יום האישה: מתי ואיך החלו לגייס נשים לצבא?
מהכרזות שאצרו בספרייה הלאומית ניתן ללמוד כיצד עודדו נשים להגן על המולדת עוד בימי הבריטים וגם אחרי הקמת צה"ל: "את נקראת לשרת!"
איך החלה השתלבותן של נשים בצה"ל? לרגל יום האישה שחל השבוע חושפת הספרייה הלאומית כרזות מתקופת טרום המדינה וראשיתה, ומאפשרת הצצה לתקופה שבה היישוב העברי נאבק על קיומו. אחרי כמעט 68 שנה שוויון עדיין לא הושג והדרך של נשים לצמרת עדיין ארוכה.
בכרזה מטעם היישוב היהודי מ-1942 שקוראת להתגייס לצבא הבריטי, פונים ישירות לנשים, והמסר הוא שהשירות בזמן מלחמת העולם הוא למעשה שירות המולדת.
הסוכנות היהודית הפיצה עלוני גיוס בריכוזי היישובים היהודיים למען גיוס הנשים העבריות לצבא הבריטי. במודעה נעזרו בטקסט תנכ"י מתוך שירת דבורה.
ד"ר חזי עמיאור, אוצר אוסף ישראל בספרייה הלאומית, הסביר כי גיוס רשמי של נשים החל בתקופת השלטון הבריטי: "בתקופת היישוב, הגיוס לא היה מאורגן ולכן קשה היה לשים את האצבע על תפקידן של הנשים במערך הלוחם בזמנו. בימי השומר, הפלמ"ח וניל"י - נשים היו שותפות בכל דבר. גם במחתרות היו המון נשים שעשו רבות. אבל לצערנו לא היו על כך פרסומים והגיוסים נעשו מפה לאוזן".
לדבריו, הבריטים הקימו לשכות גיוס ברחבי הארץ בשנות ה-40, אז חששו מפלישה גרמנית, ומשנת 1941 התנדבו לשורותיהם גם בנות היישוב העברי. "הנשים שירתו לרוב בתפקידי מבשלות, אחיות, נהגות, הן שירתו ביחידות נפרדות - עבריות של חיילים מארץ ישראל".
גלויה עם ספח לגיוס נשים לחיל העזר של הצבא הבריטי, בו מפורטים התפקידים שנשים יכולות לבצע בשירות, ואלו תנאי שירות מובטחים למתגייסת.
מודעה שהופצה בתל אביב ב-1942, ובה קורא הצבא הבריטי לגיוס מבשלות לחיל העזר הנשי. לפנייה לנשים בגילים 45-40 מצורפת הבטחה שתינתן להן עדיפות לשרת בארץ ישראל.
מודעה עירונית שהפיצה עיריית תל אביב ביקשה לגייס נשים למשמר אזרחי בשיא מלחמת העצמאות כדי לשמור על היישוב בתקופה שבה הגברים נשלחו לחזית.
בכרזה של משרד הביטחון מ-1950, גברים ונשים נקראו לשירות על פי חוק שירות הביטחון שנחקק בכנס הראשונה.
תוך השתלבותן של הנשים בשורות הצבא החלה גם להתגבש נציגותן במרחב הפוליטי. בינואר 1949, עוד לפני שהסתיימה מלחמת העצמאות, נערכו בחירות לאסיפה הכללית, הכנסת הראשונה, ובה נבחרו 12 נשים ממפלגות שונות. על פי ד"ר עמיאור, מפלגת הנשים של ויצ"ו הכניסה חברת כנסת אחת לאסיפה הכללית. אך גם מפלגת מפא"י השקיעה בתעמולה המיועדת לקהל הבוחרות ולמעשה המשיכה את המצע של מפלגת ויצ"ו שקידמה שיוון מגדרי. במפא"י ניתן ייצוד לשבע חברות כנסת באסיפה הכללית הראשונה.
תעמולת מפא"י לבחירות לכנסת הראשונה. 1949.
הספרייה הלאומית
משמרת את אוצרותיה המודפסים של מדינת ישראל ושל תרבות העם היהודי.