014.
לא רוצה להיות כרטיס שני בארנק
מנוע צמיחה מרכזי בכאל הם מועדוני הלקוחות המנפיקים כרטיסים חוץ בנקאיים, בעיקר מועדון פליי-קארד בשיתוף אל על, שכבר צבר 112 אלף חברים מאז נוסד לפני כשנה וחצי. המועדון גם נתן עדנה מחודשת למותג דיינרס המשולב בכרטיסים, שנשחק בשנים האחרונות.
למעשה דווקא המועדון הזה היה מועד בחודשים האחרונים לפגיעה משמעותית עקב שיתוף הפעולה שלו עם רשתות מגה ו you הקורסות. אולם, בכאל צלחו את המשבר והסיטו את ההטבות לתחומים אחרים , כשברקע השלימו מהלך של רכישת מלוא הבעלות על דיינרס בישראל.
"המועדונים הם מנוע צמיחה מרכזי, הפלטפורמה הזו מאפשרת לנו גם להציע אשראי חוץ בנקאי", אומר ספיר ל ynet. "חששנו מהמשבר במגה אבל בדיעבד זה יצא לטובה וצלחנו אותו. בכרטיסים הללו (החוץ בנקאיים) אתה חייב להציע כל הזמן ערך כי אחרת הוא הופך להיות כרטיס שני בארנק".
נכון לסוף 2015 מספר הכרטיסים שמחזיקים לקוחות החברה הסתכם ב- 2.33 מיליון, מתוכם 467 אלף כרטיסים לא פעילים (שלא בוצעה בהם פעולה ב-3 החודשים האחרונים).
החברה גבתה במהלך השנה שחלפה עמלות מבתי עסק בסכום כולל של 625 מיליון שקל (חלק מהסכום נגבה והועבר לבנקים) ומהלקוחות מחזיקי הכרטיסים נגבו 509 מיליון שקל.
עלות שכרו של דורון ספיר, מנכ"ל החברה, טיפסה לסכום של 2.53 מיליון שקל לעומת 1.73 מיליון בשנת 2014. לדבריו, בשנת 2014 ניתנה הוראה גורפת בקבוצת דיסקונט המחזיקה בבעלות כאל (72%), שלא יחולקו בונוסים ומכאן נובע הפער.
לאומי קארד: הסכמי שכר הביאו לירידה ברווח
גם חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד פרסמה היום את הדוחות השנתיים. היקפי הקניות בכרטיסי לאומי קארד הסתכמו ב- 67.8 מיליארד שקל, גידול של כ- 6% בהשוואה לאשתקד.
הרווח הנקי הסתכם בשנת 2015 ב- 180 מיליון שקלים, בהשוואה ל- 197 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד - קיטון של כ- 9%, זאת על רקע הפרשות במסגרת הסכמי שכר עם העובדים. הכנסות החברה הסתכמו בתקופה זו ב- 1.05 מיליארד שקל, גידול של כ- 4%.
יתרת האשראי לאנשים פרטיים הסתכמה בסוף שנת 2015 ב- 3.64 מיליארד שקל - גידול של כ- 15% בהשוואה לסוף שנת 2014, כאשר הריבית הממוצעת עומדת על 6.8%.
מהנתונים עולה עוד כי העמלות שגבתה החברה מבתי עסק הסתכמו ב- 623 מיליון שקל ומהלקוחות מחזיקי הכרטיסים נגבו 505 מיליון שקל.
מספר הכרטיסים של החברה, נכון לסוף 2015 עמד על 2.48 מיליון מתוכם 440 אלף כרטיסים לא פעילים.
עלות שכרו של מנכ"ל החברה, חגי הלר זינקה ל- 2.96 מיליון שקל לעומת 1.8 מיליון שקל שנה קודם. בחברה מסבירים כי מדובר בשינוי בהפרשות הפנסיוניות וכן גידול בבונוס בהשוואה לשנה הקודמת, עם זאת במסגרת הסכם שנחתם לאחרונה ותקף לגבי כלל עובדי קבוצת לאומי – הבונוס יינתן בצורה של מניות שיפשירו למימוש רק בעוד שנתיים.