המפכ"ל לשרים: כך נעלמה משטרת התנועה
בארבע השנים האחרונות חלה עלייה רצופה במספר ההרוגים בכבישים. בישיבת הממשלה הציג המפכ"ל אלשיך מצגת ובה נתונים המראים כיצד נחלש הגוף שאחראי על האכיפה: פחות שוטרים, הרבה פחות ניידות. ארדן דורש: תנו לי לנהל את המו"מ עם האוצר בנושא
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב רוני אלשיך, הציג אתמול (א') בפני השרים נתונים מדאיגים על היחלשות משטרת התנועה בשנים האחרונות, שבהן חל זינוק במספר ההרוגים בתאונות דרכים. מהמצגת שהציג אלשיך לממשלה עולה כי ב-2009 היו במשטרת התנועה 309 ניידות, אך מספרן צנח כיום ל-112 בלבד, ירידה עצומה של 63%.
החודש החלה ועדת הכלכלה בסדרת דיונים בנושא תאונות הדרכים, ומאז אירעו כמה וכמה תאונות קטלניות, ובהן ההתנגשות של האוטובוס במשאית בכביש 1. בדיון הראשון אמר אז מנכ"ל עמותת "אור ירוק" שמואל אבוהב כי המשטרה דוללה: "ב-2009 במשטרת התנועה היו 205 מיליון שקל וב-2012 רק 35 מיליון שקל. מספר הניידות ושוטרי התנועה ירד".
אתמול הציג המפכ"ל אלשיך בפני השרים את הנתונים המראים בדיוק את עוצמת הדילול. פרט לצניחה במספר הניידות, חלה ירידה גם במספר התקנים במשטרת התנועה. ב-2009 היו 601 תקנים ואילו בשנה שעברה רק 424 - ירידה של 29%. אבוהב אמר בתחילת החודש כי "צריך להיות וירטואוז כדי להצליח ליצור ממד הרתעה עם כוח מוגבל. צריך שיהיו 450 ניידות. כלומר לרכוש 300 ניידות בעלות של 60 מיליון שקל".
בשנים האחרונות חלה במקביל עלייה במספר ההרוגים בכבישים. בשנת 2012 היו 301 הרוגים, שנה לאחר מכן מספרם עלה ל-316, ב-2014 מספר ההרוגים טיפס ל-319 ואשתקד הגיע לשיא שלילי של כמה שנים - 354 הרוגים בכבישים.
המפכ"ל הציג שקפים המעידים על ההשפעה הגדולה של נראות שוטרי תנועה וניידות תנועה בכבישים. המרחק שבו נהג משנה לטובה את התנהגותו על הכביש לאחר שראה שוטר נע בין 2.5 ק"מ לעד 10 ק"מ של נסיעה. אם אין שוטר - התנהגותו של הנהג לא משתנה לטובה, ובמשטרה קוראים לכך אפקט ההילה. ככל שהנוכחות של השוטרים ממושכת, קבועה ואינטנסיבית - ההשפעה על הנהג נמשכת עד שמונה שבועות לאחר סיום פעילות השיטור.
בעקבות זאת קרא השר לביטחון פנים גלעד ארדן להעביר לידיו תקציבים ממשרד התחבורה שתחת ישראל כ"ץ. "תנו לי לנהל את המשא ומתן על תקציב אגף התנועה של המשטרה מול האוצר ונתקו אותו ממשרד התחבורה והרשות לבטיחות בדרכים", אמר השר ארדן בישיבת הממשלה. ארדן הסביר כי כיום התקציב לאגף התנועה מגיע גם ממשטרת ישראל וגם מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שקשורה למשרד התחבורה, וביקש אחריות ישירה בניהול המשא ומתן עם האוצר.
בנוסף, הוצגה בממשלה תמונת מצב הפשיעה, בדגש על החברה הערבית. כך לדוגמה הוצג נתון לפיו 60 אחוז ממקרי הרצח שהתרחשו מקורם במגזר הערבי. על כך אמר ארדן: "לאורך השנים נוצר פער בין האכיפה של המשטרה בחברה הערבית לבין האכיפה במגזר היהודי, ואת הפער הזה צריך לסגור על ידי פתיחת תחנות משטרה בכל רחבי המגזר הערבי. הנתונים מראים באופן חד-משמעי שאחוז הפשיעה בקרב המגזר הערבי גבוה מאוד, ולכן בלי יישום התוכנית שאני מוביל לפתיחת התחנות בחברה הערבית אי-אפשר יהיה לממש את ריבונותנו ביישובים הערביים בכלל ובמזרח ירושלים בפרט".