שתף קטע נבחר

 

דורסים, בורחים - ומקבלים עונש קל

כ-1,000 בני אדם בשנה נפגעים בתאונות פגע וברח. הכנסת העלתה את רף הענישה ל-14 שנה, אבל בתי המשפט מקלים בעונש. "יש ענישה של שנה עד שלוש לנהג שפגע, השאיר אדם להתבוסס בדמו ונסע משם"

 
 
העונשים הקלים בתאונות פגע וברח

העונשים הקלים בתאונות פגע וברח

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 
הכנסת החמירה את הענישה עם נהגים שביצעו תאונות פגע וברח, אולם אף שניתן להטיל עונש מקסימלי של 14 שנה לעבריין, מתברר שהממוצע הרב-שנתי של העונשים הוא שנתיים וארבעה חודשים בלבד. "השופט אמר שגם ככה הילדים שלך לא יחזרו, מה אתה רוצה, שאעניש את המשפחה שלו?", מספר אילן קריאף שבנו וכלתו נדרסו למוות בתאונת פגע וברח.

 

עורך הדין יניב יעקב מ"אור ירוק" אומר שיש להקפיד על רף הענישה הגבוה, כפי שהוחלט בכנסת. "אם נסתכל על הנתונים, בין 900 ל-1,000 נפגעים מדי שנה בתאונות פגע וברח. אנחנו מדברים על 800-700 תאונות. כאשר באים לבחון את מה שקורה בפועל לאותם נהגים שנתפסים, ושיעורי התפיסה הם גבוהים, אנחנו מגלים שרף הענישה הוא נמוך באופן משמעותי ממה שניתן לתת לפי חוק".

 

המחוקק קבע כי יש להחמיר את הענישה בעקבות כמה מקרים שהגיעו לכותרות הראשיות בתקשורת. מה קרה מאז?

"למעשה בגלל אותם מקרים, כמו המקרה הקשה מאוד של שניאור חשין ז"ל, בנו של השופט מישאל חשין, באה הכנסת ואמרה אמירה מאוד ברורה, שצריך להחמיר את הענישה עד ל-14 שנות מאסר. בפועל בתי המשפט נותנים הרבה פחות".

 

מה הסיבה?

"יש כיום דבר שנקרא מתחם ענישה. בתי המשפט אומרים שבעבר לא נתנו עונשים חמורים ובגלל הסיבה הזו וסיבות מקלות תמוהות מאוד, אנחנו מגלים ענישה נמוכה שמגיעה לשנה עד שלוש לנהג שפגע, השאיר אדם להתבוסס בדמו על הכביש ונסע משם".

 

קריאף. הנהג שדרס למוות את בנו וכלתו שוחרר אחרי שנה וחצי ()
קריאף. הנהג שדרס למוות את בנו וכלתו שוחרר אחרי שנה וחצי
 

הרכב של הילה מיכלי ז"ל, שנהרגה השבוע בכביש החוף בתאונת פגע וברח (צילום: חטיבת דובר המשטרה) (צילום: חטיבת דובר המשטרה)
הרכב של הילה מיכלי ז"ל, שנהרגה השבוע בכביש החוף בתאונת פגע וברח(צילום: חטיבת דובר המשטרה)

בנו וכלתו של אילן קריאף נהרגו בתאונת פגע וברח, ועל הנהג הפוגע נגזר עונש מאסר של שלוש שנים בלבד. קריאף: "אשתו של בני הייתה בהריון בחודש השביעי כשזה קרה. מתוך שלוש שנים הוא ישב שנה וחצי, הוא קיבל חנינה ושחררו אותו לפני הזמן".

 

מה הוביל את השופט להחלטה הזו?

"בדרך כלל כשיש כל כך הרבה תאונות דרכים ויש כל כך הרבה משפטים, לשופטים אין זמן. למשוך משפט במשך 4-3 שנים זה לא כדאי. אז מנסים לעשות עסקאות טיעון, כולל הפרקליטות, עם בן אדם שברח והשאיר אנשים פגועים מדממים למוות. איפה עונש המינימום לפחות, איפה התשע שנים לפחות לאדם כזה? מישהו צריך לעצור את השופטים האלה ולהגיד להם: 'סטופ, עצרו. תחשבו לפני שאתם עושים משהו'".

 

כששמעת על העונש של שלוש שנים מה עבר לך בראש?

"השופט אומר לך 'גם ככה הילדים שלך לא יחזרו. מה אתה רוצה שאעשה, שאעניש אותו? את

המשפחה שלו?' אתה שומע דבר כזה ופשוט מאבד כיוון, לא מוצא את עצמך. אני יכול לבוא נגד השופטים האלה? אי-אפשר לעשות שום דבר. אני יודע שהם מנסים לעשות עסקאות טיעון ולא נתתי להם לעשות עסקה, אבל כששמעתי מה שהשופט החליט, אתה כבר לא יודע מה לעשות. או שאתה מרים ידיים, או שמישהו בכנסת יתעורר".

 

אבל הכנסת התעוררה.

"זה לא מספיק. אמנם חבר הכנסת איתן כבל עשה עבודה טובה אבל אני מקווה שמישהו שם למעלה שיושב בממשלה יתעורר ויעשה לזה סוף".

 

עורך הדין יעקב אומר שהפעולה המרכזית של עמותת "אור ירוק" היא בתחום ההסברה. "בשיתוף פעולה גם עם התקשורת, צריך לייצר פה איזה לחץ מסוים, איזו הבנה גם בקרב בתי המשפט שצריך להעביר מסר של הרתעה. הרי לצערנו לאילן כבר אין נחמה, אבל צריך להבין מה המסר שעובר לאותם נהגים שיפגעו בעתיד, כמו המקרה האחרון שהיה רק השבוע (דריסתה של הילה מיכלי ז"ל) . האם אותו נהג היה יכול לחשוב 'אוקיי, אם אין לי את המוסריות לבוא ולעצור, אז אולי אני מפחד מהעונש של עד 14 שנות מאסר?'".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אילן קריאף. בנו וכלתו נהרגו בתאונת פגע וברח
מומלצים