שתף קטע נבחר

לא מצאתם תחפושת? אולי תחליפו בפייסבוק

רוב ההורים כבר קנו תחפושות לפורים - בעיקר של אלזה, סמי הכבאי ומלחמת הכוכבים, ופחות של הפסטיגל. איפה הם עשו זאת? לפי סקר בקרב מובילות דעה בפייסבוק - הן בעיקר קנו באינטרנט, אך גם החליפו תחפושות באחת מ-40 קבוצות בהן חברות כ-50 אלף אימהות. הרשתות מצידן טוענות כי הן לא מכירות הטרנד: "המכירות טובות. השיא בקניות מחו"ל היה בשנה שעברה"

"עד לפני שנתיים נהגתי לקנות תחפושות ברשתות, ובמחירים מאוד גבוהים. ואז צצו כל מיני קבוצות בפייסבוק, ואנשים החלו לפרסם תמונות של תחפושות - ופתאום אנשים פונים אלי, ואני מוכרת להם את התחפושות הישנות שלי וקונה מהם".

 

כוכי מזרחי מראשל"צ, אם לילדה בת 3, ילד בן 8 וילד בן 10, היא אחת מאותן אימהות ישראליות אשר פעילות מאוד בפייסבוק (היא מתחזקת קבוצת פייסבוק ובלוג "מתכונים ועצות שצברתי בדרך"). השנה, היא לא קנתה תחפושת בחנות.

 

 

השאלה, החלפה או מסירה - חוסכים עלויות

"מכרתי כמה תחפושות של הילדה שלי, וקניתי בכסף הזה תחפושות מאנשים שמסרו את התחפושות שלהם", היא מספרת. "מצאתי תחפושות מדהימות במצב מעולה ב-60-50 שקל. פרסמתי למכירה 2 תחפושות ברבי ותחפושת נסיכה. כתבתי שאני יכולה לשלוח אותן בדואר רשום תמורת העברה בנקאית - ואנשים פנו אלי מכל הארץ. יש כאלה שאספו ממני את התחפושות. בכסף שמכרתי את התחפושות האלה, יכולתי לקנות תחפושות לילדים שלי. הבת שלי רצתה תחפושת אלזה, ולקטן קניתי את סמי הכבאי. תחפושת שבחנות עולה 120 שקל לפחות, השגתי ב-60 שקל.

 

"כל יום עולות בקבוצות תחפושות חדשות ומשומשות למכירה ולהחלפה. יש קבוצות של אימהות שלא אוהבות את זה, את כל הסחר מכר הזה. יש קבוצות שעשו שרשור מיוחד בשביל זה. עקב כך, עיקר הפעילות הזאת, מתקיימת בקבוצות ייעודיות. אני אמשיך להשיג ככה תחפושות גם בשנה הבאה. זה נגיש וזה זול - וזה מה שאני מחפשת".

 

בחנויות יקר לך מדי?

 

"הלכתי לאחת הרשתות, ונתקלתי במחירים של 200-150 שקל לתחפושת. זה יקר. טויס אר אס הוציאו קופונים, אבל כשהגעתי לחנות גיליתי שהתחפושות שנמכרות תמורת קופון נחטפו. רציתי לקנות מיקי מאוס ב-50 שקל וכבר לא היתה מידה. לכן ההחלפה דרך פייסבוק טובה לי, אבל לא לכולם. יש לי חברה שבחיים לא תקנה יד שנייה. רק חדש".

 

רינת בראל מחולון, אם לפעוט בן 3 ולתינוקת בת חצי שנה, השאילה תחפושת שלה למישהי שהכירה בפייסבוק ושאלה תחפושת ממישהי אחרת. "מישהי הביאה לי סמי הכבאי ואני הבאתי תחפושת ישנה שלי למישהי אחרת. אני בטוחה שהיא תחזיר לי את התחפושת, כי אני כבר מכירה אותה. יש מלא קבוצות של אימהות בפייסבוק ואנחנו כבר ממש מכירות את הבנות. יש אימהות רבות שמחליפות תחפושות ויש המון שמשקיעות ומכינות לבד".

 


התחפושת שרינת בראל השאילה מחברת אחת הקבוצות בפייסבוק. בחינם ()
התחפושת שרינת בראל השאילה מחברת אחת הקבוצות בפייסבוק. בחינם

 

בעיני אימהות, אמא אחרת נתפסת אמינה יותר ממפרסמים

בין הקבוצות הרלוונטיות בפייסבוק אפשר למצוא את "תחפושות למכירה השאלה או מסירה"; "תחפושות ממותגות ב-55 שקל פורים 2016"; "תחפושות לכולם מכירה קניה חדשים"; "פורים תחפושות יד 2", ועוד ועוד. חלקן פועלות כבר שנתיים או שלוש, אך רובן צצו השנה. פעילות עניפה דומה אפשר למצוא גם ברבות מקבוצות האימהות בפייסבוק. המטרה: להדק קשרים בקבוצות, למכור תחפושות ישנות, להחליף תחפושת בתחפושת, לחסוך כסף - וגם לעיתים לוותר על תחפושת חדשה כי היא נקנתה בסין ולא בדיוק הלמה את מידותיו של הילד, או כי הילדה שינתה את דעתה ורוצה להתחפש למשהו אחר.



חיפוש קבוצות להחלפת תחפושות בפייסבוק. רוב ההחלפה לא נעשית שם אלא בקבוצות האימהות ()
חיפוש קבוצות להחלפת תחפושות בפייסבוק. רוב ההחלפה לא נעשית שם אלא בקבוצות האימהות

 

אפרת סלע איתמר, בעלים ומנכ"לית חברת לידרס (Leaders) המתמחה באיתור ומדידת משפיענים ברשתות חברתיות, טוענת כי "בשנה האחרונה נולדו למעלה מ-40 קבוצות של החלפות תחפושות לפורים, בהן חברות למעלה מ-50 אלף אמהות שמעלות תמונות לצד מידות ושולחות אחת לשנייה תחפושות בדואר. מגמת החלפת מוצרי צריכה ורכישה מיד שנייה הולכת וגדלה משנה לשנה ככל שמתחזק כוחן של קבוצות בפייסבוק, בעיקר קבוצות האמהות, שמובילות בעצם את השיח הצרכני ברשת.

 

"מחקרי צרכנים מעידים כי המלצות של מכרים ברשתות החברתיות משפיעות עליהם יותר מכל מדיה פרסומית אחרת. אם אמא תמליץ בפייסבוק על תחפושת של מותג כזה או אחר היא תיתפס אמינה יותר מפרסום של אותו מותג".

 

אפרת סלע איתמר, בעלים ומנכ"לית חברת לידרס (Leaders)  ()
אפרת סלע איתמר, בעלים ומנכ"לית חברת לידרס (Leaders)

 

מספר המחליפות זהה למספר הקונות בטויס אר אס

לידרס ערכה סקר לקראת פורים בקרב 1,095 אמהות שנחשבות למובילות דעה בפייסבוק ("ההיענות היתה כה רבה שעצרנו את הסקר באמצע כדי שנוכל להתמודד עם הנתונים", אומרת אפרת), במטרה לבדוק מהם הרגלי הצריכה של האמהות בכל הנוגע לרכישת תחפושות לפורים.

 

לפי המשיבות לסקר, התופעה של קניית/החלפת תחפושות בפייסבוק תופסת תאוצה. "9% מהלידריות שלקחו חלק בשאלון, קונות או מחליפות תחפושות בפייסבוק. זה מספר זהה למספר האמהות שהשתתפו בסקר והצהירו שהן קונות את התחפושות שלהן בטויס אר אס למשל, וכמעט פי 5 ממספר האמהות שהשתתפו בסקר והצהירו שהן קונות בעידן 2000, כפר השעשועים או מקס סטוק", כך נמסר מלידרס.

 


פורים 2016: סקר לידרס בקרב מובילות דעה בפייסבוק

פורים 2016: סקר לידרס בקרב מובילות דעה בפייסבוק
מקום או אופן קניה שיעור האימהות מתוך אלה שענו לסקר
עלי אקספרס 22%
חנויות עירוניות 18.6%
איביי 15.5%
טויס אר אס 9.8%
פייסבוק 9%
קיבלו או השאילו מקרוב משפחה או חברה טובה תחפושות עבור ילדיהן 4.74%
מכינות לבד 3.8%
הזמינו מאתרי אינטרנט מחו"ל או ביקשו מקרוב שגר בחו"ל לקנות ולשלוח להן 3%
מקס סטוק 1.84%
כפר השעשועים 1.2%
הפיראט האדום 1%
עידן 2000 0.82%

 

ברור שאימהות שמובילות בפייסבוק יקנו יותר אונליין

יש לקחת בחשבון שלסקר הטייה ברורה: הוא נערך בקרב אימהות שפעילות מאוד בפייסבוק, כך שסביר להניח שמי שפעילה בפייסבוק יותר מהממוצע, תיטה יותר משאר האוכלוסייה גם להחליף ולקנות תחפושות בפייסבוק ואולי גם בכלל דרך האינטרנט. כלומר, ברור שבקרב פלח אוכלוסיה זה, קניית תחפושות בפייסבוק (או בכלל אונליין), תהיה אחת האופציות המובילות.

 

עקב כך הסקר לא משקף במדויק את כלל האוכלוסייה בישראל, שרובה אמנם פעילה בפייסבוק, אך במידה פחותה מאותן "לידריות". יחד עם זאת, הסקר כן נותן תמונה לגבי ההתנהגות הצרכנית של אימהות הפעילות מאוד בפייסבוק שיש להן לעיתים קרובות השפעה רבה על אימהות אחרות, פעילות פחות. שכן בישראל, גם אימהות שאינן פעילות מאוד בפייסבוק, הן בדרך כלל בכל זאת פעילות במידת מה בפייסבוק או בקבוצות וואטסאפ. ושם הן פוגשות את אותן אימהות שפעילות מאוד או אימהות שהושפעו מאותן פעילות וכך נוצר הלך רוח שמביא למגמות צריכה חדשות.

 

"כ-60% מבין האמהות שהשתתפו בסקר וטענו שהן נוהגות לקנות או להחליף תחפושות בפייסבוק, הצהירו שהן עושות זאת במחיר של עד 50 שקל לתחפושות", מסרו בלידרס (אם כי ראינו בקבוצות גם תחפושות שמוצעות למכירה במחירים גבוהים בהרבה מאלה מ.ק). רק 4.5% מהאמהות שהשתתפו בסקר וקונות או מחליפות תחפושות בפייסבוק, יקנו תחפושת במחיר של יותר מ-200 שקל".

 


פורים 2016: סקר לידרס בקרב מובילות דעה בפייסבוק - כמה זה עלה להן? (בשקלים)

פורים 2016: סקר לידרס בקרב מובילות דעה בפייסבוק - כמה זה עלה להן? (בשקלים)
פחות מ-50 כ-50 כ-100 כ-150 כ-200 כ-250
18.5% 20% 26.3% 9.9% 5.3% 2%

 

עוד מסרו כי "כ-40% מהאמהות שהשתתפו בסקר, יעדיפו לסמוך על אמהות אחרות ולקנות או להחליף את התחפושות שלהן בקבוצות אמהות וכ-60% מהאמהות יקנו או יחליפו את התחפושות בקבוצות תחפושות ייעודיות".

 


פורים 2016: סקר לידרס בקרב מובילות דעה בפייסבוק - לפי גילאי ילדים

פורים 2016: סקר לידרס בקרב מובילות דעה בפייסבוק - לפי גילאי ילדים
איפה ובכמה 5-0 (940 אימהות) 10-6 (313 אימהות) 15-11 (113 אימהות) 20-16 (59 אימהות)
עלי אקספרס 24% 16% 8.9% 10.6%
איביי 15.2% 16% 15.9% 23.7%
חנויות עירוניות ורשתות גדולות 16.6% 22.7% 35% 18.6%
פייסבוק 6.3% 5.1% 3.5% 3.4%
כ-50 ש' 22.1% 15% 28.3% 3.4%
כ-100 ש' 25.7% 28.4% 33.6% 32.2%
כ-150 ש' 8% 15.7% 13.3% 23.7%
כ-200 ש' 3.8% 8% 8.9% 13.5%
כ-250 ש' 1.6% 1.6% 3.5% 6.7%

 

 

40% מהאימהות אמרו שהן קונות בחו"ל

החלפת תחפושות זו רק דרך אחת של אימהות פעילות למצוא אלטרטיבה לרכישה ברשתות הצעצועים. הדרך הנפוצה ביותר היא עדיין קנייה באינטרנט. מסין, אירופה או ארה"ב. עוד עולה מהסקר, כי פחות מ-20% מהאימהות המשתתפות בסקר אמרו שהן קונות תחפושות ברשתות הגדולות. כ-20% מהן אמרו שהן קונות תחפושות בחנויות עירוניות, וכ-40% מהן אמרו שהן קונות מחו"ל: עלי אקספרס או איביי.

 

אז איך זה יתכן שברשתות אומרים שבניגוד לשנה שעברה, המכירות הולכות טוב והלקוחות זורמים פנימה וקונים?

 

קודם כל, רבות מהאימהות העידו על עצמן כי הן קונות בחנויות פרטיות, ולא מעט טענו שהן קונות ברשתות. בנוסף, הנה דוגמא לאיך שלמרות שקונים בחו"ל, בכל זאת הרשתות בארץ מרוויחות: טניה סיפרה ל-ynet שקנתה תחפושת אלזה לביתה ב-aliexpress וכן כתר של אלזה, בפחות מ-10 דולר: "הזמנתי את התחפושת בדצמבר, היא הגיעה מהר, החבאתי אותה מהילדה 3 חודשים וכשהראיתי לה אותה היא מאוד התרגשה. התחפושת יושבת עליה מצוין. רק מה, כשהלכנו לחנות לקנות תחפושת של סמי הכבאי לבן שלי, הילדה ראתה שם נעליים של אלזה ונאלצתי לקנות לה, כי במילא אין לה נעליים שילכו טוב עם התחפושת. זה עלה לי 44.90 שקל. תחפושת סמי עלתה משהו כמו 150 שקל והוספנו לזה "סט הצלה" שכלל עוד אביזרים ב-79.90 שקל. בקיצור יצאתי בנזק מהחג הזה".

 

טויס אר אס: מחירי המבצע - לא בקנייה באינטרנט ()
טויס אר אס: מחירי המבצע - לא בקנייה באינטרנט

 

"בשנה שעברה היתה ירידה של 20% במכירות. השנה - המבצעים חסמו את האינטרנט"

סמנכ"לית השיווק של כפר השעשועים הילה וקסלר, אמרה ל-ynet: "לדעתי שנת השיא של הרכישות מחו"ל היתה 2015. השנה אני מרגישה שיש ירידה בקניות מסין. אם זה בגלל מידות, איכות או חשש מהדואר. בשנה שעברה הרגשנו ירידה של 20% במכירות והשנה יש עלייה".

 

את מכירה טרנד של החלפת תחפושות ומכירה דרך הפייסבוק?

 

"לא, אבל דיברו גם על קבוצות רכישה בחזרה לבית הספר וזה לא השפיע על המכירות. זה לא באמת טרנד. יכול להיות שיש קבוצות של אימהות שעושות את זה, אבל אנחנו לא מרגישים את זה".

 

הורדתם מחירים?

 

"הספקים הורידו מחירים והתחלנו את המבצעים הרבה לפני החג, כדי לחסום את הקנייה מהאינטרנט. אם אתה מחפש באינטרנט ורואה שהמחיר דומה או נמוך יותר בארץ או אפילו גבוה יותר אבל במעט, אתה מעדיף כבר לקנות בארץ שהילד ימדוד וזה שושי זוהר ויש תו תקן".

 

גם שושי זוהר הורידה מחירים?

 

"גם שושי זוהר נלחצה מהאינטרנט והורידה מחירים".


בתמונה: תחפושות במבצע בכפר השעשועים. הרשתות הורידו מחירים אך שימו לב אלו תחפושות המחיר שלהן לא מצויין במודעה. תחפושת אלזה נמכרת בטויס אר אס למשל בעד 189 שקל ()
בתמונה: תחפושות במבצע בכפר השעשועים. הרשתות הורידו מחירים אך שימו לב אלו תחפושות המחיר שלהן לא מצויין במודעה. תחפושת אלזה נמכרת בטויס אר אס למשל בעד 189 שקל

  

"אני כבר מוכר השנה יותר ממה שמכרתי בשנה שעברה"

גם סמנכ"לית השיווק של עידן אלפיים, נועה פינטו, אמרה ל-ynet ש"השיא של האינטרנט היה בשנה שעברה - השנה אנחנו מרגישים שיש דעיכה. יש הרבה הורים שהתאכזבו מהקנייה באינטרנט ובמקביל החנויות מספקות הרבה יותר מגוון".

 

הורדתם מחירים?

 

"הצענו קופונים ב-46 שקלים למגוון תחפושות, מה שיצר היסטריה מאוד יפה".

 

כמה עולות התחפושות הכי מבוקשות?

"תלוי. למשל אלזה, יש כל כך הרבה סוגים: החל מ-49 ועד 170 שקל".

 

גורם בפיראט האדום אמר ל-ynet: "יש חג טוב מאוד בינתיים. אני כבר מוכר השנה יותר ממה שמכרתי בשנה שעברה. הלהיטים הם אלזה, סופיה, נסיכות, תחפושות מפחידות ומלחמת הכוכבים. וסמי הכבאי כמובן. הפסטיגל חלש מאוד השנה. אלה תחפושות לנוער שלא מתאימות לילדים. שושי זוהר עדיין שליטת השוק, ורק המתחרה קליבר התחזקה בזכות תחפושות של מלחמת הכוכבים".

 

לא נראה שהמחירים ירדו מאוד לעומת השנה שעברה.

 

"המחירים כן ירדו עוד קצת, ל-249.90-39.90 שקל, כי כולם מבינים שיש תחרות באינטרנט. זו שנה טובה גם כי אין שחיטה של מחירים. כל אחד עושה מבצע על תחפושת אחרת עוד סיבה למכירות הטובות, זה כי השנה החג יותר ארוך כי יש אדר ב'. אני מאמין שרק השבוע יתחילו להשתולל במחירים כי לא רוצים להישאר עם הסחורה. ילדים בני 8-7 כבר קנו הכל. חנויות שעובדות רק עם ילדים כבר סיימו למעשה את החג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: shutterstock
פייסבוק או איביי: איפה קניתם תחפושות?
צילום: shutterstock
מומלצים