תעלומה: מהם הבזקי גלי הרדיו המגיעים מגלקסיה מרוחקת?

החוקרים טוענים כעת כי ההבזקים כנראה מגיעים מ"אובייקט אקזוטי במיוחד", כמו כוכב נייטרונים בתנועה שהוא בעל עוצמה חסרת תקדים. ייתכן כי הממצאים החדשים מייצגים גילוי ראשון של אוכלוסייה קוסמית של הבזקי רדיו מהירים

מדי פעם נתקלים חוקרים בפרצי גלי רדיו שמהבהבים להם בייקום לאלפית שנייה חמקמקה ואז נעלמים כלא היו. אבל כעת, לראשונה, חוקרים גילו כי ההבזקים

הקצרצים הללו הגיעו שוב ושוב מאותו מקום המרוחק מאוד מהגלקסיה שלנו.

המקור של "הבזקי הרדיו המהירים", כפי שקוראים להם החוקרים, מהתלים במדענים מאז שהתגלו לראשונה בשנת 2007. בעבר כל ההבזקים הללו היו אירועים חד-פעמיים שנגמרו על ידי סיבה לא מזוהה או ידועה אי שם בחלל העמוק. עם זאת, הממצאים האחרונים קירבו את עולם המדע ללזהות את מקור האותות המסתוריים.

(צילום: נאס"א) (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

הבזקי הרדיו האחרונים שאותרו ככל הנראה מגיעים מ"אובייקט עוצמתי במיוחד" שלעתים מייצר התפרצויות מרובות בתוך פחות מדקה. פרופסור ג'ייסון הסלס, אסטרונום הולנדי העומד בראש צוות המחקר, אמר בראיון לתקשורת כי הוא וצוותו מקווים להשתמש בכיוון של ההבזקים כדי לגלות מה מייצר אותם מלכתחילה.

"למצוא את הגלקסיה המארחת של המקור הזה זה קריטי להבנת המאפיינים שלו", אמר פרופ' הסלס. "ברגע שנצליח למקם בדיוק את הפוזיציה בשמיים, נוכל להשוות את התצפיות ולראות אם אכן יש שם גלקסיה".

בעבר טענו מדענים כי הבזקי גלי הרדיו המהירים נגרמים בשל אסונות המשמידים את המקור שלהם. אירוע כזה יכול להיות כוכב שמתפוצץ בסופרנובה או כוכב נייטרונים הקורס אל תוך חור שחור.

אך התגלית החדשה, שפורסמה במגזין Nature, מציעה כי כמה הבזקי גלי רדיו למעשה נובעים ממקור אחר וקבוע יותר. האותות אותרו על ידי אסטרונומים שעברו על מידע מטלסקופ הרדיו הגדול בעולם הנמצא בפורטו ריקו. האותות, עשרה במספר, שאותרו בין החודשים מאי ליוני, היו דומים לאותות נוספים שאותרו בשנת 2012.

החוקרים טוענים כעת כי ההבזקים כנראה מגיעים מ"אובייקט אקזוטי במיוחד", כמו

כוכב נייטרונים בתנועה שהוא בעל עוצמה חסרת תקדים. ייתכן כי הממצאים החדשים מייצגים גילוי ראשון של אוכלוסייה קוסמית של הבזקי רדיו מהירים.

"לא רק שההבזקים האלה חזרו על עצמם, אבל הבהירות שלהם והספקטרה שונים מאלו של גלי רדיו אחרים שאותרו", אמרה ד"ר לורה ספיטלר, מהכותבות הראשיות של המחקר.