מחאה בצומת המוות: "רוצים לחזור הביתה בשלום"
11 בני אדם נהרגו בשנים האחרונות בתאונות דרכים בצומת הכניסה ליישוב הבדואי שגב שלום. התושבים, שמאסו בהבטחות לפתרונות, קיימו הפגנה: "אם זה היה קורה בבאר שבע היו מטפלים בזה מהר". נתיבי ישראל: "האצנו את קידום פרויקט ההסדרה. עד סוף 2016 תותקן מערכת רמזורים חדשה"
"הדם שלנו זול יותר". מאות מתושבי שגב שלום הפגינו היום (ה') מול צומת הכניסה ליישוב, שגבה בשנים האחרונות את חייהם של 11 בני אדם. "בצומת הזה נהרגו אזרחים חפים מפשע", אמר בהפגנה עמר אבו-מועמר, ראש מועצת היישוב הבדואי. בחברת "נתיבי ישראל" הבטיחו להציב במקום מערכת רמזורים עד סוף 2016.
המחאה התקיימה שבוע אחרי שתושב שגב שלום סלמאן טראבין (21) נהרג מפגיעת רכב מסחרי במקום שמכונה על ידי התושבים "צומת המוות". ביישוב מבקשים זה כמה שנים להתקין בצומת הסואן שעל כביש 25 רמזור או לחלופין לבנות במקום כיכר. למרות הבטחות רבות לשיפור התנאים בצומת, טרם נעשה דבר.
לטענת התושבים, מעבר באזור הצומת מדמה מבחינתם רולטה רוסית. כלי הרכב על הכביש שמוביל מבאר שבע לדימונה, בהם גם אוטובוסים ומשאיות, נוסעים במהירות רבה. רק במצב של פקק באזור מתאפשר לתושבים לנסות ולחצות בבטחה את הצומת.
צעירי היישוב הקימו אוהל מחאה בסמוך לצומת, והם מבטיחים להישאר בו עד שיתרחש שינוי לשביעות רצונם. עמל אבו אלקום, שהשתתפה בהפגנה, אמרה כי אם ההרוגים לא היו בדואים – הצומת כבר היה זוכה לטיפול ראוי: "הצומת הזה הורג אותנו, כל יום יש כאן תאונה, וכל אימא מפחדת שאולי הבן שלה מעורב. מדינת ישראל טוענת שיש שוויון, אבל אם זה היה קורה בבאר שבע או בעומר הפתרון היה מהיר. הדם של הילדים שלנו על ידיה של הממשלה".
ראש המועצה אבו-מועמר ציין בהפגנה כי שר התחבורה ישראל כץ ביקר ביישוב והבטיח הבטחות, שלדבריו לא קוימו. "צריך פתרון קבע לצומת הדמים", אמר ראש המועצה. "לעשות מחלף או מנהרה, אבל עד אז אנחנו מבקשים בשלב ראשון שיותקן רמזור משני צדי הכביש. צריך פתרון מיידי בלי הבטחות סרק. די לקטל, אנחנו לא יכולים יותר לנחם את המשפחות".
"נשבענו לפעול למען מחלף"
מוחמד ג'רביע, שהשתתף אף הוא בהפגנה, אמר כי "אנחנו מוחים כדי לקבל את הזכות הבסיסית שלנו לחיות ולהגיע הביתה בשלום. לפני שמונה חודשים אשתי הייתה מעורבת כאן בתאונה עם שלושה מילדינו.
כמעט ואיבדתי את המשפחה בתאונה. סלמאן שנהרג בסוף השבוע שעבר היה כמו הבן שלי, ואחרי מותו נשבענו לפעול למען מחלף בצומת".
חברי עמותת "אור ירוק", שנמנו עם מארגני המחאה, האשימו את משרד התחבורה בכך שקיצץ את התקציב לטיפול בקטעי כביש מסוכן וצמתים אדומים מ-400 ל-200 מיליון שקלים, בניגוד להחלטת הממשלה. במחקר שהעמותה ערכה עלה כי אם היו משקיעים את כל הסכום – הדבר היה מציל את חייהם של כ-90 בני אדם בכל שנה.
מחברת "נתיבי ישראל" נמסר בתגובה כי "החברה מקדמת בימים אלו את הסדרת הצומת בכניסה ליישוב. בשל חשיבות הפרויקט עשתה החברה מאמצים מיוחדים והאיצה את קידום הפרויקט בשישה חודשים. התכנון יושלם בחודשים הקרובים והצפי לתחילת ביצוע העבודות הוא עד חודש יוני השנה. במסגרת הפרויקט, יוסדר ויורחב הצומת, לרבות הצבת מערכת רמזורים חדשה, הפרדה בין הנתיבים ואלמנטים בטיחותיים נוספים. היקף העבודה הוא מעל חמישה מיליון שקלים והעבודות יושלמו עד סוף 2016".