משטרת התנועה בקריסה: "שוטר וניידת יכולים למנוע את האסון הבא"
מספר הניידות והשוטרים על הכביש דולל באופן קיצוני, מספר ההרוגים בתאונות דרכים זינק, ומשפחות שיקיריהן נהרגו מתלוננות על מחסור באכיפה ואי הרתעה: "כשנהג פוגע ורואה שאין אף אחד בכביש - הוא בורח"
פחות ניידות ושוטרים - יותר נפגעים. בתזמון מקרי או שלא, ושעות ספורות בלבד לאחר שמפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הציג נתונים מדאיגים המעידים על היחלשות מגמתית של משטרת התנועה בשנים האחרונות, אירע רצף של שתי תאונות פגע וברח באזור הצפון. נתן (ניקולא) יוסיפוב, שוטר מנצרת עילית, נדרס בנצרת על-ידי נהג שלא נענה להוראתו לעצור - ומאושפז עתה במצב קשה בבית החולים רמב"ם שבחיפה והוא מורדם ומונשם. לא רחוק ממנו בבית החולים שוכבת תושבת חיפה כבת 30, שנדרסה באישון לילה בשדרות המגינים שבעיר והיא סובלת מפגיעה רב-מערכתית.
יוסיפוב, בן 51, משרת ביחידת השיטור העירוני שבתחנת נצרת. בנו משרת אף הוא במשטרה, בתחנת מגדל העמק. אתמול הוא היה במשימה שגרתית של בדיקת ניירות וכלי רכב בסמוך לצומת המוסכים שבנצרת, ונפגע בעוצמה על ידי צעיר בן 19 מנצרת, שניסה לחמוק מהבדיקה. הנהג ברח מהמקום ולאחר כמה שעות הסגיר את עצמו.
בני משפחתו של יוסיפוב ממתינים בדאגה בסמוך למחלקה לטיפול נמרץ ברמב"ם, וקוראים לעם ישראל להתפלל להחלמתו. מנהל יחידת הטראומה בבית החולים, ד"ר האני בחוס, סיפר כי השוטר הגיע סובל מפגיעת ראש וחזה, מפגיעות באיברים פנימיים וכן מפגיעה באגן. "לאחר כמה פעולות ביחידת הטראומה הוא הועבר לניתוח ראש, ולאחר מכן אושפז במחלקה לטיפול נמרץ כללי. כרגע הוא לא נמצא בסכנת חיים, אבל מצבו מוגדר קשה", אמר.
האם התאונות היו נמנעות אילו בגוף האחראי על האכיפה בכבישים היו יותר שוטרים וניידות? קשה להגיד, אך עם המספרים קשה להתווכח. מהנתונים שהציג רב-ניצב אלשיך לשרים עולה כי מספר ניידות משטרת התנועה כיום עומד על 112, לעומת 309 ב-2009 - ירידה של 63 אחוזים. לכך מתווספת גם ירידה של 29 אחוזים במספר התקנים במשטרת התנועה - 424 ב-2015 לעומת 601 ב-2009.
במקביל להידללות באגף התנועה, חלה עלייה מגמתית במספר ההרוגים כתוצאה מתאונות: ב-2012 היו 301 הרוגים, ב-2014 טיפס ל-319 ואשתקד הגיע לשיא שלילי של כמה שנים - 354 בכבישים. באותו פרק זמן, מציינים בעמותת "אור ירוק" על 700 תאונות פגע וברח בממוצע לשנה, שתיים בכל יום, ומספר ההרוגים בשנת 2015 כתוצאה מהן עומד על 9 נכון לחודש יולי האחרון.
"ערנות של ניידות ושוטרים מגבירה את ההתרעה"
מיכאל מירלשוילי ז"ל נהרג בחודש מאי 2012 בתאונת פגע וברח בעת שנסע על אופניו בכביש 25 שליד אופקים. הנהג הדורס, חיים אלון, הורשע במרס שעבר בדריסתו ובהפקרתו של מירלשוילי, אך נידון ל-3.5 שנות מאסר בלבד. איילת אלון, אשתו של הפוגע, נידונה לחצי שנת עבודות שירות כיוון שלא התקשרה לגופי הצלה לאחר התאונה.
"אם היו יותר ניידות בכבישי הארץ, זה היה גורם להרתעה בקרב נהגים", אומר אברהם מירלשוילי, אחיו של מיכאל ז"ל, ומוסיף: "כשנהג עושה תאונה ורואה שאין אף אחד בכביש, אז הוא בורח. אם יש ערנות של ניידות ושוטרים, ההרתעה גוברת. כיום המשטרה יוצאת רק כדי להיראות כשיש אירוע או מסיבה. השוטרים צריכים להיראות 24 שעות ביממה".
ליל התאונה נחרט בזיכרונו של אברהם. "הייתי צריך לזהות את אחי באבו כביר. הוא היה אלמוני למשך שמונה שעות. כשאני מדבר על זה עכשיו התמונה של אחי מפורק עולה לי מול העיניים". גם על מערכת המשפט יש לו תלונות קשות: "צריך להגיד למפכ"ל שאנשים פוגעים ובורחים כיוון שהם יודעים שמחר-מחרתיים הם ישבו בכלא רק חצי שנה או שנה, וזה רק אם יתפסו אותם. במקרה של מיכאל השופט אמר שהמעשה חמור, אבל נתן לדורס רק 42 חודשי מאסר כי הוא אבא לילדים. אשתו קיבלה רק חצי שנה עבודות שירות גם בגלל שהיא אימא לילדים. השופט חשב רק על הפוגעים. הם אפילו לא בלמו. הם פגעו בו מהצד והמשיכו לנסוע. אחי היה תלוי על האוטו והם גררו אותו למרחק של 60 מטרים".
"המשטרה ומערכת המשפט פשטו את הרגל"
ישראל מוטעי, שאיבד את בנו אור בתאונת פגע וברח לפני שש שנים, עדיין מחכה לתפיסת הנהג. "ציפיתי שתהיה עבודה יסודית, אבל זה לא טופל. לצערנו הרב, בתחום הזה של תאונות הדרכים ואכיפה במסגרת התנועה משטרת ישראל פשטה את הרגל, בפירוש. היא סומכת על זה שברשויות המקומיות שבהן הוקמו רשויות השיטור יעשו את העבודה שלהם במקומם, אבל זה לא נכון כי אין להם סמכויות אכיפה כמו לעצור בן אדם כמו לשוטר, ואנחנו רואים את זה בכל יום בכל שעה על כבישי הארץ.
מוטעי הוסיף כי רואים את זה אפילו עם הילדים שמשתוללים עם האופניים החשמליים. הביקורת שלו היא לא רק נגד המשטרה. גם מערכת המשפט פשטה את הרגל. לא יכול להיות שאדם שהרג שלושה אנשים מקבל עונש מאסר של שלוש שנים, אז מה שווי של חיי האדם?".
על דבריו של המפכ"ל אלשיך אמר ישראל שחובה להגביר את האכיפה: "שיפסיקו לבלבל את המוח עם המצלמות, הן לא עושות כלום, צריך יותר נוכחות בשטח. זה יעזור להילחם בתאונות הדרכים ובסדר ובמשמעת. אנחנו לא רואים ניידות בשטח, לא רואים ניידות אכיפה, מתי אנחנו כן רואים את זה? הנתונים האלה צריכים להדליק אור אדום להנהגת המדינה".
"אם היה שוטר או מצלמה בצומת, הבן שלי לא היה נהרג"
"אם היה שוטר בצומת או מצלמה, הבן של לא היה נהרג", טוענת אירית מזרחי מחולון, שבנה אושרי מזרחי יוסף איבד את חייו מפגיעת רכב בצומת תל נוף בחודש דצמבר 2013. אושרי, שהיה בן 24 במותו, שירת כחייל בקבע ונהרג בזמן שעשה את דרכו מביתו לבסיס תל נוף. "אני אם חד-הורית ואושרי היה הבן היחיד שלי. יש לי שלוש בנות. הוא היה יד ימיני, הגבר בבית שעזר בכול, גם בפרנסה. באותו הבוקר הוא יצא מוקדם, נתן לי נשיקה ונסע לבסיס".
לדברי אירית, אושרי הגיע באוטובוס לצומת תל נוף, חצה חצי מהכביש והמתין על אי תנועה: "הוא החל לחצות את הכביש באור ירוק, ואז הגיע רכב במהירות, נכנס לצומת באור אדום, פגע באושרי - והוא נהרג". היא טוענת כי בצומת שבו נהרג בנה אין אכיפה ראויה: "אם הנהג היה יודע שיש בצומת משטרה או מצלמה, זה אולי היה מונע את התאונה".
"מצלמה, שוטר וניידת יכולים למנוע את האסון הבא", היא מוסיפה. "המדינה שלנו היא פושעת לא פחות מהנהגים, כי היא לא דואגת לאכיפה בכבישים - אין מספיק שוטרים ואין ניידות.
אני עובדת כגננת, ואם הייתה פרצה בגדר הגן כולם היו זועקים ועושים את הכול כדי לסתום אותה, אך כשזה נוגע לתאונות הדרכים, יש אוזלת יד רבה".
משפטו של הנהג שפגע בבנה עדין לא הסתיים. "אני יושבת בדיונים ורואה אילו עונשים קלים מקבלים נהגים בתאונות דרכים קטלניות", היא טוענת. "בית המשפט לא רוצה להבין שהעונשים הקלים אינם מרתיעים נהגים אחרים וממשיך לגזור עונשים קלים. בית המשפט הוא בעצמו טראומה למשפחות הנפגעים".
עם דבריו של אלשיך היא מסכימה: "המפכ"ל צודק שאגף התנועה בקריסה. הם לא עושים כלום. לא רואים ניידות משטרה בכבישים, לא רואים שוטרים ולא רואים מצלמות. אין שום הרתעה לנהגים בכבישים. מדינה פושעת".