בקשה להחמיר בעונשם של מנהלי קרטל הלחם
רשות ההגבלים העסקיים הודיעה כי תערער בכוונה להחמיר את עונשם של יהודה שניידמן, לשעבר מנכ"ל מאפיית ברמן, ושייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיות דוידוביץ, שהורשעו בפרשת קרטל הלחם, ואשר נידונו לשנת מאסר בפועל. זאת בטענה כי קיים "פער גדול, גדול מידי, בין חומרת המעשים שבהם הורשעו לבין העונש שהושת עליהם"
רשות ההגבלים העסקיים תבקש להחמיר את עונשם של מנכ"לי מאפיות ברמן ודוידוביץ', אשר הורשעו בעבירות על חוק ההגבלים העסקיים במסגרת פרשת קרטל הלחם. כמו כן תבקש הרשות מהעליון להגדיל את הקנסות שהוטלו על המאפיות.
כתבות נוספות בערוץ הכלכלה
בינואר האחרון גזר בית המשפט המחוזי בירושלים שנת מאסר על יהודה שניידמן, לשעבר מנכ"ל מאפיית ברמן, ועל שייקה דוידוביץ', מנכ"ל מאפיות דוידוביץ, וכן ומאסר על תנאי של 6 חודשים. בנוסף, גזר עליהם השופט עודד שחם קנסות כספיים, קנס של 200 אלף שקלים על שניידמן ו-300 אלף שקלים על דוידוביץ, ונאסר עליהם לשמש כדירקטורים בחברות ציבוריות למשך חמש שנים. כמו כן הוטל קנס כספי של 1.4 מיליון שקלים על מאפיית ברמן, ו-700 אלף שקלים על מאפיית דוידוביץ.
ברשות מסבירים כי העירעור מגיע על רקע "פער גדול, גדול מידי, בין חומרת המעשים שבהם הורשעו לבין העונש שהושת עליהם".
"מהכרעת הדין משתקפת תמונה קשה וחמורה של פעילות עבריינית רחבה ושיטתית. מעשיהם הפסולים כללו תיאום בדבר העלאת מחירי הלחם האחיד והחלה, וכן הסכמה על חלוקת שוק כלל ארצית בדרך של המנעות מתחרות על לקוחות. בכל אחת משתי ההסכמות הללו בנפרד, לא כל שכן בשתיהן יחדיו, קיים פוטנציאל הרסני לתחרות בין המאפיות. פוטנציאל שהתממש. באבחה אחת גדעו המשיבים ושאר חברי הקרטל את התחרות ששררה ביניהם", הוסיפו ברשות.
האסטרטגיה: ביטול מבצעים וחלוקת גזרות
בהכרעת הדין כתב השופט שחם: "היתה עלולה להיגרם פגיעה משמעותית בתחרות. המחיר עלה בפועל, נגרם נזק משמעותי לציבור הצרכנים. מדובר במוצר בסיסי שנוגע לאוכלוסיות חלשות. ההסדר הכובל היה יציב ולא עמד להתפוגג. הנאשמים עברו עבירה של הסדר כובל בנסיבות מחמירות. במסגרת ההסדר נעשתה עליית מחירים משמעותית וכל מאפייה נושאת באחריות במלואה".
הרשות להגבלים עסקיים באמצעות ביקשה להשית על המורשעים 3 שנות מאסר ואילו סניגוריהם ביקשו מבית המשפט להסתפק בעבודות שירות. על פי כתב האישום, המאפיות הנאשמות החליטו לסיים את התחרות ביניהן דרך ביטול מבצעים וחלוקת שוק הלחם, בעיקר בירושלים, לגזרות. רשות ההגבלים העסקיים טענה אז כי כל מאפיה קיבלה שטח גזרה ולקוחות, והן סיכמו ביניהן כי כל אחת מהן תטפל לבדה בלקוחותיה, ללא ניסיון מצד המאפיות המתחרות לפלוש לשטח הגזרה ולחטוף מהן את הלקוחות. התוצאה, לפי רשות ההגבלים, הייתה עליית מחירים ופגיעה בתחרות.