מכונית השנה ל-2016 היא....
הזוכה השנה בתואר הנחשק היא אופל אסטרה, אשר גברה על שש מתחרות בשלב הגמר שנערך בחודשים האחרונים. וולוו XC90 היא הסגנית
מכונית השנה 2016 היא אופל אסטרה, המכונית העממית היחידה שהגיעה לשלב הגמר השנה בתחרות היוקרתית. המשפחתית הקומפקטית של הזרוע האירופית בקונצרן GM גברה לאחר קרב צמוד במיוחד על מכונית היוקרה הגדולה של וולוו, ה-XC90. במקום השלישי סיימה המכונית הדו-מושבית הספורטיבית של מאזדה, MX5. תוצאות מכונית השנה הוכרזו היום (ב'), כבכל שנה, ערב תערוכת הרכב הבינלאומית השנתית של ז'נבה.
רשימת המתמודדות הסופיות השנה הורכבה בעיקר ממותגי יוקרה דוגמת אודי, יגואר, וולוו וב.מ.וו, אליהם הצטרפו המותגים סקודה, אופל ומאזדה כנציגים "עממיים". עם זאת, סקודה עם הסופרב ומאזדה עם ה-M5 אינן נחשבות למכוניות לכל כיס, גם באירופה.
לאחר שהוכרזו המועמדות הסופיות, ניכר היה כי הבחירה השנה תהיה יוצאת דופן, גם אם לא כזו שתסייע לתחרות מכונית השנה להחזיר לעצמה את ההילה לה זכתה במשך עשרות שנים, ואשר הועמה במידה רבה בשנים האחרונות. בתחרות השנה נחשבו רק וולוו וב.מ.וו כמכוניות מעניינות מבחינה טכנולוגית.
האסטרה זכתה מצוות השופטים ל-309 נקודת, ואילו וולוו נותרה צמודה אליה עם 294 נקודות. מאזדה סיימה הרחק מאחור כשלישית עם 202 נקודות, כשהיא מקדימה את אודי A4 שקיבלה 189 נקודות, יגואר XE שזכתה ב-163 נקודות, סקודה סופרב (147) וב.מ.וו סדרה 7 שסיימה אחרונה עם 143 נקודות.
שנה | מכונית השנה |
2016 | אופל אסטרה |
2015 | פולקסווגן פאסאט |
2014 | פיז'ו 308 |
2013 | פולקסווגן גולף |
2012 | שברולט וולט/אופל אמפרה |
2011 | ניסאן ליף |
2010 | פולקסווגן פולו |
2009 | אופל אינסיגניה |
2008 | פיאט 500 |
2007 | פורד S-מקס |
2006 | רנו קליאו |
2005 | טויוטה פריוס |
כיצד מתבצעת הבחירה
תחרות "מכונית השנה" נערכה לראשונה בשנת 1964, וכיום משתתפים בבחירת המנצחת 58 עיתונאים שמייצגים 22 מדינות באירופה. מספר העיתונאים שמגיע מכל מדינה נקבע לפי חשיבותה בתעשייה וגודלו של שוק הרכב בה. המדינות הבכירות ששולחות כל אחת שישה עיתונאים הן צרפת, גרמניה, איטליה, ספרד ובריטניה. באופן טבעי, יצרניות הרכב הגדולות באירופה. מדינות אחרות שולחות בין אחד לשלושה נציגי עיתונות, ולטענת מארגני התחרות, אלה נבחרים לפי יכולתם המקצועית המוכרת, ולא לפי הפופולריות של כלי התקשורת בו הם עובדים.
יצרנית יכולה להשתתף בתחרות עם דגם חדש, בתנאי שהוא עונה על מספר קריטריונים ברורים. על המכונית להיות חדשה לגמרי (לא מתיחת פנים), ובמהלך השנה הקודמת להכרזת הזוכה היא חייבת להיות משווקת בחמש מדינות אירופאיות לפחות, עם צפי מכירות של לפחות 5,000 יחידות בשנה.
בניגוד לעבר, כיום לא מוכרזת מכונית השנה הזוכה לקראת סוף השנה, אלא בפתיחת תערוכת הרכב של ז'נבה בחודש מרץ. בשלב ראשוני (חודש יולי) מוכרזות למעלה מ-30 מכוניות כבעלות אפשרות להתמודד על התואר, ובהמשך (אמצע חודש דצמבר) נקבעות שבע פינליסטיות. כל המכוניות נבחנות על-ידי העיתונאים במהלך החודשים הקודמים להכרזה לפי קריטריונים קבועים מראש - עיצוב, נוחות, בטיחות, חסכון, ניהוג, ביצועים, שימושיות, ידידותיות לסביבה, שביעות רצון נהג ומחיר קניה. מקוריות, יצירתיות טכנולוגית ותמורה למחיר נתפסים כחשובים במיוחד בקביעת הציון הסופי. לכל עיתונאי 25 נקודות אותן הוא מחלק לפחות לחמש מכוניות מהשבע האחרונות. הציון המרבי שניתן להעניק למכונית אחת הוא 10 נקודות.