עכשיו זה חוק: כשנגמר המבצע החברות יסמסו
ההצעה לתיקון חוק הגנת הצרכן עברה הערב בקריאה שנייה ושלישית. החל מיוני, חברות יהיו חייבות להודיע לצרכנים כי עסקה קצובה או מבצע עומדים לפוג, 21 יום לפני שהמחיר משתנה. כמו כן יידרשו להדגיש זאת בחשבונית. ח"כ מירב בן ארי: "מקווה שזה ימנע גביית יתר מצרכנים שלא שמו לב לסיום העסקה ונאלצו לשלם כפול עד היום"
החוק שונה, החברות יסמסו כשנגמר המבצע ומסתיימת העסקה: הצעת החוק לתיקון חוק הגנת הצרכן (הודעה על סיום עסקה לתקופה קצובה), עברה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית במליאה. היא תיכנס לתוקף תוך כשלושה חודשים.
נתקלתם בבעיה צרכנית? ספרו לנו >>
לפי התיקון לחוק, שהוא יוזמה של ח"כ מירב בן ארי (כולנו) שפורסמה לראשונה ב-ynet, חברה תהיה חייבת להודיע לצרכן באמצעות הודעת סמס שתישלח לטלפון הנייד שלו, כי העסקה הקצובה עמו עומדת לפוג 21 יום לפני מועד סיום העסקה או ההתחייבות.
החוק רלוונטי ללקוחות המצויים בהתקשרות/בחוזה עם חברת תקשורת, או מקבלים מחיר מבצע, המוגבל לזמן מסוים במסגרת עסקה מתמשכת, כלומר כזאת במסגרתה גובים מהצרכן כסף מדי חודש, באמצעות הוראת קבע או הרשאה לחיוב כרטיס האשראי.
מודיעות בחשבונית? תתאמצו עוד יותר ותגדילו אותיות
כיום, חברות מחויבות להודיע על סיום המבצע ושינוי סכום הגבייה בחשבונית 60-30 יום לפני המועד, אך לעיתים קרובות מאוד צרכנים לא שמים להודעה הזאת שמוסתרת בתוך מלל שנבלע בתוך החשבונית. לפי הצעת החוק גם את זה ייאלצו החברות לשפר. יהיה עליהן לציין שהעסקה הסתיימה בהבלטה מיוחדת - באותיות ברורות וגדולות.
שימו לב שלחברות יש פתח הימלטות קטן מחובה זאת: בדברי ההסבר לחוק נכתב כי החובה הזאת תחול "אם הצרכן מסר את מספר הטלפון לעוסק". כמובן שברוב המקרים הצרכן אכן מוסר את מספר הנייד שלו לחברה (מה שגם גורם לחברות להציק לצרכן בהודעות שיווקיות או לרדוף אחריו אם יש לו חוב), אך חברות יוכלו להתחמק מהחובה אם יוכיחו בהיתממות שלא היה בידן מספר הנייד של הלקוח.
הוראות החוק יחולו גם על עסקה לתקופה קצובה שנעשתה לפני יום כניסתו לתוקף, ובלבד שמועד סיום העסקה או ההתחייבות כהגדרתו הוא 21 ימים לפחות אחרי יום תחולת החוק.
"מקווה שצרכנים ידעו ליצור קשר בזמן עם החברה"
חברת הכנסת מירב בן ארי (כולנו) הודתה לוועדת הכלכלה וליו"ר שלה ח"כ איתן כבל ומסרה בתגובה: "אני שמחה כי מליאת הכנסת אישרה הצעת חוק צרכנית חשובה זו. בזכות הצעת חוק זו הצרכנים ידעו מראש שהעסקה אמורה להסתיים וידעו ליצור קשר בזמן עם החברה וכך ימנע מהם העלאת המחיר הצפוי בעקבות סיום העסקה.
אני מאוד מקווה שהצעת חוק זו תביא לסוף את גביית היתר מצרכנים שלא שמו לב לסיום עסקה ונאלצו לשלם כפול עד היום".